معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home فرهنگی هنری یادی از مرحوم ناصر دفتر روایی در هفتادمین سالگرد
یادی از مرحوم ناصر دفتر روایی در هفتادمین سالگرد فرستادن به ایمیل
فرهنگی هنری

دهم ديماه امسال ( 10 دی ماه 1391)  مصادف است با هفتادمين سالروز درگذشت مرحوم ناصر دفتر روائي ، بنیانگذار فرهنگ خلخال و موسس دبستان ناصري خلخال ... (عكس)



نویسنده : محمد پورعزیزی



در هفتادمين سالروز درگذشت ناصر دفتر روائي بنیانگذار فرهنگ خلخال و موسس دبستان ناصري خلخال بر آن شديم تا ضمن بزرگداشت مقام فرهنگي آن شخصيت تاريخ ساز، تاريخچه اي از تاسيس مدرسه ناصري و مشكلاتي كه ايشان در حين تاسيس ناصري با آن برخورد داشتند را در اين نوشتار ارائه دهيم، اين نوشتار كه شامل خلاصه اي از زندگينامه ي ايشان نيز هست، عينا از كتاب اسناد و خاطرات ناصر دفتر روائي به حضورتان ارائه مي گردد:


ميرزا ابراهيم ناصر روايي ملقب به "ناصر دفتر" در سال 1253 هجري شمسي در هرو آباد ، مركز شهرستان خلخال متولد شد. پدرش مرحوم ميرزا محمد حسن مشهور به "سراج دفتر" در دوره صدارت اميرنظام رياست ديوان استيفاي خلخال را برعهده داشته و شخصيتي فاضل بوده و خط را نيكو مي نوشت.

فرزندش ابراهيم با توجه پدر تربيت شد و از معلمين او يكي مرحوم سيد محسن بهشتي از سادات زاويه خلخال كه از منشيان و خطاطان نستعليق نويس بود.


ناصر دفتر در سنين 15-16 سالگي داراي خطي زيبا و انشاي منشيانه بود و در زبان عربي و علوم ادبي دستي يافته بود.

در سال 1273 كه به بيست سالگي رسيده بود با پدرش به تبريز رفت و چون در چند ملاقاتي كه با اميرنظام داشت خط و ربط و درك و معلومات فرزند مورد توجه اميرنظام قرار گرفت، امير نظام از سراج دفتر خواست كه ابراهيم را در تبريز بگذارد. موقعي كه اميرنظام به تهران آمد ابراهيم را نيز به همراه خود به تهران آورد و قسمتي از امور منشيگري خود را به او سپرد، ميرزا ابراهيم مدت هفت سال در تهران بود و با اصول مربوط اداره ي امور ديواني و رجال مملكتي آشنايي يافت.


ميرزا ابراهيم پيش از آغاز نهضت مشروطيت به خلخال بازگشت و در رفع مشكلات مختلفي كه اغلب دامنگير منطقه بود، با نظر و راي خود، هميشه به مردم ياري مي كرد و به همين ملاحظات بود كه چند نوبت نيابت حكومت خلخال از طرف دولت بر عهده ي او گذاشته شد.


در سال 1326 قمري (1287 شمسي) كه هنوز در اغلب شهرهاي كناره ي ايران نامي از مدرسه و معارف جديد نبود ناصردفتر به تاسيس اولين مدرسه در خلخال همت گمارد و براي برپا داشتن و راه اندازي مدرسه با نفوذي كه در ميان طبقات مختلف داشت به تبليغ پرداخت و اعانه فراهم كرد و مدرسه اي را كه به "ناصري" شهرت گرفت به وجود آورد. اما چون ناآرامي و غارتهاي عشايري هرچند يكبار در خلخال بروز مي كرد مدرسه نيز متناوبا به تعطيلي و بي پولي و وقفه مي كشيد. در يادداشتي كه راجع به تاريخچه مدرسه نوشته يادآور شده است كه :


در عين حال كه من سرگرم ترتيبات كار مدرسه بودم مخالفين انواع اعتراضات و بدگوئيها داشتند و به تير تهمت هاي گوناگونم هدف ساختند و اين رويه مدتها ادامه داشت ولي من بدون اينكه اعتنايي كنم به كار خودم مشغول بودم.


باز مي نويسد:

با اينكه در خلخال افكار عمومي از اينگونه تاسيسات بيگانه و اقدام بدان مستلزم انواع مخاطره و فداكاري ها بود، نگارنده از روي يك احساسات دروني خود را براي مقابله با هرگونه مرارت و مخاطره حاضر و با استفاده از وجود حاج ميرزا محمدتقي خوجيني (كه تحصيلات خود را در باكو انجام داده بود) بدين اراده افتادم كه مدرسه اي در قصبه ي خلخال افتتاح و خدمات وطني خود را از اين راه تعقيب نمايم، و چون خود چنين قدرت مالي نداشتم كه همه مصارف مقدماتي و بودجه آتيه ي اين مدرسه را از عهده برآيم، اراده خود را با بعضي از خواص خلخال كه احساساتي در اين كارها داشتند به ميان گذاردم و استمداد كردم كه از مساعدت مادي و معنوي دريغ ننمايند ولي از هيچيك مساعدت مالي و مادي بعمل نيامد و بلكه بعضي ها نظر به عدم استعداد محلي و فقدان وسايل و دوري افكار عمومي از آن و بدتر از همه بدبيني دولتيان مستبد نسبت به اينگونه تاسيسات كه بوي ديگري از آن برمي آمد بدين اقدام ملامتم كردند.


ولي نظر به عشق مفرطي كه بدان داشتم خود را بدين كار مصمم و اقل فايده آن را آشنا كردن افكار عمومي بدين تاسيسات و تخم پاشي مي دانستم كه لامحاله ثمره اش وقتي به دست آيد. اين بود اراده ي خود را جدا تعقيب و اثاثيه مدسه را برحسب دستور حاج ميرزامحمدتقي با خرج شخصي خودم فراهم و بهترين عمارت قصبه را (منزل حاج سليم مرحوم) با ماهي ده تومان وجه اجاري براي مدرسه تعيين و در اول ميزان (مهرماه) 1326 مدرسه را به نام ناصري با مديريت و معلمي مرحوم حاج ميرزا تقي و يك نفر ديگر از كسان او (ميرزا رفيع) و نظامت آقا سيد كريم و يك نفر مستخدم و با شصت نفر شاگرد در دو كلاس افتتاح و جشن افتتاحيه در عمارت مدرسه برپا شد.


ولي متاسفانه پس از بيست ماه در نتيجه انقلاب مملكتي و افزايش اختلافات بين مليون و طرفداران دولت وقت و ازدياد زمينه تاخت و تاز و مخالفت اشرار در خلخال انتظامات بكلي از هم بگسست و اعانه ي مختصر مدرسه قطع گرديد طوري كه مدير و كاركنان مدرسه بيش از چهارده ماه با حداقل دستمزد با فداكاري اداي وظيفه كردند و در يكي از يادداشت ها مذكور است كه مرحوم ناصر روائي براي پرداخت حقوق آموزگاران و كارمندان دبستان مجبور شد از درخت هاي باغ خود فروخته و حقوق آنها را بپردازد.


بالاخره روساي ايلات كه داعيه طرفداري و ماموريت از طرف دولت را داشتند و با اهالي قصبه و مليون در كشمكش بودند بر خلخال مستولي و عمارت مدرسه را اشغال و منزلگاه سواران خود قرار داده و قسمتي از اثاثيه آن را پايمال كردند و ناچار در ماه عقرب 1328 قمري مطابق با 1288 شمسي منحل و حاجي معلم مرحوم دوباره به بادكوبه بازگشت و در آنجا مشغول تدريس شد.


مدرسه ي ناصري مدتها در حال تعطيل بود ولي ناصر دفتر روائي پيوسته مترصد فرصت بود تا دوباره آن را برپا دارد تا اينكه در سال 1330 قمري مطابق 1290 شمسي اميرعشاير از طرف ايالت آذربايجان به حكومت خلخال منصوب شد. اميرعشاير برخلاف گذشته كه اهالي را آزار مي داد با اهالي و مليون به در مسالمت درآمد و مرحوم ناصردفتر موقع را مغتنم شمرده و مبلغي از اميرعشاير به رسم اعانه گرفت و به بادكوبه براي حاجي معلم فرستاد كه او نواقص و اثاثيه و كتب مدرسه را خريداري كند و يك نفر معلم زبان روسي هم براي تعليم شاگردان با خود بياورد.


محل دبستان ناصری به سال 1315 هجری شمسی


مدرسه دوباره در اوايل سال 1331 قمري مطابق 1291 مجددا گشايش يافت اما باز مدتي طول نكشيد كه برادران اميرعشاير بناي مخالفت را گذاشتند و نگذاشتند كه اعتبار دولتي براي اداره ي امور مدرسه پايدار شود. پس مدرسه بيش از هشت ماه دوام نياورد و براي بار دوم تعطيل شد.


باز مدرسه چهار سال تعطيل بود تا اينكه در محرم 1336 قمري مطابق با 1296 شمسي ميرزا كوچك خان جنگلي به مناسبت همسايگي نواحي طالش گيلان با خلخال با اميرعشاير و ساير خوانين متحد شد و با عده اي مجاهد به خلخال آمد. مردم خلخال استقبال شايان توجهي از او كردند. جنگليها در قصبه ي خلخال اداره ي عدليه و امنيه و اجرائيه (حكومت) تشكيل دادند. درين وقت مرحوم ناصر دفتر موضوع مدرسه را با ميرزا كوچك خان مطرح و مبلغي اعانه از اهالي و خوانين جمع آوري كرد و برحسب تقاضاي تلگرافي كه مرحوم ناصر دفتر از اداره معارف ايالت آذربايجان كرده بود ميرزا مهدي خان به سمت مدير مدرسه به خلخال اعزام شد. هشت ماه كه تشكيلات جنگليها در خلخال برقرار بود مدرسه هم داير بود و مخارج آن از محل ده درصد حقوقي كه جنگليها براي ادارات مي پرداختند تامين مي شد.


در فروردين 1337 قمري مطابق با 1298 شمسي نظر به بروز اختلاف بين ميرزا كوچك خان با خوانين و پيش آمد قحط و غلاء و انحلال تشكيلات جنگليها در خلخال، مردم هراسان بودند و براي يافتن قوت لايموت به اطراف متواري و پراكنده و تمام تشكيلات و سازمانها بهم خورد و اهالي مصيبت زده خلخال علاوه بر فشار اشرار غارتگر در محيط قحطي قرار گرفتند. درين جريان گروهي به گيلان و مازندارن پناهنده شدند و عده ي بيشماري نيز در جنگلهاي گيلان به خوردن برگ و ريشه درختان پرداختند و بالاخره جمع كثيري از ناتواني و فقر و بيماري در خلخال درگذشتند. آنطور كه گفته اند حدود نيمي از نفوس خلخال در اين قحطي پايمال و تلف شدند.


پس از گذشت هجده ماه در مهرماه 1338 مطابق با 1298 شمسي ميرزا علي اصغرخان تبريزي به عنوان نيابت حكومت به خلخال وارد شد و با مساعدت مرحوم ناصر روائي باز اعانه جمع آوري كرد و در نتيجه براي بار چهارم مدرسه ي ناصري در تاريخ 1298 شمسي داير گرديد و چون حاجي معلم به بادكوبه رفته بود مير زين العابدين هاشمي خلخالي كه مدتي در مدارس رشت تدريس كرده بود از طرف مرحوم ناصر روائي به مديريت مدرسه تعيين و به اتفاق دو سه نفر معلم ديگر مشغول تدريس شد. چون دولت در همين اوقات با جديتي تازه به تشكيل مدارس جديد در شهرها شروع كرده بود پس موقع مساعدي براي مرحوم ناصر روائي پيش آمد كه از اداره معارف ايالتي آذربايجان تقاضاي مساعدت كند و بودجه ي مدرسه را برقرار سازد. اداره ي معارف ايالتي جواب مي دهد كه مساعدت مالي به مدرسه ي ملي غيرممكن است. فقط امكان دارد كه اگر مدرسه ي ناصري جزء مدارس جديدالتاسيس دولتي بشود در آينده از عوايد توماني دويست دينار مالياتي كه به اسم معارف از ولايات وصول مي شود بهره مند شود. پس ناصر دفتر پذيرفت كه مدرسه ي ناصري از آن تاريخ جزء مدارس دولتي ثبت باشد.


در سال 1340 قمري (1301 شمسي) كه مترجم السلطنه شيخ بهايي مفتش سيار وزارت ماليه به خلخال مي آيد اهالي را ترغيب به دادن اعانه به مدرسه مي كند و با مديريت ميرزا حميد خان آموزگار اردبيلي كه به خلخال آمده بود مدرسه رونق تازه اي مي گيرد.


درين دوره، براي آنكه فرزندان پيشه وران از قبيل خياط و آهنگر و نجار بعد از ورود به مدرسه  نسبت به حرفه پدران خود به چشم حقارت ننگرند و پس از تحصيل دست از حرفه پدري نكشند، به همت و كوشش مرحوم ناصر دفتر "كلاس صنعتي" در مدرسه ي ناصري تاسيس شد و هفته اي سه روز حرفه ي خياطي ، كلاهدوزي و چلنگري (آهنگري) به شاگردان كلاس سوم كه آخرين كلاس مدرسه در آن روزها بود تعليم داده شد تا بعدها همين شاگردان حرفه ي پدري را اختيار كنند و در خلخال بمانند.


در اواخر سال 1301 شمسي كه خان بابا خان سرهنگ، رئيس اركان حرب آذربايجان شرقي به سمت حكومت وارد خلخال شد و به پيشنهاد مرحوم ناصر روائي، جهت تامين بودجه مدرسه، بر محمولات تجارتي گيلان و كشتار قصابي عوارضي برقرار شد و عوايد آن كه بالغ بر يكهزار و دويست تومان مي بود وسيله ي تامين بودجه و پيشرفت امور مدرسه گرديد.


در سال 1303 شمسي كلاس پنجم داير شد و در همين سال از طرف دولت براي مدرسه ي ناصري نهصد و شصت تومان بودجه معين شد و با موافقت سيد فتح الله خان نايب اول حكومت، مدرسه ي دخترانه هم در هروآباد تاسيس گرديد، ولي پس از چند ماه كه عوارض محلي در كشور لغو گرديد و بودجه ي مستقلي هم از طرف دولت براي مدرسه ي دخترانه داده نشد ناچار منحل گشت.


در سال 1302 شمسي خوانين و سركردگان ايلات و عشاير توسط دولت سركوب شدند و بعضي از آنها كه از كرده هاي گذشته نادم شده و تامين يافته بودند به پيشنهاد مرحوم ناصر دفتر، اعانه اي براي ساختن ساختمان جديد در اختيار ناصر دفتر گذاردند و پس از ساختمان قباله ي مدرسه به اداره معارف داده شد.


در سال 1306 اداره معارف ايالتي تحت تاثير جريانهاي زمانه نام مدرسه ي ناصري را خواست تغيير بدهد اما طبقات مردم خلخال به اعتراض برخاستند. يكي از اعتراضات آنها تلگرافي است كه در روزنامه سهند به مديريت مرحوم محمود غني زاده چاپ شده است (شماره چهارشنبه 15 شهريور 1306 صفحه 3).


(توسط رياست محترم معارف ايالتي. (كپيه به نشريات سهند، عنكبوت) كپيه به تبريز مقام منيعه وزارت جليله معارف.


مدرسه ي ناصري خلخال را بيست سال است آقاي ناصر روائي شخصا تاسيس و با فداكاري هاي فوق الطاقه نگاهداري كرده. حكمي كه براي تغيير اسم آن از وزارت جليله صادر كرده اند منتهاي غرض و از روي اشتباه است. اهالي خلخال هيچوقت راضي به معارف كشي نيستند، اين ظلم لكه اي در ناصيه حال معارف مملكت است.


علماء و معاريف خلخال: سيد سعيد مجتهد شريعتمدار، صدرالعلماء، رئيس السادات، معين الممالك، نايب صدر، حسنعلي سراج الاياله، سراج لشكر، ساعدالسلطان، ميرمحمد آقا جواد.


یادی از درگذشت ناصر دفتر

میرزا ابراهیم ناصر دفتر روائی در تاریخ پنج شنبه دهم دیماه 1321 در سن 72 سالگی درگذشت. مرحوم ایوب اسکافی که از خادمین معارف خلخال بود ضمن گزارشی پیرامون بزرگداشت مجلس ختم مرحوم ناصردفتر به اداره فرهنگ شهرستان اردبیل چنین نوشت :

" اهالی هروآباد آنروز را تعطیل و به نام قدردانی و تجلیل نام او با یک شور فوق العاده در تشییع جنازه او حاضر بودند "


دبیرستان و دبستان خلخال نیز برای احساسات حق شناسی از زحمات فقید سعید روز یکشنبه 13 دیماه را دو ساعت بعد از ظهر در مجلس فاتحه خوانی که در مسجد جامع هروآباد دائر بود شرکت کردند...."


مزار شادروان ناصر دفتر روایی واقع در آرامستان خلخال


روحش شاد و یادش گرامی باد

نویسنده : محمد پورعزیزی

 

یادداشت  

 
#1 ابراهيم كرامت 1391-10-10 07:53
سعديا مرد نكونام نميرد هرگز.
ابراهيم كرامت
 
 
#2 رضا جعفری 1391-10-10 08:38
با سلام
از مدیریت سایت و بخصوص نویسنده مطلب آقای پورعزیزی کمال تشکر را دارم
به نظرم هرچه از همچین شخصیتهایی که عمرشون رو وقف مردم و اعتلای فرهنگ یک شهر کرده اند گفته بشه بازهم کمه
با گذشت 70 سال از درگذشت ایشون ، با خوندن این مطلب ، برای چندمین بار به وجود همچین مردبزرگی افتخار کرده و از خداوند براش بهترین پاداش ها رو طلب می کنم
 
 
#3 م.ک 1391-10-10 09:29
پیشنهاد بنده به مدیر محترم سایت این است که درصورت امکان با اعلان و فراخوان برای بزرگداشت 110ایم سال تاسیس دبستان ناصری باتوجه به فرصت مناسب موجود برنامه ریزی گردد .
 
 
#4 ساعد شاد منامن 1391-10-10 09:51
ضمن عرض سلام و ادای احترام محضر دوستان بزرگوار آقای شیرعلی پور و دیگر دوستان زحمت کش.
خدا رحمتشان کند این بزرگوار و دیگر بزرگانی که آبروی فرهنگ و ادب این سرزمین بوده و هستند.
 
 
#5 سید محمد باقر رشیدی 1391-10-10 11:00
روحش شاد و یادش گرامی
 
 
#6 سید محمد باقر رشیدی 1391-10-10 11:28
این کار نمونه جالبی از سوی نویسنده محترم آقای محمد پورعزیزی و مدیریت محترم سایت آقای شیرعلی پور بود،در ضمن یه پیشنهادی دارم : از این نمونه کارها که باعث پیشرفت شهرمون بشه کم حاصل نشده،با مروری به تاریخ خلخال نمونه هایی رو بررسی کنید تا بیشتر در امور کار قرار بگیریم مرسی

پاسخ مدیر : با سلام خدمت شما . شما دوستان هم میتوانید به جمع نویسندگان سایت بپیوندید و ماحصل تحقیقات و نوشته های خودتون را تو سایت بنویسید .
 
 
+1 #7 علی م 1391-10-10 12:01
از دوست عزیز و گرانقدرم بابت تهیه ی این گزارش بسیار متشکرم و امیدوارم حداقل علاقمندان و نوادگان این مرحوم آستین همت بالا زده و آرامگاهی در خور شان و منزلت این بزرگوار احداث نمایند تا لااقل علاقمندان و قدرشناسان این بزرگوار جهت ادای وظیفه و احترام با مشکل مواجه نگردند البته که این کمترین وظیفه ی کسانیست که الفبای دانش را در مدرسه ی ناصری آموخته اند.مرحوم ناصردفتر مثال جامع و بارز "مرد نکونام" است که پس از گذر سالیان متمادی هنوز نامش و آرمانش ذکر خیر مجالس علم و دانش است و هنوز که هنوز است هیرو ، خلخال و خلخالی به این هویت گرانقدر خود میبالد.
 
 
#8 عباس اروجعلي زاده 1391-10-10 12:38
با سلام و احترام
شايسته است مسئولان شهرمان خيابان و يا يكي از سالن هاي هنري يا فرهنگي خلخال و كوثر را به افتخار مرحوم ناصر دفتر روايي بنام ايشان نامگذاري كنند . شما به كاشان و يا شهرهاي كوير ايران رفته باشيد اين مسئله را به وضوح مي بينيد .
با تشكر
 
 
#9 مرتضی مروت زاده 1391-10-10 13:44
یاد این بزرگوارو تمام کسانی که دراین دوره هم قلبشون برای فرهنگ وعلم مردم و دیارشون میتپه گرامی باد.
 
 
#10 mohammad naghi 1391-10-10 14:28
ضمن تشكر وقدرداني از آقا مسعود در يادآوري اين بزرگان شهر مان
خدارحمتش كنه وآرزوي استمرار راهش
 
 
#11 ارسطو خداپرست 1391-10-10 15:36
با سلام و احترام - یاد و خاطره ی بنیانگذار فقید فرهنگ خلخال زنده یاد ناصر دفتر روایی رحمت الله علیه و نیز فرا رسیدن هفتادمین سالروز درگذشت ایشان را گرامی می دارم و بر روح پاک این استاد گرانقدر و پیشکسوت گرانسنگ معارف و فرهنگ ایران زمین، درود می فرستم. امیدوارم روح بلند ابرمرد تاریخ فرهنگ خلخال حضرت آقای ناصر دفتر روایی همیشه شاد باشد و از خداوند متعال مسالت دارم جایگاه این انسان فرزانه و آزاده را که حقیقتا مرد جاودانه ها و عاشقانه ها می باشد بهشت برین قرار دهد انشاالله. او همیشه زنده است چون عشق همیشه زنده است و با تمام وجود باید عرض کنم ناصر دفتر زنده است تا خلخال زنده است
روحش شاد، یادش گرامی و راهش پررهرو باد
با احترام مجدد
ارسطو خداپرست فرزند ارشد و شاگرد همیشگی زنده یاد سهراب خداپرست
 
 
#12 علی جعفری 1391-10-10 15:49
تلاش خستگی ناپذیر چنین انسانهایی پیام اور جامعه ای وارسته می باشد
 
 
#13 سهند 1391-10-10 18:42
جناب اقای پورعزیزی
وار اولاسوز، من همیشه به شوق یافتن اثری ازشما(نوشته ای ، عکسی ، پیشنهادی و .....)، وارد صفحات وبسایت میشوم. دست مریزاد
شناساندن شخصیت های راستین فرهنگی زادگاهمان، اعاده حیثیت ،از کلمه ی مشاهیر است . بدون شک ، مرحوم ناصر دفتر روائی در کنار نام آورانی چون میرزا حسن رشدیه و جبار باغچه بان،مایه ی فخر و مباهات جامعه ی اذری زبانان بوده و خواهد بود.
ناگفته پیداست منظره ی مذموم اطراف سنگ قبر، به خوبی گویای شلختگی و بی عملی مفرط مسئولین خدمات شهری است( این روزهاعموم شهرداریهارویکرد فعالانه ای در قبال زیبا سازی آرامستانها دارند، به نظر میرسد عزیزان از فهم ضرورت امر، ناتوانند و این از سر تقصیر نیست)
 
 
#14 saeid esmaeilzadeh 1391-10-10 18:55
روحش شاد و یادش گراتمی باد.ضمن تشکر ازآقای پورعزیز من باب مطالب کامل و جامع در خصوص جناب روایی من هم اکنون که در این دبستان به عنوان دبیر ورزش مشغول می باشم و به خود و شهرخودم می بالم که در دومین مدرسه آذربایجان حضور داشته و به بچه های این دیار آنچه در چنته دارم در اختیارشان بگذارم.
 
 
#15 xalxalim 1391-10-10 19:42
سلام
لطفا در راستای بازسازی آرامگاه ایشان و نامگذاری اماکن فرهنگی و خیابانی در هروآباد هم رایزنی صورت گیرد.
 
 
#16 ر.سلطانشاهی 1391-10-10 22:00
خیلی ممنون از اینکه هر از گاهی به ماها یادآوری می کنین که چنین شخصیتهای فرهیخته ای در شهر ما زیسته و مرحوم شده اند. آیا باید مزار چنین شخصیتی چنین غریب باشد؟! مقصر ابتدا خودمان و سپس مسئولان شهر هستند که باید به فکر الگو سازی برای جوانان باشند.
 
 
#17 رادبه پرنده 1391-10-10 22:38
روح این مرد بزرگوار شاد باد...و تشکر از آقای محمد پور عزیزی...
 
 
#18 نوید خالقی 1391-10-11 00:05
روحش شاد و نامش گرامی...
در جای جای دنیا و اکثر شهرهای دنیا و کشور یکی از ارجمندترین کارها جهت بزرگداشت مفاخر فرهنگی، طراحی مقبره اختصاصی برای ایشان میباشد که در واقع این امر به نوعی هویت بخشی به فرهنگ و ادب شهر را در پی دارد...
از اینرو از ارگانهایی چون شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد خواستاریم در صورت امکان تدابیری اتخاذ نمایند تا در صورت امکان برای این شخص بزرگ شهرمان مقبره ای درخور طراحی شود
 
 
#19 جواد معراجي لرد 1391-10-11 19:45
روحش شاد و يادش گرامي باد.
حافظ شيرازي مي فرمايد :
هرگز نميرد انكه زنده شد به عشق
ثبت است در جريدهي عالم دوام ما
 
 
#20 وحید خالقی 1391-10-11 20:29
دست مریزاد جناب اقای پور عزیزی و خدا قوت.
چه خوب بود که مسئولین هروآباد میدان خیابان یا مکان فرهنگی را به نام ایشان نامگذاری میکردند.جای تندیس ایشان در اداره آموزش پرورش شهرستان سالهاست که خالیست.
 
 
#21 بابك خسرويان 1391-10-11 20:41
روحش شاد و يادش گرامي.
 
 
#22 امیرعلی خالقی 1391-10-11 20:44
با تشکرازآقای پورعزیزی و مدیریت وبسایت.

برام مایه افتخاره که مادر بزرگ پدرم(مرحومه معرفه صباحی) جزء 2 زن نخست فارغ التحصیل مدرسه ناصری هست.
 
 
#23 عباس اروجعلي زاده 1391-10-12 11:58
با سلام واحترام
براي اطلاع و آگاهي نسل جديد و برو بچه هاي خوب و با معرفت خلخال مي رساند براي پي بردن به شخصيت والا و بي نظير چهره هميشه ماندگار شهرمان مرحوم روايي رجوع شود به كتاب ( خاطرات ناصر روايي - بكوشش و تاليف : ايرج افشار ) يكي از بزرگترين مورخان نامي كشورمان ...
مويد باشيد
 
 
#24 محمد پورعزیزی 1391-10-12 19:48
با سلام، ضمن سپاس از دوستان عزیز و تشکر از آقای شیرعلیپور بابت ویرایش مطلب و اضافه نمودن عکس های قدیمی، یکی از دوستان تلفنی از مکان دقیق آرامگاه مرحوم ناصر دفتر سئوال کردند که لازم دیدم حضور سایر دوستان عرض کنم، اگر اشتباه نکنم جهت خیابان منتهی به جاده هشتجین جنوبی-شمالی باشد، در این صورت مزار ایشان در ضلع شمالی و تقریبا در وسط های ضلع مذکور قرار دارد، به هر حال ضمن تایید نظر دوستان احداث مقبره ای در شان ایشان بسیار ضروری به نظر می رسد.
 
 
#25 مومن زاده 1391-10-12 20:22
با تشکر این که ناصردفتراز مشاهیر ماست شکی نیست وخدمات او قابل احترام ولی در هیچ جای دنیا برای فرهنگ بنیانگذارقایل نمی شوند این تحقیر گذشتگان وملت است یعنی قبل ازاو ما فرهنگ ن....
 
 
#26 مدیر سایت 1391-10-12 22:26
با عرض سلام خدمت دوستان عزیز
با همت و تلاش جناب آقای سید مسعود یعقوبی ، این مقاله در شماره فردا ( چهارشنبه 13 دی ) در روزنامه ابتکار منتشر خواهد شد .
جا دارد از طریق همین وبسایت مراتب تشکر و قدردانی خود را از جناب اقای یعقوبی و کلیه خادمان فرهنگ خلخال به عرض برسانم
 
 
#27 محمد پ 1391-10-12 22:53
با سلام، در گذشته به اداره آموزش پرورش "اداره فرهنگ" نامیده می شد و بنده احتمال می دهم منظور از بنیانگذار فرهنگ، بنیانگذار آموزش باشد.
 
 
#28 احمد فيضي 1391-10-13 12:16
تانرينين رحمتينده روحو شاد اولسون .
8 و 20 اينجي كامنتلرينن راضييام
 
 
#29 علی م 1391-10-13 13:02
حرف آقا محمد کاملا درسته ، منظور اداره ی فرهنگ بوده.
 
 
#30 میر مرسلی 1391-10-13 15:05
سلام. در جواب کامنت شماره 25 که آقا یا خانم مومن زاده نوشته اند باید به ایشان بگویم تلقی ما از مفهوم فرهنگ ، اساسا متفاوت با تلقی ایشان از آن مفهوم است. منظور ما از مفهوم فرهنگ در این نوشتار ارزشمند که دوست عزیزمان آقای پور عزیزی زحمت نگارش و تدوین آن را متقبل شده اند فرهنگ به مفهوم تمدن و مدنیت و شهر نشینی نیست بلکه تاسیس اولین نهاد رسمی فرهنگ یعنی اولین نهاد رسمی برای آموزش و تعلیمات رسمی بصورت مدرن و اداری می باشد که همان مدرسه یا دبستان ناصری محسوب می شود و تاریخ تاسیس آن توسط مرحوم ناصر دفتر روایی سال 1288 شمسی است و این تاریخ ، حتی زودتر از تاسیس اداره ی فرهنگ بصورت امروزی یعنی همان اداره ی آموزش و پرورش در خلخال بوده است. لطفا جناب مومن زاده به این تفاوت اساسی در تلقی و برداشت دو گانه ی مفهومی از یک لغت یا واژه حتما توجه داشته باشند. مرسی
 
 
#31 روائی محسن 1391-10-13 22:25
ممنون اززحمات بی دریغ آقای پورعزیز
 
 
#32 محمدجوادی خوجین 1391-10-14 00:29
من کتابشو خوندم بیشتر تاریخیه تا اثر ادبی . بهرحال خدایش بیامرزد اما درد این است که نامگذاری شوارع از وظایف کمسیون خاص در شهرداریه ایکاش نام یکی از خیابانها بنام وی ثبت بشه. تازه ظاهرا شنیدم که بنیانگذار دادگستری نوین ایران (مرحوم علی اکبر داور)یه ریشه اش از خلخال بوده که در تهران جلوی کاخ دادگستری بنامش هستش آقایون شورای شهر یذل توجه داشته باشند خوبه

پاسخ مدیر : با سلام خدمت شما و توضیحاتی که شاید لازم باشد ارائه شود ، مسئولیت نامگذاری کوچه ها و خیابانها و اماکن عمومی شهر بر عهده شورای فرهنگ عمومی شهر میباشد که این شورا شامل :
امام جمعه
فرماندار
شهرداری
مسئول سازمان تبلیغات اسلامی
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی
و ...
میباشد
اگر در چیدمان اعضا اشتباه کردم دوستان اصلاح بفرمایند

در ضمن کتابی که در متن اشاره شده مطمئنا اثر ادبی نیست و توسط خود مرحوم ناصر دفتر هم نگارش نشده است . این کتاب ماحصل تلاشهای آقای رزاقی ( نوه مرحوم ناصر دفتر ) میباشد که به چاپ رسیده و خالی از ایراد هم نیست . ولی موضوعی که در مطلب به آن تاکید شده بزرگداشت مقام و جایگاه فرهنگی مرحوم ناصر دفتر و تاثیر ایشان بر فرهنگ نوین خلخال است .
 
 
#33 حبیبالله قاسمی نساز 1391-10-14 01:24
باسلام خدمت همشهریان عزیزواز دوست عزیزمان جناب آقای پورعزیزی درنوشتن این نوشتار زحمت کشیده تاجوانان ما نیز با پیشکسوتهای شهرمان اشنا شوند وبدانند که خلخال ازقدیم مهد فرهنگ وتمدن بوده وهست تشکر میکنم واز مدیریت سایت نیز برای تلاش در چنین موارد پیش قدم هستند متشکرم
 
 
#34 قالا اوشاقی 1391-10-14 15:16
یادان سفرکرده به خیر که گفت سیاسمتداران مهمانان تاریخند و دانشمندان و علما میزبانان آن. همین که یادی از روانشاد ناصردفتر شده نشان ازهمین سخن دارد. راستی کم مانده بود که سیاست مداران مهمان تاریخ با عوض نمودن نام مدرسه ناصری یگانه اثر مادی و یادبود آن فرزانه از بین ببرند و از نسل جدید دورشان کنند.در این جا لازم می دانم از کسانی که دوباره و با تلاش زایدالوصفی آن نام را دوباره بر تابلو سردر مدر سه قرار دهندتشکری بکنم
.هرچند که گمنام این کار را انجام دادند و در برگزاری یکصدمین سال تاسیس مدرسه پیشگام بودند بدون خواست مادی . و الان هم ناشناخته اند .

از مدیر محترم سایت می خواهم با فراخوان عکس از مدرسه ناصری یک نمایشگاه مجازی عکس مختص مدرسه برگزار کند و حتی اگر بخواهد جایزه ای هم برای بهترین عکس ها در نظرگرفته شود و حاضریم نصف هزینه را پرداخت نماییم. با جواب مدیر در همین کامنت حاضریم جهت پرداخت هزینه تماس بگیرم

با تشکر

پاسخ مدیر : با سلام خدمت شما دوست عزیز . پیشنهاد بسیار به جا و کاملا جالبی است و بنده کاملا از این حرکت استقبال میکنم .
کار جمع آوری و آماده سازی تصاویر زمان بر بوده و در دراز مدت جوابگو خواهد بود . لذا بنده موافق این حرکت بوده و امیدوارم در این زمینه دوستان و همشهریان عزیز همکاری لازم را با خلخالیم داشته باشند .
 
 
#35 بچه خلخال 1391-10-14 17:59
بنده افتخار میکنم که دوران ابتدایی رو در این دبستان به تحصیل پرداختم،روحش شاد،یه چیز این مرد برام خیلی عجیبه اونم اینکه عاشق هدفش بود و به چیزی جزء رسیدن به هدفش توجه نداشت و هیچوقت دلسرد و پشیمان نشد.
 
 
#36 md 1391-10-14 21:17
aali bud, yashiasuz.
 
 
#37 قالا اوشاقی 1391-10-15 20:52
باسلام لطف کنید فراخوان عکس را در صفحه اول قرار دهید و نسبت به ارسال عکس از طریق همشهریان اقدام شود و لازم به یاد آوری است تعدادی عکس در دبستان ناصری خاک میخورند و حتی نیم تنه زنده یاد ناصر دفتر هم در مدرسه است.
 
 
#38 حمید عسگری 1391-10-17 18:33
با تشکر از مدیریت محترم سایت به خاطر درج این مطلب فوق العاده خاص ،
 
 
#39 محمد پ 1391-10-18 13:40
با سلام، ظاهرا نويسنده كتاب اسناد و خاطرات ناصر دفتر روائي در محاسبه سن ايشان اشتباه كرده اند، اگر تولد ايشان 1253 شمسي باشد و وفات ايشان 1321، در اين صورت ايشان 68 سال عمر كرده اند.

پاسخ مدیر : با سلام ، بنده طی صبحتهایی که با خانواده مرحوم روایی داشتم ، چندین اشتباه دیگر هم در این کتاب وجود دارد .
 
 
#40 الف - روایی از تهران 1391-10-19 15:14
سلام خدمت آقای شیر علی پور مدیر محترم وبسایت و آقای محمد پ (نویسنده ی کامنت 39). با اینکه در کتاب خاطرات و اسناد ناصر دفتر روایی اشتباهاتی وجود دارد اما باز هم کاملترین و جامعترین کتاب در مورد زندگی و خاطرات مرحوم ناصر دفتر روایی بر اساس اسناد تاریخی، خانوادگی و شخصی، همین کتاب است. این کتاب ، علاوه بر پرداختن به زندگی و خاطرات ناصر دفتر از نظر توجه به حوادث سیاسی و تحولات اجتماعی خلخال در آستانه ی انقلاب مشروطه و پس از آن خصوصا در دوران نهضت جنگل، یک منبع ارزنده و قابل اعتماد و حتی منحصر بفرد بشمار می رود و البته جا دارد از زحمات و دقت نظر دانشمند فقید و پژوهشگر برجسته و نسخه شناس توانای کشورمان مرحوم ایرج افشار در نگارش این کتاب ، یاد کنم و پیگیری های آقای رزاقی. در هر صورت برای رفع ابهام از کامنت 39 باید بگویم وجود چندین اشتباه عددی، رقمی و اسمی در کتابهای تاریخی امری عادی و طبیعی می باشد که معمولا در چاپ های بعدی اصلاح می شود.
 
 
#41 حمزه پور 1391-10-21 23:27
با سلام خدمت مدیریت سایت بنده با وجود این که تحصیلات ابتدایی تا دبیرستان را در خود خلخال سپری کردم متاسفانه حتی نام این بزرگوار را نیز نشنیده بودم که این بی تدبیری مدیران آموزش و پرورش شهرمان را می رساند به پیشنهاد بنده یادبودی و همایشی در تاریخ فوت آن بزرگوار به کوشش فرهنگیان واقعی شهر در مدارس شهر باید برگزار گردد تا فرزندان خلخال عزیزمان از پشتکار آن غزیز درس گرفته و همراه برای شناساندن فرهنگ غنی شهرمان بکوشند
 
 
#42 حسین 1391-10-26 14:35
روحش شاد
 
 
#43 صادق علیزاده 1391-10-26 20:00
مادر ای پیغمبر زیبای عشق
ما در ای والاترین رویا ی عشق
ما در ای دلوا پس فردای عشق
ما در ای غمخوار بی همتا ی من
اولین و آخرین معنای عشق
زندگی بی تو سراسر محنت است
زیر پای توست تنها جای عشق
ما در ای چشم و چراغ زندگی
قلب رنجور تو شد دریای زندگی
تکیه گا ه خستگی ها یم توئی
ما در ای تنها نرین ما وای عشق
یا د تو آرام می سا زد مرا
از تو آهنگی گرفته نا ی عشق
صوت لالائی تو اعجا ز کرد
ما در ای " پیغمبر زیبای عشق "
ما ه من پشت و پنا ه من توئی
جا ن من ای گوهر یکتا ی عشق
دوستت دارم تو را دیوانه وار
از تو احیاء شد چنین دنیا ی عشق
ای ا نیس لحظه های بی کسی
در دلم برپا شده غوغای عشق
تشنه آغوش گرم تومن من که مجنونم توئی لیلا م
ی عشق

تقدیم به همه مادران خلخالی

پاسخ مدیر : سلام جناب علیزاده . ممنون خواهم بود مطالبتون مرتبط با موضوع باشد .
شما میتوانید این یادداشتها رو در قسمت نظرات عمومی درج بفرمائید .
 
 
#44 پیمان 1391-11-01 23:57
با تشکر از شما
 
 
#45 فريبا ولي​نژاد 1391-11-05 13:10
موسیقی عجیبی است مرگ.
بلند می شوی
و چنان آرام و نرم می رقصی
که دیگر هیچکس تو را نمی بیند

« گروس عبدالملکيان»

روحشون شاد و قرين رحمت...
 
 
#46 اسماعیل 1391-11-16 11:44
وظیفه همشهریان خلخالی این است که عزت و احترام مرحوم روایی را نگه دارند که خدمات وافری را به شهرمان نموده است ودر عوض وظیفه فرزندان ان مرحوم این است که خانه انمرحوم که در حال مخروب شدن است در اختیار میراث فرهنگی قرار داده تا ثبت ملی شود . با تشکر
 
 
#47 پرويز شكري 1392-06-16 13:30
با سلام
از مدیریت محترم سایت تشكر مي كنم كه زحمت زيادي مي كشند تا يادي هم از چنين افراد خدمتگزار به شهرمان را به تصوير مي كشند.
به نظرم هرچه از همچین شخصیتهایی که عمرشون رو وقف مردم و اعتلای فرهنگ یک شهر کرده اند گفته بشه بازهم کمه با گذشت 70 سال از درگذشت ایشون ، با خوندن این مطلب ، برای چندمین بار به وجود همچین مردبزرگی افتخار کرده و از خداوند براش بهترین پاداش ها رو طلب می کنم من خودم دوران ابتدائي را در مدرسه گذرانده ام خداوند روحش را شاد كند.
 
 
#48 امیرحسین عبدی 1393-04-05 14:43
گرامی باد یاد بزرگ مردان تاریخ و فرهنگ خلخال... خلخال مهد فرهنگ و تمدن و اسوه و الگوی ادب و فرهنگ در شمالغرب کشور است.
 
 
#49 مجید غفاری 1394-10-09 21:07
ممنون و خسته نباشید بابت مطالب شما
و روح شخصیت فرهنگی هرو آباد شاد.
چه بسیار افراد مشهوری در هرو آباد بودند که نا از آن ها غافلیم
 


** برای درج یادداشت و نظر باید وارد سایت شوید **

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید