آخرین اخبار و اطلاعیه ها
- بازارچه دانش آموزی در مدرسه ام الکلثوم خلخال دایر شد+عکس
- اولین خانه بوم گردی عشایری در روستای کلستان خلخال افتتاح شد+ عکس
- تبلیغات زودهنگام در کانالها و فضای مجازی جرم است
- جشنوارهی بازارچه کارآفرینی دبیرستان حضرت معصومه خلخال +عکس
- تالار بورس خلخال راهاندازی شد
- هشدار معاونت اجتماعی نیروی انتظامی به شهروندان گرامی
- ۲ هزار ۴۰۰ هکتار به اراضی کشاورزی خلخال و کوثر افزوده شد
- یادواره شهدای خلخال با حضور فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) استان برگزار شد
- هشت واحد مسکونی مددجویی در خلخال بهرهبرداری شد
- آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن اردبیل - میانه
- بناهای احداث شده در اراضی کشاورزی خلخال قلع و قمع شد
- تولید گوشت در خلخال افزایش یافته است
- بجز محور خلخال پونل، کلیه محورهای مواصلاتی خلخال باز است
- سناریوسازی های مضحک با هدف تخریب خلخالیم
- نماینده ولی فقیه در استان:مسئولین دلالان رأی را شناسایی کنند !
- گزارش تصویری از برفروبی سطح شهر توسط شهرداری خلخال
- چند عکس برفی از محمدرضا شیرعلیزاده
- جشنواره روز جهانی برف در پیست اسکی بیلهدیر خلخال برگزار شد
- تندباد به چندین خودرو در جاده خلخال - اسالم آسیب زد
- اعضای هیات تحقیق و تفحص از جمعیت هلال احمر مشخص شدند
- گزارش تصویری : زمستان برفی درو
- فرماندار خلخال: در پی برگزاری انتخابات سالم و پر شور هستیم
- مشکل قطعی و نوسان برق خوروش رستم خلخال برطرف میشود
- شعبه ویژه رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی در دادگستری خلخال دایر شد
- یک سوم واحدهای مسکونی مهر خلخال سند مالکیت ندارند
- آیا بهرهبرداری از جاده خلخال-فیروز، شهر کیوی را به حاشیه برد؟
- هرطوری که حرکت کنید بچه ها دنبال شما خواهند آمد
- نقاشی پرتره مرتضی ممیز، پدر گرافیک ایران توسط هنرمند خلخالی
- نیم قرن انتظار خلخالیها برای ساخت یک جاده
- محل شهادت شهید مظفر عزیزی گلباران شد + عکس
- توضیح آموزش وپرورش منطقه خلخال درخصوص اعلام تعطیلی مدارس
- وضعیت بهداشتی نانواییهای روستایی خلخال مناسب نیست
- امام جمعه خلخال: حضور حداکثری مهمترین اصل انتخابات است
- نشست ادبی مشترک انجمنهای شعر بامداد اردیبهشت خلخال و سکوت اردبیل
- مرگ شهروند خلخالی بر اثر حساسیت دارویی
- فراخوان؛ تصاویر و اسناد قدیمی از دبیرستان سمیه را برای ما بفرستید
- پردیس سینمایی خلخال با آغاز فصل کاری اجرا میشود
- شرکت گاز خلخال: قطع گاز ناشی از افت فشار نداشتهایم
- مصاحبهای که ناتمام ماند !
- فرماندار خلخال: مسوولان زمینه حضور مردم در انتخابات را فراهم کنند
- جریمه سنگین برای کسانی که مشمولان غایب را به کار بگیرند
- دلنوشته شهروند شاهرودی در حمایت از قهرمان پارالمپیک
- بررسی فنی و اجرایی طرح شبکه آبیاری پایاب سد گیوی
- پیمانکار جدید کمربندی جنوبی خلخال مشخص شد
- شماره 21 نشریه قزل خلخالیم منتشر شد
- اختصاص مبلغ ده میلیارد ریال اعتبار برای اصلاح خط انتقال آب شهر هشتجین
- اجرای طرح ملی احداث گلخانههای کوچک مقیاس در اردبیل
- تا کی گزارش کاهش جمعیت؟ تا کی حسرت فرصت از دست رفته؟
- املاک رها شده در خلخال محصور میشود
- نصب دوربین هوشمند در خلخال - سه راهی فیروز آباد
- سرانه آرد خلخال کمتر از میانگین استان اردبیل است
- تبلیغ اجناس مضر سلامتی از صدا و سیما تاسفآور است
- در مراسمی از کتاب "بهتر بخوانیم، زیباتر بنویسیم" تالیف معلم خلخالی رونمایی شد
- تصویر یک قلاده پلنگ در طبیعت خلخال ثبت شد
- جمعیت جوان خلخال رو به کاهش است
انا لله و انا الیه راجعون |
![]() |
یکشنبه, 02 خرداد 1389 ساعت 13:35 |
مراسم تشییع این عالم ربانی روز پنجشنبه 30 اردیبهشت ماه در شهر قم برگزار گردید و در مسجد بالاسر حرم مطهر حضرت معصومه به خاك سپرده شد.
زندگینامه ی مرجع فقید
نام ، نسب و ولادت «سید محمد بن محمدتقي بن مرتضی موسوي» که نسب مبارکش به «سيد ابراهيم اصغر» ملقب به مرتضی فرزند امام همام موسی بن جعفر (عليهما السلام) منتهي ميشود در دهم ماه رجب سال 1347 هـ. ق (سال 1307 هـ.ش.) در شهر “اردبيل” ديده به جهان گشود. پدر ، مادر و جدّ والد ايشان «آية الله العظمي سيد محمدتقي مفتيالشيعه اردبيلي» از مراجع تقليد وزعيم منطقه بوده وداراي تاليفات متعددي در فقه واصول و دو رساله ي عمليه بنامهاي (شجرة التقوي) و (ذخيرة العقبي) مي باشد. رساله ي اول در 18 ذي الحجه سال 1336 هـ ق به چاپ رسيده ورساله ي دوم در سال 1344 هـ ق به زيور طبع آراسته شد. ايشان از شاگردان آخوند خراساني، سيد كاظم يزدي، وسيد محمد فشاركي اصفهاني بودند. جدّ ایشان «آية الله العظمي سيد مرتضي خلخالي اردبيلي» از مراجع تقليد عصر خود بود كه پس از مراجعت از نجف اشرف حوزه ي علميه ي عظيمي تاسيس نمود وشمار زيادي از بزرگان منطقه در اين حوزه تحصيل نموده وبه مراتب عاليه نائل گرديده اند. آوازه ي شهرت اين حوزه آنچنان زبانزد مردم بود كه علاوه بر آذربايجان از بلاد ديگر نيز مانند قفقاز، بادكوبه، شيروان، سليان، ايروان، نخجوان ولنكران، تشنگان علم ومعرفت، راهي اين حوزه ي پر بركت مي شدند. بيشتر اين علما وبزرگان از مناطقي بودند كه كمونيست ها وحكومت هاي ماركسيستي بر آن تسلط داشتند، ومساجد، حسينيهها ومدارس ديني را تخريب وعلما را قتل عام يا تبعيد مي نمودند. سيد مرتضي خلخالي از شاگردان شيخ مرتضي انصاري (قدس سره) بوده وصاحب كرامات باهره بود. ايشان در سال 1317 هـ ق درگذشت ودر مقبره ي خانوادگي خود واقع در تپه ي تاريخي يكي از بناهاي قديمي اردبيل بنام (مسجد جمعه) بخاك سپرده شد. والده ایشان، صبيّهي «سيد العلماء سيد باقر اردبيلي نجفي» كه در سال 1325 هـ ق به دريافت اجازهاي نيكو از استاد بزرگوارش مرجع بزرگ ديني شيخ محمد تقي شيرازي (قدس سره) فرزند مرحوم آية الله سيد حيبب الله اطهاري اردبيلي از نوادگان سيد حسين مجتهد بزر:ك پسر خواهر محقق كركي عاملي نزيل اردبيل وشيخ الاسلام اردبيل در زمان شاه طهماسب صفوي بود.
اصالت خانوادگي اين خانواده يكي از خانواده هاي قديم واصيل مي باشند كه در بسياري از اماكن مشهور اسلامي مانند نجف اشرف, قم, ارديبل, قزوين, خلخال, رشت, تهران وغيره مسكونند. خانواده أي اصيل كه در نيل به فضائل معنوي پيشرو ودر طلب علم وتجارب ادبي موفق بوده اند. آنچه كه باگذشت ايام ومرور زمان در اين خانواده مشاهده مي گردد گروهي زياد از فقيهان, اديبان, شاعران, وسياستمداران بزرگ است كه زعامت ديني ودنيوي را بعهده داشته وبسياري از آنان در علوم مختلف از جمله علوم نفساني به مرتبه ي والايي رسيده اند. بنابر اين جاي شگفت نيست اگر در كتابهاي معجمي وسيره, شرح حال بسياري از رجال واديبان اين خانواده مشاهده مي شود, وصفحات زيادي به تقدير وتكريم از فضائل وآثار فكري اين بزرگواران اختصاص يافته است. عموهاي ایشان یکی فقيه كامل «آية الله سيد احمد مجتهد» بود که از شاگردان شيخ حسن مامقاني وفاضل شربياني, كه با دورانديشي وحسن تدبيرش در روزگاري كه اوضاع واحوال بر مؤمنين سخت شده بود آنها را سامان ميداد و دیگری «آية الله سيد موسي فقيه مرتضوي» عارف عابد و زاهدي بود كه به دريافت اجازات اجتهاد از اساتيد بزرگ خود ومراجع عظام همچون آية الله سيد ابو الحسن اصفهاني ومحقق نائيني ومحقق عراقي نائل گرديد. دوران جواني پس از اينكه در 29 ذي القعده 1361 هـ ق روز شهادت امام محمد تقي (عليه السلام) والد معظم له به رفيق اعلي پيوست, در سوگ ايشان عزاي عمومي اعلام شده وتا چهل روز مجالس ترحيم برقرار بود. در آخرين روز اين مجالس, معظم له به پوشيدن لباس پيامبر گرامي اسلام (صلي الله عليه وآله) مفتخر گشته وبه دست مرجع ديني آية الله العظمي سيد يونس اردبيلي (قدس سره) ملبس گشتند. سيد يونس در آن هنگام در اردبيل مقيم بود, وسپس به مشهد الرضا(عليه السلام) منتقل گشت. . در سال 1363 هـ ق به اذن عموي فقيه ايشان, سيد موسي فقيه مرتضوي, امامت مسجد والدش كه معروف به <مسجد بازار> بود ونيز اممت (مسجد سيد احمد) را بعهده گرفت. از آنجا كه ايشان جواني خوش كردار وخليق بود واز خانواده أي علمي واصيل شمرده مي شد, مردم نماز جماعت ايشان را به گرمي استقبال مي نمودند وبراي وي احترامي خاص قائل بودند, وجهت حل مشكت خود يا خانواده بدو رجوع مي نمودند. معظم له همچنان كه در بين مردم به تقوا وعفت مشهور بود, در بين علما ومحصلان نيز به فضيلت وعدالت معروف بود. دوران تحصيل فقیه مرحوم در تحصيل علم, وفهم ظرايف علوم ومعارف داراي هوش ممتاز واستعداد فراواني بودند كه آثار نبوغ وذكاوت بيش از حد از چهره ي ايشان نمايان بود. مقدمات وسطوح عاليه را نزد علماي بزرگ ونخبه ي اردبيل فرا گرفته, كه از جمله ي آن, تلاميذ مرحوم والدشان آية الله سيد محمد تقي مفتي الشيعه بود, رسائل را نزد آية الله شيخ غلامحسين غروي, ومكاسب را نزد عموي خود آية الله سيد موسي فقيه مرتضوي آموخت. هجرت به قم در سال 1367 هـ ق. به شهر مقدس قم هجرت نموده ودر درس مراجع بزرگ وعاليقدر آن زمان شركت نمودند: 1. زعيم عاليقدر حضرت آية الله العظمي بروجردي (قدس سره), بحث خارج فقه, (كتاب صلاة). 2. حضرت آية الله العظمي سيد محمد حجت كوه كمري (قدس سره) بحث خارج فقه (كتاب بيع). 3. رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت آية الله العظمي امام خميني (قدس سره), بحث اصول. 4. حضرت آية الله العظمي سيد محمد محقق داماد (قدس سره), بحث فقه (طهارت). 5. همچنين درسهاي تفسير, هيئت وفلسفه را از محضر استاد بزرگوار علامه سيد محمد حسين طباطبائي (قدس سره) بهره مند گرديد. در آن هنگام تنها به تحصيل اكتفا نفرموده بلكه خود نيز در سطح عالي به تدريس رسائل, نكاسب, كفايه, منظومه وتربيت طلاب برجسته ي حوزه پرداختند. هجرت به نجف اشرف 16 ربيع المولود سال 1374 هـ ق مطابق با 1333 هـ ش جهت تكميل درسهاي استنباطي وبهره گرفتن از چشمه ي جوشان علم ومعرفت راهي شهر فقه وفقاهت, علم واجتهاد, شهر امير مؤمنان علي (عليه السلام) نجف اشرف شدند ونزد مراجع بزرگ آن زمان تلمذ نمودند, همچون آيات عظام ومراجع عاليقدر: 1. حضرت آية الله العظمي سيد محسن طباطبائي حكيم(قدس سره). 2. آية الله العظمي سيد محمود شاهرودي (قدس سره). 3. حضرت آية الله العظمي سيد ابو القاسم خوئي (قدس سره). 4. بيش از همه ملازمت درسهاي استاد الفقهاء آية الله العظمي شيخ حسين حلي (قدس سره) نفسه الزكيه را اختيار نمودند وبهره ي وافي وكافي از ايشان بردند كه بيش از ده سال با اهتمام تمام به نوشتن تقريرات استاد اشتغال ورزيدند, به گونه أي كه معظم له يكي از اركان حوزه ي بحث آية الله العظمي حلي بشمار آمده ويك دوره ي كامل بحثهاي اصولي وعروه استاد را برشته ي تحرير در آوردند. 5. در سال 1378 هـ ق پس از بازگشت از فريضه ي حج وفارغ شدن از حوزه ي درسي آية الله حلي, خود مستقلاً به تدريس فقه واصول وتاليف وتحقيق كتاب پرداختند. بازگشت به وطن و هجرت دوباره در سال 1379 هـ ق گروهي از بزرگان وافراد موجّه اردبيل كه به نجف مشرف شده بودند خدمت حضرت آية الله العظمي حكيم آمده تقاضا نمودند كه آية الله مفتي الشيعه را بعنوان وكيل خود به اردبيل بفرستند. مرحوم حكيم خواهان بقاي ايشان در نجف اشرف بودند اما به جهت اصرار آنها و ضرورت وجود ايشان در اردبيل, بدين امر موافقت ورزيده ومعظم له عازم اردبيل شدند. در سال 1382 هـ ق. و يك سال ونيم پس از رحلت زعيم عاليقدر عالم تشيع آية الله العظمي بروجردي ایشان مجدداً جهت پيوند رشتههاي گسستهي علمي و كارهاي تحقيقی نيمهتمام به نجف اشرف بازگشتند تا فعاليتهاي درس وتدريسي خود را به نحو احسن به اتمام برسانند. اخراج از نجف در سال 1396 هـ ق رژيم حاكم بر عراق طي حكم جابرانه أي تصميم گرفت تا حوزه ي علميه ي نجف اشرف را از ميان ببرد, حوزهاي كهن با پايه هاي استوار علمي كه معدن علوم آل محمد (عليهم السلام) ومركز تمدن جهان تشيع وپايگاه انديشمندان وفلاسفه ي زمان واقطاب دين اسلاميو علما ومراجع اماميه ومبلغن مذهب جعفري بود. در آن زمان فرمان تبعيد علماء وطلاب ايراني وهندي وترك وپاكستاني وافغاني به بهانه ياجنبي بودن آنها صادر شد. از طرفي عدهأي از افراد موجّه به زندان افكنده شده ويا تحت شرايط سخت قرارگرفتند. از جمله حضرت آية الله العظمي مفتي الشيعه همراه با جمع زيادي از اساتيد و علماء پس از چند روز زنداني عمومي وانفرادي به سوي ايران اخراج شدند. بازگشت به قم ایشان پس از ورود به ايران در حوزهي علميهي قم در جوار كريمه ي اهل بيت حضرت معصومه (سلام الله عليها) اقامت گزيدند تا به وظايف شرعيه اعم از تدريس وتهذيب وتأليف ورفع نيازهاي مردم وحلّ مشكلات اجتماعي آنان اقدام نمايند. پس از ارتحال مرجع عاليقدر شيعه زعيم حوزه ي علميه حضرت آية الله العظمي خوئي, وزعامت ديني حضرت آية الله العظمي سبزواري, معظم له كليه ي امور متعلق به دادن اجازات وتعيين وكلا ونمايندگان در داخل وخارج وپاسخ به مسائل واستفتائات را به آية الله العظمي مفتي الشيعه سپردند.
تأليفات معظم له مجموعه كاملي در فقه واصول از تقريرات اساتيد بزرگ خود كه در درس آنها شركت كرده بودند جمع آوري نموده كه مورد تقدير وستايش اساتيد وبزرگان اهل فن حوزه ي علميه قرار گرفته است. از تأليفاتي كه در ذيل بر شمرده مي شود پنج تأليف اول در حوزه ي علميه قم نگاشته شده وبقيه مربوط به حوزه ي نجف اشرف مي باشد: 1. كتاب بيع, درس خارج آية الله العظمي حجت (قدس سره). 2. كتاب صلاة, بحث آية الله العظمي بروجردي (قدس سره). 3. كتاب طهارت, بحث آية الله العظمي محقق داماد (قدس سره). 4. دورهاي اصول (مباحث الفاظ وبحث لاجبر ولا تفويض با استدلال عقلي وشرعي), بحث آية الله العظمي امام خميني (قدس سره). 5. نظريات استاد بزرگوار علامه طباطبائي در مباني فلسفه موجود در منظومه واسفار به عنوان (تعليقات الاستاد العلامة). 6. تقرير بحث (صلاة المسافر والجمعة) وجمله أي از مسائل مهم حج, آية الله العظمي سيد محمود شاهرودي(قدس سره). 7. دوره كامل خارج اصول, آية الله العظمي سيد ابو القاسم خوئ(قدس سره). 8. دوره ي كامل خارج بيع وخيارات وخارج عروه <طهارت>, استاد الفقهاء آية الله العظمي شيخ حسين حلي (قدس سره). 9. رساله در قاعده لاضرر ولا ضرار. 10. شرح كفاية الاصول آخوند خراساني(قدس سره). 11. رساله أي در لباس مشكوك. 12. رساله أي در فروع علم اجمالي. 13. رساله أي در قاعده ي <اقرار> ورضاع وغيره از مباحث مهم. 14. (فقه مبسوط), اين كتاب به طرح ورسيدگي مسائل فقهي با روشي خاص پرداخته ودر بردارنده ي قواعد اصولي واستلالي مي باشد. در اين كتاب روش استدلال بدين صورت است كه ابتدا از قرآن وسنت احكام وادله بيان شده وسپس اصول عمليه درج شده است. ایشان علاوه بر اينها داراي تأليفات ديگري در علم اخلاق وعلم نفس وتعليقاتي بر كتاب <الاسفار الاربعة> وبعضي از ديگر علوم هستند که هنوز به زیور طبع آراسته نشده است. . از ديگر تأليفات, رساله ي عمليه (توضيح المسائل, المسائل المستحدثة) ونيز منهاج الصالحين در دو جلد, حاشيه بر عروه ومناسك حج عربي وفارسي ومنتخب المسائل مي باشد. منزلت علمي حضرت آية الله العظمي مفتي الشيعه به دريافت اجازات مهمي از علماي بزرگ وآيات ومراجع عظام در اجتهاد و اسناد و استناد نائل گرديده است. نوشته هاي بسياري از علما ومراجع عصر واساتيد بزرگ وي, دلالت بر مقام رفيع وعظيم ايشان در علم وتقوا, وجايگاه ولايش در نفوس دارد. در اين اجازات ایشان را داراي مقامات معنوي وظاهري واهل نظر وتحقيق بر شمرده و بعضي از علما ومراجع بزرگ, معظم له را در كارهاي مهم مورد مشاوره قرار مي دادند كه ذكر آن در اين مختصر نمي گنجد, وهمين بس كه حضرت آية الله العظمي سيد محمود شاهرودي(ره) در نامهي مؤرخهي 26 ذيقعده ي 1390 هـ ق دربارهي سفر ايشان به ايران مرقوم فرمودند : «حتيالامكان بقاي ايشان را در نجف اشرف بخاطر نياز حوزهي علميهي نجف اشرف به خدمات ايشان و امثال ايشان لازم ميدانم». خدمات اجتماعي آن فقیه فقید در خدمت مستضعفان كوشش فراوان داشت چنانچه در احداث مجموعهاي از مدارس و بناهاي خيريه شركت فرموده وسهم بسزائي در تأسيس مساجد و درمانگاهها داشتند. تنها همين موارد نبوده بلكه براي برادران مؤمن اجازاتي صادر فرمودند كه از وجوهات در پروژههايي كه مستمندان ونيازمندان از آن استفاده ميكنند صرف نمايند.
خصوصيات اخلاقي مرحوم مفتیالشیعة موسوی، قليل الكلام بود و جز در مسائل علمي يا ذكر خداوند, اطاله ي سخن نميكرد, وهنگام سخن در مجالس, به نحوهي سلوك علماي قديم وتواريخ عبرت انگيز آنها ويا طرح مسائل فقهي, اصولي ويا روايات معصومين (عليهم السلام) ميپرداخت. دائماً در فكر بوده, تقوا پيشه, داراي لهجه أي صادق ومستقيم, آزاد راي وآزاده, ودر نزد طبقات مختلف مردم خصوصاً در بلاد خود و دوستان معاشر, به ورع و عبادت معروف بود. خداوند ایشان را غریق رحمت و با اجداد طاهرینش محشور فرماید. آمین.
منبع : سایت دفتر ایشان
|