معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home ادبیات شفاهی بایاتی های آذربایجان (2)
بایاتی های آذربایجان (2) فرستادن به ایمیل

بایاتیهای آذربایجان بر گرفته از روح و روان مردمیست که هزاران سال در آذربایجان زندگی کرده اند ، بایاتی فقط یک شعر نیست ، بایاتی فلسفه ایست که سرشار از عشق ، مهربانی، نصیحت و مردانگیست

 

 

 

شما را به مطالعه بخش دوم مطالعه جامعه شناختی بایاتی های آذربایجان دعوت می کنم.

 

نویسنده : رادبه پرنده

 

بایاتی های آذربایجان (2)


در شماره گذشته به معرفّی بایاتیها به عنوان یکی از ادبیات شفاهی مردم آذربایجان پرداختیم ،نوعی از فرهنگ عامه که مردم آذربایجان قرن ها سینه به سینه و نسل به نسل آن را حفظ کرده و برای ما به یادگار گذشته اند.میراثی که به خوبی توسط آباء و اجدادمان به ارث رسیده است و اینک وظیفه ما حفظ و انتقال آن به نسل های دیگر است، وظیفه ای بسیار سنگین تر از گذشته ،چرا که امروزه با از یاد بردن ارزش های فرهنگی و معنوی نسل های پیشین به مانند:فولکلورها،ادبیات شفاهی و موسیقی بومی ، جامعه ما از لحاظ فرهنگی و هنجاری دچار مشکلات فراوانی شده است.به راحتی می توان در جامعة امروزمان عدم احترام به بزرگان ، والدین و علی الخصوص عدم رعایت آداب اجتماعی را به خوبی مشاهده کرد. ناهنجاریهایی که با فراموش کردن ارزش های فرهنگی ،روز به روز تشدیدتر خواهد شد.

 

 

حال باید دید کارکرد بایاتیها در تنظیم نوع روایط خانوادگی و اجتماعی و توصیه به احترام بین افراد چه بوده است؟!

 

بو یئرده گولن اولسا،

 

تریمی سیلن اولسا،

 

قارداشلیق گوزل شیئدیر

 

قدرینی بیلن اولسا

 

 

این بایاتی چه زیبا و چه دلنشین به نقش و ارزش برادر در خانواده اشاره می کند.در روزگاری که حرف اول و آخر جامعه ما پول شده است،آیا نباید به مانند سابق از بایاتی ها که حافظ فرهنگ و ثبات خانواده ها بوده است استفادة دوباره کرد.

 

فرض کنیم در خانواده ای در سالیان گذشته اختلاف کوچکی  بین خواهر و برادر پیش می آمد و پدر خانواده با دیدن این صحنه ،بایاتی زیر را برای آنها می خواند.

 

بیر قوش گلیر آغداشدان

 

خبر ورین قارداشدان

 

قارداش باجی دان دویسا،

 

باجی دویماز قارداشدان.

 

 

 

عاطفه و محبّت همیشگی خواهران سرزمین ما نسبت به اعضاء خانواده و خصوصاً برادر مضمون این بایاتی می باشد که در بایاتی دیگری بالعکس آن نیز حاکم است و نشان از دلبستگی برادر به خواهر و یا خواهران خود دارد.

 

هر ائوده آچیلار قیزیل گول کیمین

 

عطرینی باهاردان آلار باجیلار

 

آنالار دونیادان کوچ ائدن زامان

 

قارداشا بیر آنا اولار باجیلار...

 

 

 

 

 

عشق و محبّتی که در خانواده های قدیمی وجود داشت ، بخش اعظمی را مدیون ادبیات شفاهی به مانند بایاتیها بوده است که با نوای موسیقیایی و عاشیقی پیام خود را به افراد خانواده و جامعه می رسانده است.

 

احترام به والدین همسران نیز از توصیه های بایاتیها ، با هدف حفظ  انسجام و نظام خانواده بوده است:

 

یار گول تاخیب تلینه

 

الین ووروب الینه

 

قوی ساغ اولسون قایناتا

 

حورمت الر گلینه.

 

 

 

و هم چنین بایاتی زیر که عروس خانواده را به واقعیتی آگاه می کند که سالیان سال باید با آن زندگی کند و هنگامی که خود در مقام نصیحت گویی قرار می گیرد،این بایاتی را دوباره برای فرزندان و یا عروسان خود بازگو می کند:

 

آلمانی آلما گلین!

 

آل یئره سالما گلین،

 

ائوده سوز – سوز چوخ اولار

 

اورگینه سالما گلین.

 

 

 

امروزه در روزگاری که حتّی با دارا بودن خانواده های هسته ای و جدا از هم و روزگار ماشینی که حتی در سال ،یکبار هم خانواده ها به دیدار هم نمی روند و کاملاً جدا از هم زندگی می کنند،متاسفانه شاهد این مسئله هستیم که اختلافات بین اعضاء خانواده روز به روز  بیشتر شده و باعث سست شدن و از بین رفتن بنیان خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی و بنیان اصلی جامعه پذیری در اعضاء می شود.

 

 

در زمانه ای قرار داریم که تلویزیون ما به عنوان رسانه ملی و تأثیر گذارترین رسانه در سریالهای خود با نمایش چندین خانواده فامیلی که اعضاء در آن ، همه سر همدیگر کلاه می گذارند؛به نوعی مروج ناهنجاریهای موجود نیز می باشد.درست است که واقعیت امروز جامعه ما نیز همین است ولی باید دید برای جلوگیری از این گونه رفتارها چه کرده ایم؟! برای ریشه یابی و حل این موضوع چه کارهایی انجام داده ایم؟! آیا بهتر نیست رجوع کنیم به فرهنگ،تاریخ  و فولکلور هر قومیتی، تا ببنیم آباء و اجداد ما چگونه جامعه ای سالم را به ما تحویل داده اند؟! جامعه ای که احترام به ریش سفیدان، بزرگان،اعضاء خانواده و قوم ، ارزش تغییر ناپذیر و حیاتی جامعه بوده و عدم رعایت آن تابو و عملی نابخشودنی به حساب می آمده است.

 

دایی ، دایی ، جان دایی،

 

جان سنه قوربان دایی

 

آنام پیلو پیشیریپ

 

گل بیزه مهمان دایی.

 

 

داماد خانواده همواره به عنوان پسر خانواده به حساب آماده واز ارج و قربت بسیار بالایی برخوردار بوده است.بعد از حرف پدر و بزرگتر خانواده حرف داماد حکم قطعی بوده و همه به آن احترام می گذاشتند و کارکرد این مطلب ،حفظ نظم و ثبات در خانواده بوده است:

 

یئزنه یئزنه جان یئزنه،

 

گل بیزه مهمان یئزنه

 

کوچون داغدان گلنده،

 

بیر قوزو قوربان، یئزنه.

 

 

تشویق به حفظ وحدت و انسجام از پیامهای تأثیر گذار بایاتیها بوده است.

 

قارشیمیزدا بو دوران،

 

بو زامانا،بو دوران

 

گلین قدرینی بیلک

 

دوشمز اله بو دووران.

 

 

 

ریشه بسیاری از مشکلات هنجاری امروز ما در فراموش کردن گذشته مان است، امروزه بجای اینکه مادران ما با درک صحیح از عواطف مادری و شیوه های انتقال محبّت بوسیله زبان مادری که طبق بررسی های انجام شده نقش بسزایی در رشد و شکوفایی ذهنی کودک دارد، سعی می کنند نقش های ترویج شده در جامعه امروز ی را در کودک خود نهادینه کنند، که این کار بسیار شتاب زده و احساسی می باشد.

 

 

دلیر مردانی که در راه حفظ خاک وطن عزیزمان شیر مردانه جنگیدند و جان خود را نیز در این راه از دست دادند در دامن همین مادرانی پرورش یافتند که لالایی مادرانه شان بایاتیهایی بوده است که از دل و روح مهربان و احساس مادرانه شان سرچشمه گرفته و ریشه در تاریخ و فرهنگ اجدادی مان داشته است ،قرن ها و قرن ها و هزاران سال ، مادران بایتیها را برای کودکان  سرزمین خود زمزمه کرده ، نسل به نسل آن را برای ما حفظ کرده اند و یادگاری گرانبها برای ما به یادگار گذاشته اند.

 

 

چه زیبا می خواند مادری که دلش نمی آید کودک خود را از خواب شیرین صبح بیدار کند:

 

بالام گلیر یاتماغا،

 

بویویوب بوی آتماغا

 

صاباح یوخوسی شیرین

 

قییمیرام اویاتماغا.

 

 

در آخر شعر دوران کودکیمان را که زمزمه همیشگی مادران و کودکان خلخال در سالیان گذشته بوده است را تقدیم مخاطبان عزیز می کنم.یقین دارم پدران و مادران امروز و کودکان دیروز الفتی خاص با این شعر کودکانه  دارند:

 

آی طشی طشی طشی
ووردوم گیلانی کئشدی
ایکی خروس ساواشدی
بیری قانا بولاشدی
قان دئیلدی گوموشیدی
گوموشی وئردیم تاتا
تات منه داری وردی
دارینی وئردیم قوشا
قوش منه قانات وردی
قاناتدادیم اوشماقا
حق یولونی آشماقا
حق یولودا کلیددی
کلید بابام یانندا
بابام خلخال یولوندا
خلخال یولی سربسر
ایچنده آهو گزر
آهوونون بالالاری
هر گون آخشاملار ملر
خالخالون آداملاری
دسته دسته گول بزر..

 

ادامه دارد....

تو ضیح :
لازم به ذکر است پژوهشی در این مورد و علل پیدایش این نوع اشعار کودکانه صورت نگرفته است ولی از متن شعر پیداست که این نوع اشعار توسط مادران برای کودک خود خوانده می شده است و بنا به موقعیت های زمانی و مکانی متن شعر هم فرق می کرده است.مثلاً ما در خلخال اشاره به شهری بنام شیروان می کنیم که ممکنست با زمانی که مردم خلخال به باکو برای کار مهاجرت می کرده اند تطابق داشته باشد و یا در اردبیل در همان بخش شعر نام خلخال را ذکر می کنند.در مورد واژه " آی طشی" یا "آی کشتی " که ما در هنگام خواندن بکار می بریم هم نظرات گوناگونی وجود دارد.
1.می تواند کلمه صحیح " آی گشتی ..." باشد که اشاره می کند به گذر ماه از آسمان...

2.نظر دوم که بنده از سوی یکی از دوستان باستان شناس و یکی از عزیزان زبان شناس در آذربایجان شنیده ام مبنی بر این است که " طشی " در ترکی و یا " هشی " به معنی پیکان می باشد که در بافتن فرش نیز بکار می رود و چون مانند پیکان و تیر می باشد.راوی شعر هم دقیقاً اشاره می کند به اینکه " ووردوم گیلانی گشدی" یعنی من اینکار را انجام دادم .یعنی در واقع تیر را به سویی پرتاب کردم که از گیلان هم گذشت.
و آنچه مسلم است اینکه در نظریات بخش فرهنگ شناسی نمی توان نظر دقیق را اعلام کرد بنا بر نظریه" اشاعه گرایی (diffusionism)" ممکنست این شعر بنا بر ضرورت اشاعه فرهنگی از مکان جغرافیایی دیگری به منطقه ما آمده باشد، مسلم است در طرح پژوهشی قوی این امر میسر خواهد بود که ریشه و علل ماندگاری این گونه اشعار بدست آید.

منابع:

- عبادی قاراخانلو،محمد ( 1387).بایاتی لار،تبریز:نشر اختر.

- ملکجاری ، رضا (1390).اندبیل خاطره سرزمین من،تبریز:مهد آزادی.

- عاقد سرابی،عبدالله (1391).غزللر و بیاتی لر،تهران :نشر فائزون.

- سید سلامت، میر علی (1391).بایاتی،اوسطوره باخیمیندان،تبریز:نشر موغام.

 

یادداشت  

 
#1 الماس 1392-02-04 18:53
سلام
باتشکرازجناب رادبه،خواهشمندی م ادامه این مطالب رایادداش فرمایندتاازمیرا ث گرانبها ی پدرانمان _اگرازدست بدهیم مثل آن رانخواهیم یافت -بیشترآشناشویم.
 
 
#2 يحيي 1392-02-06 21:21
با سلام
فقط در صورت امکان خط اول آخرین شعر را بیشتر توضیح بدهید چون تا آنجاییکه یادم هست ما میگفتیم" آی کشتی کشتی کشتی " که همیشه برام سوال بود چرا کشتی میگیم حالا هم معنی و مفهوم طشتی برایم آشنا نیست.
با تشکر
 
 
#3 وادی.ع 1392-02-09 15:10
دئمه دین سوزومه نیه اغلادین؟
سوز کی سن سویلدین منه ساز اولدی
او سوزه اغلایان تک من ده گیلم
سیز چالان سازلارا عالم باز اولدی

خیلی ممنون از شعرای قشنگتون یاد بچگیهام افتادم.
 
 
#4 تانسو خانیم 1392-09-09 14:52
ساغولون

فایدالاندیم
 
 
#5 تانسو خانیم 1392-09-10 18:08
نئچه دنه اوخشامادا قویساز تشکور الییرم سیزدن
قارداش اؤلومونه گؤره
 


** برای درج یادداشت و نظر باید وارد سایت شوید **

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید