معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home ادبیات شفاهی بایاتی های آذربایجان (1)
بایاتی های آذربایجان (1) فرستادن به ایمیل

به ترانه های دوبیتی که آذربایجانی ها هنگام کار، شادی و ماتم ، عشق ، جدایی ، و در مقام پند و اندرز و ... می خوانند بایاتی گفته می شود

 

 

 

 

 

بایاتی های آذربایجان ( 1 )


نویسنده : رادبه پرنده


به ترانه های دوبیتی که آذربایجانی ها هنگام کار، سر قبر، در عروسی، شادی و غصه، در تنهایی و میان جمع، عاشق برای معشوق، و معشوق برای عاشق، هنگام دوری از یار و دیار و مادر یا فرزند و در مقام پند و اندرز و ... می خوانند بایاتی گفته می شود. در گذشته هر آذربایجانی حداقل چند بایاتی را از حفظ می کرد و می خواند. در زمان های مختلف، بر طبق احوال و روحیات مختلف بایاتی های مناسبی در زبان ها جاری بوده و این عناصر به عنوان نوعی خرده فرهنگ (sub culture) کارکرد اساسی در پیوند نسلها داشته است. در طول هزاران سال، درد دل های هزاران انسان به هم گره خورده، آمیخته شده و جلوه گر شده و امروز به آنچه در زبان ماست رسیده است. هر بایاتی در زبان هزاران انسان گشته و حامل هزاران آرزو و نغمه هزاران دل است.

 

بایاتی ها، ترانه های کوتاه جاری شده از درازای تاریخ هستند. این ترانه ها برای ابراز احساس در یک لحظه خوانده می شوند و همان لحظه برابر با یک عمر زندگی و حیات است. بایاتی ها شامل بایاتی های غربت، نغمه های جدایی، ترانه های مادرانه، سوگ سروده ها در مرگ پدر و مادر و صدای احساسات و درد دل هاست. بایاتی از زمان تولد کودک، پا گرفتنش در لالایی ها و تعریف ها حضور دارد و این روال ادامه دارد تا زمان بزرگ شدن انسان و مراسمات محلی، عروسی ها و حتی زمان مرگ انسان نیز خوانده می شود. بایاتی در تمام عمر ما نغمه ای مؤثر است. این اشعار از دل تاریخ به دست ما رسیده و حاوی حرف های قابل تأملی است که مضامین عمیق فلسفی، اجتماعی، تاریخی، دینی، اخلاقی دارند.

 

 

( جدایی، انتظار، غم)

بو یول گئدیر خالخالا

یاندی باغریم خال- خالا

قورخورام گئدم قالام،

نازلی یاریم خالق آلا.

دو بیتی های بومی ادبیات شفاهی آذربایجان که در جای جای این دیار با نام بایاتی مشهور است یکی از رایج ترین انواع منظوم ادبیات این سرزمین می باشد. شهرستان خلخال نیز که یکی از مناطق باستانی آذربایجان می باشد از این قاعده مستثنی نیست و همواره مردمان این دیار با این گونه از ادبیات شفاهی آشنا بوده و در زندگی آنها سهم بسزایی داشته است.

 

 

(اوخشاما،سیزیلتی)

داغلارا دولو دوشر،

قار یاغار ،دولو دوشر

قبریمی یول اوسته قازون

آنامون یولو دوشر.

بایاتی ها همچون مرحمی بر دردها و رازهای مردمان این خطّه بوده و در زمانهای گوناگون و در دوران التهابات و سختی ها و رنج ها این بایاتی ها بوده است که انسجام جمعی و گروهی این مردمان را حفظ کرده است. نقش بایاتی ها به عنوان سخنی که از دل و درون مردمان آذربایجان بیرون می آمده ، همواره یار شفیق و مهربان آنها در کار و زندگیشان بوده است.

 

 

(خیر و برکت)

من عاشیق بئله باغلار،

کمرین بئله باغلار.

گول آچیب،بولبول اوخور،

وار اولسون بئله باغلار.

بایاتی ها در ساخت و قوافی همان دو بیتی است که قافیه در مصراع سوّم آزاد است،این بایاتی ها که غالباً در یک آهنگ واحد و محزون سروده شده است،دارای مضامین مختلف در غنا،تعلیم ، حکمت و عبرت، شکوائیه و مرثیه است. این بایاتی ها که ساخته دلها و ذهن های صاف و آیینه ای روستا نشینان بوده از بلاغت و فصاحت عجیبی برخوردارند و ساخت طولی یکسان مصراع ها،حروف قوافی،وزن و ایقاع منسجم و هم نشینی واژگان هم آوا، ایهام ها و کنایات زیبا ورسا، راز ماندگاری این سروده ها بوده است (ملکجاری،1390).

 

سو گلر آخار گئدر             """              ورقانی ییخار گئدر

بو دونیا پنجره دی              """            هر گلن باخار گئدر

 

 

ادبیات شفاهی آذربایجان به دلیل انتقال مفاهیم و نوع ساخت بایاتی ها بسیار مهم و غنی می باشد. بایاتیها از بدو تولّد کودک در گهواره تا مرگ در کنار مردمان این سرزمین بوده و از نسلی به نسل دیگر و سینه به سینه و زبان به زبان انتقال پیدا کرده است.کودک از نخستین مراحل زندگی خود لالایی مادر را شنیده و با آن انس پیدا کرده است.

عزیزیم،من دولانیم،

من دونوم،من دولانیم.

تانری سنی ساخلاسین

سایه نده من دولانیم.

 

لالایی ها همان بایاتی هایی هستند که مادران برای کودکان خود  می خوانده اند.

لای لای دئدیم یاتاسان

قیزیل گوله باتاسان

قیزیل گولون ایچینده

شیرین یوخی تاپاسان

خواندن این لالایی ها با نجوای موسیقیایی و آرام بخش صدای مادران ، کودک را به خوابی شیرین و رویایی فرو برده و باعث انتقال محبّت و عشق مادرانه به کودک می شود.

 

در بایاتی ها مضامین عمیق فلسفی،اجتماعی،تاریخی،دینی و اخلاقی و ...بیان می شود.در بایاتی ها مبارزه علیه استثمار و ستم،عشق به وطن و مردم،دیدگاه های فلسفی ، عوالم معنوی و داخلی انسان منعکس می شود.بایاتی ها در واقع اساس کلام موسیقی فولکلور آذربایجان را که سرچشمه افکار توده های گذشته این ملّت است را تشکیل می دهند.

 

 

( مردانگی و غیرت)

اوتورموشام داش اوسته

پاپاق دورار قاش اوسته

سن دوشمنی نیشان وئر

ناللاماغی باش اوسته

آذربایجانیها مردمانی شاعر مسلکند ، با هر پدیدهء طبیعی و رخداد اجتماعی که مواجه شوند ، احساسات خود را با زبان شعر بیان می کنند . ویژگی های بایاتی ها این است که از زندگی و نیازهای مردم ساده و عادی بر می خیزد و در قالب الفاضی روان شکل می گیرند.

 

 

(غم و اندوه)

آغلارام آغلار کیمی

دردیم وار داغلار کیمی

خزان اولدوق توکولدوخ

ویرانا باغلار کیمی

تنوع و رنگارنگی مضمون ، یکی از جنبه های برجسته بایاتی هاست.از میان انواع قالبهای گوناگون ادبیات منظوم عامیانه ، نوع بایاتی در احاطه و ترنم مسائل و حقایق مختلف زندگی خلق متمایز است.جنبه تنوع مضمون در نوع  بایاتی به قدری نمایان است که برخی از گردآورندگان بایاتی ها ، اساس کار خود را بر تقسیم بندی آنها از نظر محتوی و مضمون قرار می دهند و بایاتی ها را در سر فصل های معینی مانند " بایاتی های عاشقانه ، وصف حال، زندگی خانوادگی،رنج و نارضایتی ، فراق و انتظار ، صداقت و مردانگی ، پند و حکمت،اعتقاد ها و پندارها " و از این قبیل تدوین می کنند.همین گوناگونی بایاتی ها از نظر محتوی موکد دیگری است بر اینکه سرچشمه جوشان بایاتی ها،زندگیست.

 

( نصیحت)

من عاشیقم نوایا  ..... بیر قولاق آس نوایا

نه نامرده بئل باغلا   .....نه آها دوش ، نه وایا

 

( عشق)

داغ باشینی قار آلیپ

باغچالاری بار آلیپ

هر یئتنه جان وئرمم

بیر جانیم وار یار آلیپ.

این نمونه از بایاتی ها ، قطره هایی از دریای بیکران شعر و فولکلور آذربایجان هستند که سرچشمه شان ، تاریخ و فرهنگ چند هزار ساله مردمان این دیار می باشد...

ادامه دارد...

 

 

چاپ شده در ماهنامه سیاسی و فرهنگی پیام خلخال، شماره اول/21 بهمن 91

 

منابع:

- عبادی قاراخانلو،محمد ( 1387).بایاتی لار،تبریز:نشر اختر.

- ملکجاری ، رضا (1390).اندبیل خاطره سرزمین من،تبریز:مهد آزادی.

- عاقد سرابی،عبدالله (1391).غزللر و بیاتی لر،تهران :نشر فائزون.

- سید سلامت، میر علی (1391).بایاتی،اوسطوره باخیمیندان،تبریز:نشر موغام.

khalkhalim.com

 

یادداشت  

 
+1 #1 یونس کریمی 1391-12-02 15:26

داغلارا دولو دوشر،
قار یاغار ،دولو دوشر
قبریمی یول اوسته قاز
آنامون یولو دوشر.


یاشاسئن آقای پرنده نی کی زحمت چکیب و بایاتئ باره سینده چوخ گؤزه ل موردلره اشاره ائله ییب
منی چوخ دویقولاندئردئ

ال_قولون وار اولسون آ_قارداشئم

بیر مورد ده بنده اشاره ائله ییم:

-تورکو شعر " هجا " وزنینده و فارسی شعر "عروض" وزنینده یازئلار

هجا: یعنی بیر کلمه نی بخش_بخش ائله مک

-بایاتئلار ایکی بیت اولار کی اوچونجو مصرعی آزاد و بقیه سی قافیه لی اولار و هر مصرع 7 هجا دان تشکیل اولونار
یا 3+4 یا4+3 شکلینده یازئلار

داغلارا(3هجا) دولو(2هجا) دوشر(2هجا)=7هجا
داغلارا(3هجا) دولو دوشر(4هجا)=7هجا=3+4

-"قوشما" و "گرایلی" دا تورکو شعرلرینین آیرئ قالب لریدیر

قوشما 11 هجا و گرایلی 8 هجا دان تشکیل تاپئلئر

چوخ تشککورلر



پاسخ مدیر : دیرلی توضیحاتوزدان تشکر
 
 
+3 #2 رسول سلطانشاهی 1391-12-02 20:56
یاشاسین آقا رادبه، بینان قاباخ پیام خلخالدا اوخییب لدت آپارمیشدیم.
 
 
+3 #3 رادبه پرنده 1391-12-02 22:01
چوخ ساغول یونس بی ، کی آرتیخ توضیح لروزونن بیزی آیدیدن ناتدوز...یاشا
 
 
+2 #4 علی م 1391-12-06 16:25
چُخ گُزلیدی رادبه.اللرون وار
 
 
#5 الماس 1391-12-07 10:41
سلام
رادبه بیینه ال-قولونوزآغریماسی ن دئیرک، بوگؤزل یازی لارینین آردینی گؤزلاییریق وآقای شیرعلیپورادابوس ایاق گؤزل یازیلاری سایت دا قؤیماغیچین تشکرئدیرم.
 
 
#6 اکبر صباحی 1391-12-14 00:19
یاشا رادبه جان
 
 
#7 بهنام رحمتی سجهرود 1392-08-30 00:08
دوست بزرگوارم ازمطلب زیبایتان استفاده نمودیم .
دربایاتی اول ذکر شده فکر می کنم به صورت زیرصحیح باشد
بویول گئدر خالخالا
یاندی باغریم خال خالا (بعضی ها می گویند دوزولوبدورخال خالا)
قورخورام اولم گئدم
نازلی یاریم خالخالا(خالخ آلا)
خوشحال می شویم ازوبلاگ ماهم دیدن فرمایید
parasas.blogfa.com
 
 
#8 میلاد 1392-09-03 21:03
میلاد.
با سلام
"بیر قطره آغلادم دوشدی دنیزه...
اونی سن تاپانجا سورم سنی...
یاشاسن بوتون گوزل خالخال جماعتی
 
 
#9 لطف اله زاده صفر 1393-08-24 17:34
ساغ اولسون يازاني
 
 
#10 سسس 1394-05-10 20:57
گویده بولوت اوینادی
سن نن گوزوم دویمادی
یتیشیردیخ خوش گونه
نامرد فلک قویمادی.

پاسخ مدیر : با تصحیح نگارش
 
 
#11 الناز 1394-08-23 20:17
مفید بود هر چند من از نظرات چیزی نفهمیدم؟ :zzz
 
 
#12 عادل 1394-09-05 20:07
چوخ گوزل یاشیاسیز ;-)
 
 
#13 پرویز 1395-05-29 20:17
سلام به همه دوستان شاعر ترکی زبان بداهه... دوستان اینجانب پرویز اسدالهی استعداد در مشاعره بداهه که قسمتی از بداهه رو در اینجا با لینک میزارم عده از دوستانی که علاقه دارن ببینن و نظر بدن. دوستان عزیز من با این استعداد شعر آیا جایی در کشور ایران دارم که کار مشاعره ترکی به بالاترین مقام برسه یا این سبک بداهه در ایران جایی ندارد.. لطفا بنده رو راهنمایی کنید با تشکر... لینک مشاعره www.aparat.com/v/wWOND
www.aparat.com/v/dTr7h
www.aparat.com/v/gmFAj
درصورت راهنمایی این جانب با این شماره تماس بگیرید..09214512446 با تشکر.. پرویز اسدالهی
 
 
#14 مهدی 1398-09-26 15:03
خیلی ممنون
مطالبتون خیلی خوب بود
 


** برای درج یادداشت و نظر باید وارد سایت شوید **

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید