معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/karimi/amlakeerfan1.jpg


بیانیه شماره 4 کیم جیغاز(طنز)

بیانیه شماره 4 کیم جیغاز(طنز)

همشهریان عزیز ! یکی از...
شور و شوق دوماه قبل از انتخابات (طنز)

شور و شوق دوماه قبل از انتخابات (طنز)

خوشبختانه و یا به قولی...
سیز ساواشا من تاماشا !

سیز ساواشا من تاماشا !

سیز یاخچی بیلیر‌سیز...

شمارشگر جاده سنتو

روزهای تاخیر در افتتاح جاده خلخال _ پونل ( طبق قول معاون وزیر راه که باید اول شهریور 89 به بهره برداری می رسید ) -5009 Days

شمارشگر جاده خلخال - فیروز آباد

روزهای تاخیر در افتتاح جاده طبق قول استاندار محترم در 28 آبان 91 ( موعد خرداد 92 ) -4006 Days

شمارشگر جدید جاده خلخال - فیروز آباد

تعداد روزهای مانده به افتتاح جاده طبق وعده استاندار ، فرماندار و نماینده در تاریخ 8 دی 93 ( موعد مرداد 94 ) -3214 Days

شمارشگر آبگیری سد بفراجرد

روزهای مانده به آبگیری سد طبق قول مدیرعامل آب منطقه ای استان در 5 شهریور 93 ( موعد شهریور 94 ) -3184 Days

تبليغات نوشتاري

تبلیغات در سایت خلخالیم
وب سایت خلخالیم آماده پذیرش تبلیغات متنی شماست
--------------------------------

اوقات شرعی



هواشناسی

حضرت علی (ع) : شهرها زمانی آباد میشوند که مردم ، شهر خود را دوست داشته باشند

تفسیر اشتباه حقابه استان اردبیل از قزل اوزن ! فرستادن به ایمیل
چهارشنبه, 05 آذر 1393 ساعت 20:14

در خبری که به نقل از ایرنا منتشر شد خواندیم که : معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل از تخصیص سالانه 50 میلیون متر مکعب آب برای مصارف این استان از رودخانه قزل اوزن خبرداد

 

 

 

در ادامه خبر به نقل از ایرنا میخوانیم :

"بهروز محمدی روز سه شنبه در جلسه شورای حفاظت منابع آب خلخال افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون تخصیص آب وزارت نیرو سالانه 50 میلیون مترمکعب آب رودخانه قزل اوزن برای تامین مصارف آب شرب ، کشاورزی ، صنعت و گردشگری استان اردبیل تعیین شد.



وی گفت : آب تخصیص یافته از رودخانه قزل اوزن برای شهرستان های اردبیل ، خلخال و کوثر و به تناسب نیاز این مناطق توزیع می شود.



محمدی همچنین با اشاره به کاهش 40 درصدی میزان بارندگی های استان در سال گذشته و پایین رفتن سطح آب سفره های زیر زمینی به اجرای طرح تعادل بخشی و تغذیه مصنوعی سفره های زیرزمینی در استان اشاره کرد و افزود: برای اجرای این طرح امسال پنج میلیارد ریال اختصاص یافته و در سال آینده این اعتبار به 90 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.



وی از افزایش 10 برابری اعتبارات پروژه سد بفراجرد خلخال در سال آینده خبر داد و اظهار کرد: در حالی که امسال تنها 20 میلیارد ریال برای ادامه عملیات اجرایی این سد اختصاص یافته این میزان 200 میلیارد ریال در اعتبارات سال آینده وزارت نیرو پیش بینی شده است.



به گزارش ایرنا ، مهدی احمدی فرماندار خلخال نیز در این جلسه از آغاز عملیات اجرایی خط انتقال آب از سد بفراجرد به شهر خلخال و تصفیه خانه آب شرب در آینده نزدیک خبرداد.


وی گفت: این پروژه ها با روش بی او تی و استفاده از ظرفیت مالی سرمایه گذاران بخش خصوصی اجرا می شود."

انتهای خبر ایرنا

 

 

پانویس مدیر سایت : با عرض سلام و ادب خدمت دوستان و همشهریان گرامی

خبر خوبی در خصوص تخصیص اعتبار لازم برای سد بفراجرد عنوان شد و در واقع از سالها پیش این سد از سهم حقابه قزل اوزن در حال احداث است ولی هیچگاه اسمی در این خصوص به میان نیامده بود و به دنبال آن همچنین بحث حقابه استان اردبیل از قزل اوزن مطرح گردید که معاونت شرکت آب منطقه ای استان اردبیل مواردی را مطرح کردند که جای تامل دارد !

 

ایشان در خصوص تخصیص حقابه استان اردبیل سخن گفته اند که این تخصیص و این مورد در سفر ریاست جمهوری به استان اردبیل و از زبان وزیر نیرو نیز مطرح شده و دقیقا به تخصیص حقابه استان اردبیل از قزل اوزن اذعان داشتند ولی سخنی از حقابه شهرستان اردبیل در سخنان وزیر محترم نیرو نشنیدیم و چه بسا این از برداشت و تفسیر ناصحیح معاونت محترم و یا سایر مسئولین محترم شرکت آب منطقه ای استان اردبیل است که حقابه استانی قزل اوزن را برای شهر اردبیل نیز متصور هستند . حال آنکه چنین برداشتی غلط بوده و شهرستان اردبیل در حوضه آبریز قزل اوزن قرار ندارد که بخواهد حقابه ای هم از آن ببرد .

 

و مورد دومی که ایشان به آن اشاره کرده اند و قابل تامل تر است ، حتی عنوان کرده اند این حقابه به نسبت نیاز مناطق توزیع میشود . با این حساب اگر بر فرض محال شهرستان اردبیل حقابه ای هم داشته باشد ، چون نیازش به آب به مراتب بیشتر است ، پس دیگر سهمی برای خلخال و کوثر نمی ماند که این میتواند نهایت خودخواهی تلقی شود .چرا که حقابه بر اساس حوضه آبریز و میزان آبریز تحقق می یابد و نه بر اساس نیاز مناطق مختلف که در این بین سهم شهرستان اردبیل بخاطر اینکه در حوضه آبریز قزل اوزن قرار ندارد و آبی هم از شهرستان اردبیل به سمت قزل اوزن سرازیر نیست  ، صفر است .

اینکه چنین جلسه ای در خلخال برگزار شده و اعتراضی به سخنان این مقام شرکت آب منطقه ای صورت نمی گیرد ، قابل قبول نبوده و امیدواریم مسئولین محترم شهرستان به این نکته توجه کافی و وافی داشته باشند که در قبال حقوق اهالی شریف خلخال مسئولیتهایی دارند که مردم خلخال انتظار دفاع از این حقوق را دارند .

لذا از فرمانداران محترم شهرستانهای خلخال و کوثر و نماینده محترم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی درخواست داریم در این خصوص اهتمام و توجه جدی و ویژه ای مبذول فرمایند  .

 

و اما توضیحاتی چندین و چند باره در خصوص حقابه استان اردبیل از رودخانه قزل اوزن و این بار به روشی دیگر  :

 

قبل از هر چیز لازم است راجع به معنی چند کلمه توضیح داده شود تا شاید برخی ها و مخصوصا کسانیکه در مرکز استان نشسته اند ، این کلمات را بجای هم استفاده نکنند

 

استان اردبیل : به مجموعه شهرستانهای استان که شامل شهرستانهای اردبیل ، خلخال ، کوثر ، گرمی ، پارس آباد ، مشکین شهر ، بیله سوار ، نیر ، نمین و سرعین میباشد ، استان اردبیل گفته میشود که زیر نظر استاندار اداره میشود و مرکز آن شهر اردبیل است

شهر اردبیل : شامل خود محدوده شهری اردبیل بوده و توسط شهردار و شورای شهر اداره میشود

شهرستان اردبیل : شامل شهر اردبیل و بخشهای تابعه است که توسط فرماندری اردبیل اداره میشود

 

با توجه به تعاریف بالا وقتی صحبت از استان اردبیل میشود و یا حقی در خصوص استان اردبیل مطرح میشود ، میتواند مربوط به قسمتی از آن بوده و به راحتی میتواند حتی شامل مرکز استان نیز نباشد و لذا تصور اینکه وقتی صحبت از استان اردبیل میشود حتما منظور ، مرکز استان است کلا غلط بوده و از آنجاییکه متاسفانه اسم استان ما هم نام با اسم مرکز استان است ، این سوء تعبیرات و این سوء تفاهمات باعث بوجود آمدن برخی مشکلات شده است که امیدواریم این مشکلات باعث بوجود آمد اختلافات در بین اهالی شریف کل استان اردبیل نشود و با درایت و هوشیاری مسئولان مرکز استان به این مشکلات و سوء تفاهمات دامن زده نشود .

 

طی سفر رئیس جمهور به استان اردبیل ، وزیر نیرو از تخصیص حقابه استان اردبیل از قزل اوزن سخن به میان آورد و اختصاص آنرا با توجه به پروژه های در دست اجرای آبی و سدها در شهرستانهای خلخال و کوثر ، تایید کرده و بر تسریع بهره برداری آنها اصرار کردند . حال از کجای صحبت وزیر این موضوع برداشت شده است که وزیر محترم حقابه ای به "شهرستان اردبیل" داده است ؟؟!!

 

بر اساس کلماتی که در بالا مرور کردیم ، مطمئنا منظور وزیر نیرو از "استان اردبیل" ، نه "شهر اردبیل" بوده و نه "شهرستان اردبیل" و قطعا خود کلمه " استان اردبیل " بوده است و این حقابه فقط در خصوص قسمتی از استان اردبیل میتواند معنی و مفهوم داشته باشد که جزو حوضه آبریز قزل اوزن میباشد و نه غیر از آن . پس تخصیص حقابه قزل اوزن به شهرستانهای خلخال و کوثر که آبریز آن هستند دقیقا میتواند عین منظور وزیر محترم نیرو باشد و مطمئنا جای دیگری از استان اردبیل بخاطر شرایط جغرافیایی اش نمیتواند حقابه ای از قزل اوزن ببرد و هر گونه برداشت و تفسیری غیر از این صحیح نمیباشد .

 

و مطمئنا هر اقدامی غیر از این در خصوص انتقال آب به خارج از حوضه آبریز حق خوری آشکار شهرستانهای خلخال و کوثر بوده و مورد قبول اهالی منطقه بزرگ خلخال نیست . و اساسا برای دریافت حقابه استان اردبیل از قزل اوزن فقط کافی است مجوزهای لازم جهت برداشت آب از رودخانه های حوضه آبریز قزل اوزن در شهرستانهای خلخال و کوثر داده شود و انتقال آب به دشت اردبیل به هر دلیل و هر کاربردی از نظر مردم شریف شهرستانهای خلخال و کوثر مردود و مضموم میباشد .

 

با توجه به نقشه چاههای حفر شده در استان اردبیل ( تصاویر پایین ) ، از مسئولین و معاون محترم شرکت آب منطقه ای استان درخواست داریم ، بجای دست درازی به حق و حقوق سایر شهرستانهای استان ، به فکر تامین آب دشت اردبیل از حوضه آبریز خود شهرستان اردبیل باشند و تمرکز خود را بر مدیریت و نظارت بر چاههای مرکز استان بگذارند

 

همچنین لازم است مسئولین مرکز استان ، بجای فکر نامتعارف انتقال آب ، خود صنایعی را که نیاز به آب دارند در شهرستانهای خلخال و کوثر ایجاد نمایند .

 

برای روشن تر شدن مطلب لطفا به تصاویر زیر که از سایت شرکت آب منطقه ای اردبیل و به آدرس زیر استخراج شده است توجه فرمائید .

http://amar.arrw.ir/index.aspx?siteid=23&pageid=908

حوضه آبریز رودخانه قزل اوزن در تصویر بالا با رنگ قرمز تیره مشخص شده است

 

نقشه استان اردبیل

با روی هم قرار دادن دو نقشه فوق به راحتی میتوان متوجه این قضیه شد که به لحاظ جغرافیایی ، حوضه آبریز رودخانه قزل اوزن فقط شهرستانهای خلخال و کوثر میباشند

 

رودخانه های حوضه قزل اوزن که فقط در خلخال و کوثر جریان دارند

 

با توجه به نقشه چاههای استان به راحتی میتوان به دلیل بحران آب دشت اردبیل پی برد و اینکه چاره مقابله با این بحران نه انتقال از سایر حوضه ها که مدیریت بر برداشتهای بی رویه آبهای زیر سطحی دشت اردبیل است

 

 

و در پایان اینکه حقابه قزل اوزن حق اهالی شریف و زحمتکش شهرستانهای خلخال و کوثر است و امید که با تلاش مسئولان شرایط بهره برداری از این حقابه در خود حوضه و به تبع آن توسعه و آبادانی شهرستانهای خلخال و کوثر فراهم شود و از مسئولین شریف و متدین استان اردبیل انتظاری جز رعایت عدالت و جانبداری از "حق" نداریم

 

یادداشت  

 
#1 علی م 1393-09-05 23:14
اردبیل، بیزه نه وریپسن آلا بیلمیسن؟؟؟؟!!!! !
قارداش آتون بو اردبیلون داشین اتکیمیزدن،مغانل ی قارداش لاردان اسکیک دئیروک بیز
 
 
#2 پیری زودرس از دست اردبیل 1393-09-06 00:38
اون از اعلام تیم خلخال دشت ، استفاده ی 72 نفر از پرسنل دانشکده ی علوم پزشکی خلخال با چارت خلخال و بودجه ی خلخال در شهر اردبیل ، بدهی اداره ی راه و شهرسازی با خالی کردن انبار اداره راه و شهرسازی خلخال ،در تخصیص بودجه ی راهها مثلا برای خلخال شروع آن از حوزه ی استحفاظی اردبیل شروع میشه ، بلوکه کردن امتیاز احداث هتلها فقط برای اردبیل و سرعین ، انتصاب روسای غیر بومی در ادارات خلخال، و هزاران عمل و کار های ..............
مغان اعلام استان شدن میکنه ولی خلخال هنوزم هنوزه اندر خمه یک کوچه هست ؟
 
 
+1 #3 آذرگیلان 1393-09-06 00:40
با سلام
فقط همین رو کم داشتیم. موندم این اردبیلیها از این خلخال چی میخوان //. آقای نماینده بیا و بیا تو این چند سال یک بار از حق این خلخالیها در مقابل مرکز استانیها دفاع کن . چیزی هم به انتخابات نمونده یه تبلیغی هم برای شما میشه . ممنون آقای شیرعلی پور
 
 
#4 محمد پورعزیزی 1393-09-06 09:55
با سلام، ضمن سپاس از توضیحات بسیار جامع و دقیق آقای شیرعلیپور، این مساله بسیار کش دار شده است و سکوت مسئولین سابق و کنونی از جمله امام جمعه های خلخال و کوثر و فرمانداران سابق و کنونی خلخال و کوثر و مسئولین ادارات مربوط شایسته نمی باشد و امیدواریم مسئولین فوق الذکر با قاطعیت از حقوق مردم منطقه دفاع کنند.
 
 
#5 واله 1393-09-06 11:52
بیز خالخالیلار نیه بوجور حقیمیزدن همیشه آلچاق گلیریک کی نتیجه سی اولا بو کی باشمیزدان وورالار و حقیمیزی ییه لر.؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 
 
+2 #6 سید مسعود یعقوبی 1393-09-06 12:24
جناب اقای مهندس شیرعلی پور
از حسن دقت و حساسیت خاص شما با این گزارش بسیار جامع که نشان از توانائی و اشراف کامل جنابعالی بر این موضوع دارد بنوبه خود تقدیر و تشکر وافر دارم .امید بخواب رفته گان از خواب خوش بیدار و مدهوشان خاموش بهوش باشند که در محضر مردمان این مرز بوم زرخیز روزی جوابگو خواهند بود .
 
 
#7 حق مسلم 1393-09-06 12:24
اذربايجان شرقي.اذربايجان مركزي.اذربايجان غربي....نمايندكان شهرهاي استان اردبيل بايد و هزار بايد اين طرح را به مجلس ارايه بدهند و دفاع كنند..
وكرنه خيانت در حقوق مردم مظلوم كردن....از مجلس يازدهم خواهانيم

پاسخ مدیر : با سلام خدمت شما . در حال حاضر مجلس دوره نهم خود را میگذراند و به نظر این حقیر منظور شما مجلس دهم میباشد .
 
 
+1 #8 رادبه پرنده 1393-09-06 12:58
مدیریت محترم سایت صبور خلخالیم، بنده در اخبار سفر و گفتگوی وزیرنیرو هم گفتم که این خبر که حقابه استان اردبیل از قزل اوزن اختصاص یافته است نوعی ترفند زدن به مردم شهرستان خلخال می باشد. یعنی چه استان اردبیل؟ ما خیلی خوش بین بودیم که احساس کردیم منظور وزیرنیرو همان خلخال است؟! من تعجب میکنم که فرماندار محترم که باید وکیل مدافع مردم خلخال باشد چرا در این جلسه به این سخنان اعتراض نکرده است؟ پس تا کی ما باید غریب باشیم؟! پس کو حق ما از عدالت اجتماعی؟! از جاده سرچم که وارد حوزه شهرستان خلخال می شویم هیچ نشانی از نام خلخال در قالب تابلوهای مختلف نمی بینیم!!! پس ما اختیار جاده هایمان را نیز نداریم چه رسد به آبی که در منطقه ما در جریان است!!! آقای مهندس شیرعلیپور عزیز ما قصور کرده ایم! ما باید در اخبار مربوط به مصاحبه وزیرنیرو اعتراض می کردیم که منظورت را صریح بگو یا استان اردبیل و یا خلخال و کیوی؟! ولی وقتی می بینیم که فرماندار محترم و مودب خلخال اعتراضی نمی کند خب لابد ما هم باید سکوت کنیم دیگر!!! شاید مصلحت همین باشد که آبمان را ببرند و جاده هایمان نیمه تمام بماند و شاید چندین سال دیگر از خلخال نام شهری کوچک بماند در لابلای کوههای سربه فلک کشیده...

پاسخ مدیر : با سلام خدمت شما رادبه جان . منظور وزیر نیرو کاملا روشن و واضح بود و متاسفانه این مسئولین استان هستند که دوست دارند معنی کلمات را جابجا کنند و صد البته که بنده از نیت مسئولین مرکز استان مطلع بودم .
توضیحاتی که در خصوص برخی از کلمات دادم دقیقا به همین منظور بود .
اگر بخواهیم سلسله مراتبی به قضیه نگاه کنیم ، هیچوقت وزیر نمی آید اسم خلخال و کوثر را مستقیما ببرد و مطمئنا و دقیقا خطاب وزیر به مدیر کل خواهد بود و با عنوان حقابه "استان اردبیل" مطرح میشود . ولی این از بدیهیات است که اگر قرار است حقابه ای از قزل اوزن در استان اردبیل توزیع شود مختص حوضه آبریز آن یعنی خلخال و کوثر خواهد بود .
با این حال این مسئولین آب استان هستند که با حمایت و همراهی برخی نمایندگان مجلس که به مردم وعده داده اند اقدام به کاری غیر عرف و خلاف حق می زنند و این وظیفه بنده بود که اطلاع رسانی کنم و در همان زمان هم همین مطلب را نوشتم .
ما نمیتوانیم پیش داوری خود را حتی اگر مطمئن باشیم منعکس کنیم .. نوشتن آن مطلب در همان مقطع و اطلاع رسانی به همشهریان با هدف انعکاس همین واقعیت تلخ بود ولی حال که معاون امور آب منطقه ای استان علنا سخن از حقابه شهرستان اردبیل به میان می آورند به صورت جد قابل پیگیری و نقد است .
 
 
+1 #9 شهروند 1393-09-06 19:02
این تفسیر غلط از حقابه از سوی مرکز استان تعمدی بوده و آنها بهتر از ما معنی این واژگان را می دانند .
و آنها در صدد هستند که این تفسیر اشتباهی را به خرد ما بدهند .
در واقع طرز برخورد و حرف زدن برخی از مسئولین مرکز استان و همانطور حرفهای معاون آب منطقه ای در فرمانداری خلخال ، بی احترامی به شعور مردم خلخال است و باید توسط مسئولین شهرستان جواب این توهین و بی احترامی به شعور مردم خلخال و کوثر داده شود .
ما منتظر پاسخ جدی از طرف نماینده و فرماندار محترم خلخال هستیم
 
 
#10 رادبه پرنده 1393-09-06 19:07
مشکل ما اینست که بر طبق اصول اخلاقی خلخالیها خیلی صادق و خوشبین هستیم. این را می توان از میهمان نوازی مسئولینمان فهمید که عین مردم مان اگر میهمان درگوشمان نیز بزند حرفی نمی زنیم. و دومین مورد در مورد وزیر محترم نیرو می باشد که به اشتباه خیال می کنیم که خیلی خیلی در خط اعتدال می باشد. سخن وزیر نیرو موقعی می تواند صریح باشد که اجازه سوء استفاده از آن سخنان را ندهد و به راحتی می توانست نام خلخال و کوثر را ببرد واین نشان می دهد که سخنان وی کاملاً هدف دار بوده است. و سوال اصلی من اینست که استان اردبیل در قبال کدام داده هایش به شهرستان خلخال می خواهد آب قزل اوزن را نیز ببرد؟؟؟
 
 
#11 صادق 1393-09-06 19:55
با سلام
می خواستم خدمت همشهریان و مسؤلان استان عرض كنم در تابستان برأي كاري به منطقه اسلام اباد رفته بودم كه مردم انجا مي كفتند ما روزانه دو سه ساعت آب داريم قابل توجه مديرعامل محترم آب استان ،خلخال براي مردمش أب نداره أستان در فكر أب صنایع وكشاورزيه
 
 
-1 #12 نصیری 1393-09-06 21:46
ضمن سلام به خدمت همشهریان عزیز به ویژه آقایان پورعزیزی یعقوبی و پرنده و تشکر ویژه از سایت خلخالیم
بحث طرح انتقال آب از قزل اوزن به دشت اردبیل مصوب جلسه هیئت وزیران در یکی از سفرهای دولت قبلی به اردبیل بود که با طرح سوال از وزیر فعلی توسط آقای دکتر جعفری کلا ملغی شده است و دیگر این آقایان هر چه بخواهند بگویند مهم نیست.
خود دکتر روحانی هم در اردبیل گفت که آب اردبیل از سد یامچی سرعین تامین می شود . این یعنی آقای نجفیان و محمدی و دیگر مسئولان آب استان لطفا مفهوم این جمله رییس جمهور که در تلویزیون پخش شد را بفمید!
ضمنا دقت کنید که اقای مدیرکل آب اردبیل هرگز خودشان به خلخال تشریف فرما نمی شوند اما شاید هفته ای یکبار در پارس آباد و گرمی حضور بهم می رسانند!

پاسخ مدیر : با سلام . چنین طرحی حتی در دولت قبلی هم مصوب نشده است و دکتر احمدی نژاد از پذیرش آن سر باز زد
 
 
+1 #13 خطالب به مسئولین محترم 1393-09-06 22:38
تغییر نام استان به هرنامی که صلاح باشد فقط نام اردبیل نباید نام استان باشه .
//استان از کوچک ترین مورد برای خود بهره برداری کرده و میکند و اینچنین شده که در عرض 23 سال چندین برابر شده است به هرحال مردم با کمک مسئولین غیر بومی خود باید با مجوز های لازم جهت تغییر اوضاع 23 ساله ی خود دست بکار بشن .
چقدر توهین چقدر بی مهری چقدر بی عدالتی چقدر حق کشی //

جناب آقای نماینده مجلس شورای اسلامی، امام جمعه ی محترم ، فرماندار شهرستان خلخال سکوت دیگر بس است .
 
 
+1 #14 شهروند 1393-09-07 03:15
با سلام
در این برهه اگر ما از امام جمعه محترم و معزز ، از نماینده محترم و از فرماندار کوشا و محترم خلخال انتظار حق خواهی نداشته باشیم پس از چه کسانی باید انتظار داشته باشیم ؟
اول امیدمان به خداوند تبارک و تعالی و سپس همت مسئولینی است که طبق فرموده پیامبر عظیم الشان حق را میگویند حتی اگر به ضررشان باشد .
 
 
+1 #15 میلاد شیرعلی پور 1393-09-07 03:56
وقتی ظریف به مذاکره می رفت گفت یا برای برد برد میریم یا باخت باخت . این باخت محض برای مسئولان شهر ماست . برای تک تک مسئولینی که تو این قضیه حتی کوچک ترین نقشی دارن .
تو فکرم بود پیشنهاد بدم تو دانشگاه های خلخال همایشی تحت عنوان حق آبه و حوضه آبریز برگزار بشه . از اساتید بزرگ حوزه آب و علوم هیدرولوژی و محیط زیست دعوت بشه . به نظرم دانشگاه فقط برای دادن مدرک ها اسم بنویس مدرک بگیر نیست و کاربرد های دیگه ای هم باید داشته باشه ...
 
 
#16 میلاد شیرعلی پور 1393-09-07 11:29
من دیشب که نظرمو نوشتم برای اطلاع از رشته های موجود دانشگاه های خلخال سری به سایت دانشگاه های خلخال زدم . جالب بود در وبسایت دانشگاه آزاد خلخال وقتی روی لیست رشته های موجود کلیک می کردم می زد صفحه ای با این آدرس موجود نیست و بالاخره از طریق قسمت مقاطع تحصیلی اطلاعاتی پیدا کردم و کلیت سایت با هیچ کدوم از استاندارد های سایت های دانشگاهی نمی خوند . و دانشگاه پیام نور خلخال هم اصلا سایت نداشت و فقط دو تا وبلاگ در این مورد پیدا کردم .
 
 
#17 همچون انرژی هسته ای 1393-09-07 12:55
واقعاٌاین مسئله باید حل شود این حق مسلم ماست کسی حق دخالت درآن را ندارد واینکه اردبیل همیشه حقوق شهرستان خلخال رازیرپا میگزارد
 
 
#18 صرفا جهت اطلاع 1393-09-07 16:26
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مصطفی افضلی‌فرد پیش از ظهر امروز در نشست مردمی خود در اردبیل گفت: این نهایت ظلم و بی‌انصافی است که با علم کردن این موضوع که مغان مورد غفلت واقع شده و حق و حقوق آن در سال‌های اخیر ضایع شده طرح تبدیل شمال استان اردبیل را به یک استان مستقل مطرح کنیم چراکه در مقابل جوسازی‌ها و طرح استان شدن مغان با این استدلال که مرکز استان حق ما را ضایع کرده، درست نیست.
 
 
#19 شهروند مظلوم خلخال 1393-09-07 20:00
باسلام به مدیریت محترم سایت در خصوص حق آبه قزل اوزن و سایر حقوق مردم مظلوم خلخال ابتدا بایستی یک کار گروهی متخصص و دلسوز وبدون تعصب محلی و جناحی و...در سطح شهرستان تشکیل وبا با پشتبانی و همراهی با مسولان اقدام به دفاع نماید چرا بدبدبختی ما خلخالیها این است که زیاد محجوب و غریبه پرستیم واز بدو انقلاب تا کنون هر مسول رده بالا ی کشور از وزیر گرفته تا مدیر کل و...به خلخال آمده از مسول گرفته تا من عادی همگی در حضور ایشان محافظه کار ی نمودیم مثلا از وزیر بهداشت بجای در خواست ارتقای بیمارستان و تامین پزشکان متخصص و...در خواست کارخانه نمودیم واگر از طرف استان فرضااز این حق آبه بهرمند شوند که خواهد شد واگر تصمیم از بالا گرفته واجرا شد در آن زمان چکار باید از همین حالا باید فکری کارشناسی شده پی ریزی شود که به جای چه امتیازی به خلخال داده خواهد شد مسولان خلخال با صاحب اندیشان و...از هم اکنون هم اندیشی کنند چرا مثل اینگونه طرحها در در زمانی اجرای می شود سر مسولان شهرستان را به مسائل جزئی مثل جشنواره غذا وآش و...سرگرم کنند وبجای حضور وزیر راه یک وزیر دیگر برای حل مشکل اصلی خلخال که راه است به شهر خلخال به فرستند پس وقت مجادله و بازی با کلمات نسیت مسولان شهر اتاق فکر درست کنند
 
 
-1 #20 نصیری 1393-09-07 20:02
با پوزش از همشهریان عزیز
متاسفانه ما عادت به یک امر نادرست کرده ایم که حرف نماینده اردبیل یا معاون حفاظت آب استان برایمان حجت است اما حرف نماینده خودمان یا وزیر و یا خود رییس جمهور برایمان حجت نیست.
البته نمایندگان اردبیل تمام تلاش خود را برای این کار نموده اند اما موفق نشده اند چون دکتر جعفری در این مورد بجا و قاطعانه دفاع و مانع از انجام این کار شده است. مگر نطق ایشان در مجلس را منتشر نکردید که گفتند اجازه نمی دهیم قطره ای آب از قزل اوزن به اردبیل برود؟
/ویرایش/
در این موضوع آقای جعفری شایسته حمایت است چون یک سال پیش بود که این مساله را ختم به خیر نمودند . اینکه هر روز کسی حرفی بزند و ما به واسطه حرف یک نفر که مطمئنا تعریف حوزه آبریز را نمی داند به دکتر جعفری ایراد بگیریم با واقعیت مساله منافات دارد.
تنها مسئولی که در طول نزدیک به 10 سال که این طرح مطرح شده در مقابل آن ایستاد و به خوبی از انجام آن خودداری کرد دکتر جعفری است.
 
 
#21 صرفا جهت اطلاع 1393-09-08 01:33
نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: عملکرد میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل زیر سئوال است، چرا که ما هیچ عملکرد مثبتی در حوزه ایجاد زیرساخت‌ها و فراهم کردن بستر‌های گردشگری در خلخال ندیده‌ایم.
خبرگزاری فارس: عملکرد میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل زیر سئوال است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، جلیل جعفری‌بنه خلخال در جمع نمازگزاران در مصلی این شهرستان با انتقاد از مسئول استانی میراث فرهنگی و گردشگری گفت: شهرستان خلخال که در فصول گرم میزبان بیش از 1.5 میلیون مسافر است، همچنان با بی‌توجهی مسئولان استانی حوزه گردشگری مواجه بوده و رنج می‌برد.

پاسخ مدیر : با سلام خدمت شما . لطفا اینگونه مطالب را در قسمت نظرات عمومی منعکس نمایید .
 
 
+1 #22 محمد امین 1393-09-08 05:27
سلام
متاسفانه همیشه با سیاست بازی با کلمات کلاههای گشادی سر مردم ما گذاشتنه اند که این یکی هم جزو آنهاست !
بنده سال گذشته با یکی از کارکنان سد همراه بودم و ایشون به صراحتا عرض کردند که مسئولین قصد دارند آب سد کوثر رو برای اردبیل انتقال بدهند ، بی شک در سکوت کامل مسئولین شهری این کار رو هم انجام خواهند داد اگر مردم از مسئولین درخواست رسیدگی جدی نداشته باشند
جدا که جای بسی تامل است که چرا مسئولین ما اینقدر خود را به خواب زده اند و وطن خود را به چه می فروشند؟
 
 
+1 #23 فرزاد 1393-09-08 10:07
خدایا تا به کی صبوری ؟؟
ای کاش اردبیل هرگز استان نمی شد.
ای علمای خلخال به داد خلخال برسید.
امام جمعه عزیز به داد این ملت برسید.
مسئولین زحمتکش به داد این مردم برسید.
 
 
#24 همشهری 1393-09-08 12:35
حقیقت پور:

تخصیص مناسب از قزل اوزن برای اردبیل اخذ شد


منصور حقیقت پور

شناسه‌ی خبر: 2378476 تاریخ مخابره: شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹

استانها > اردبیل

اردبیل – خبرگزاری مهر: نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین از تخصیص مناسب از رودخانه قزل اوزن به استان خبر داد.

منصور حقیقت پور در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: با توجه به سهم تولید آب قزل اوزن از طرف اردبیل در خصوص امکان تخصیص با وزیر نیرو جلساتی داشتیم.

وی افزود: با کلیات این تخصیص موافقت شده و طی هفته های آتی جزئیات آن نیز به عموم شهروندان اطلاع رسانی می شود.

به گفته حقیقت پور این تخصیص از مطالبات جدی مردم اردبیل است و می تواند بخشی از دغدغه آبی این استان را برطرف کند.

پاسخ مدیر : با سلام . همانطور که در متن خبر هم مشاهده میفرمائید اینها برای اخذ سهمیه استان با وزیر چانه زنی می کنند ولی :
چون به خلوت میرسند آن کار دیگر می کنند .
 
 
#25 خلخال نگینی در استان اردبیل 1393-09-08 13:53
با سلام و احترام استان اردبیل باید به داشتن شهرستانی چون خلخال افتخار کند چراکه این شهرستان در بیشتر زمینه های فرهنگی و علمی شاخص میانگین استانی را ارتقا داده است نه تنها این کمک ها بلکه در بحث تامین بودجه ی مرکز استان نیز خیلی گذشت داشته و دست راست تربیت روسا ی ادارات استان بوده و می باشد که فقط مونده در بخش تامین آب این مرکز که به خدمت رسانیهای خود ادامه دهد خلخال بزرگ >؟!!!!بزرگ همیشه بزرگ است ولی به چه قیمتی ........
 
 
#26 بختیار کرمی 1393-09-09 16:30
من یادمه- وقتی اردبیل استان شد .مسئولین محترم ااستان اعلام کردند امکانات موجود در شهرستانهای استان- بلااخص خلخال مازاد است باید به مرکز استان منتقل شوند .متاسفانه چنین هم شد!!!.حالا نوبت منابع طبیعی- وآبها وشاید هم آسمان متعلق به خلخال نیز مازاد است ! .حتما باید در اختیار مرکز استان باشد!!!!!
 
 
#27 محمدصادق داداشی 1393-09-09 21:03
با تشکر از مدیریت محترم بخاطر طرح موضوع مهم
اولا مانباید مخالف اجرای طرح انتقال اب قزل اوزن باشیم ثانیا چون قسمتی از موضوعات حقوقی حقابه استان اردبیل از قزل اوزن را بنده هم کارهایی انجام داده ام موضوع اصلی حقابه استان اردبیل است نه شهر اردبیل بدلیل اینکه استانهای همجوار ما اذربایجانشرقی و زنجان میزان حقابه شان مشخص شده بود خوب قطعا اردبیل هم حق خویش را مطالبه کرده و انران مصوب نموده . ثالثلا این خوراک تبلیغاتی سیاسیون اردبیل شده . رابعا من به اقای جعفری عرض کردم شما دستور دهید کمیته ای دال بر تهیه و تدوین برنامه های مسیر انتقال اب به اردبیل را تدوین کنید و سبب میزان حقابه شهرستان خلخال و کوثر را مطالبه نمایید . مطمن باشید در صورت اجرای این طرح در صورت داشتن برنامه و شناسایی مسرهایی که نیازمند استفاده از این اب را دارند ان موقع برنده اصلی این طرح ما خواهیم بود و قسمت اعظمی از عایدات اشتغال این طرح را شهرستانهای ما خواهند برد من به نماینده محترم مجددا هم عرض میکنم مخالف اجرای طرح نباشیم بدنبال تدوین برنامه هایمان باشیم . و تبلیغات سیاسی نمایندگان اردبیل را نشنیده انگاریم و به دنبال منافع خودمان حرکت کنیم . و همشهریان محترم در جریان باشند که انچه طرح و مصوب شده میزان حق ابه استان اردبیل میباشد و اختصاصی شهر خاصی نمیباشد .

پاسخ مدیر : با سلام خدمت شما آقای داداشی . امیدوارم مطلب مندرج را به دقت مطالعه فرموده باشید . ما دقیقا درجریان هستیم که منظور وزیر حقابه استان اردبیل بوده است و شما هم به این نکته اشاره فرموده اید
با این حال باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که تنها مناطقی از استان اردبیل که حقابه قزل اوزن به آنها تعلق میگیرد شهرستانهای خلخال و کوثر هستند و جهت گرفتن این حقابه لازم نیست این آب به مرکز استان منتقل شود ، بلکه فقط کافی است در خود شهرستانهای خلخال و کوثر و با احداث تاسیسات مختلف به میزانی که توسط وزارتخانه مشخص شده است از بالا دست رودخانه برداشت شود . نه اینکه از داخل دره قزل اوزن پمپاژ شود که البته اگر هم لازم باشد ، جهت مصرف در خلخال و کوثر ایرادی ندارد .
بحث حقابه استان اردبیل از قزل اوزن کاملا قانونی و به نفع مردم خلخال است . ولی انتقال آب قزل اوزن به شهرستان اردبیل ( آنگونه که معاونت امور آب استان عنوان کرده اند ) کاملا غیر قانونی بوده و دست درازی به حق و حقوق مردم شهرستانهای خلخال و کوثر است .
متاسفانه برخی مسئولین و نمایندگان اردبیل همواره بحث حقابه استان اردبیل از قزل اوزن را در کنار انتقال آن مطرح کرده اند ، حال آنکه گرفتن حقابه ربطی به انتقال به مرکز استان ندارد و همین سدهای بفراجرد و گیوی و سدهای معیشتی روستاها و ... در واقع حقابه استان اردبیل از قزل اوزن است و صد البته که شهرستان اردبیل از این حقابه سهمی ندارد
در واقع صحبت ما این است
و اعتراض ما به برداشت ناصحیح برخی مسئولان استانی و اعمال نظر غلط در این زمینه و الا کاملا متوجه فرمایشات شما هستیم .
 
 
#28 مرتضی 1393-09-09 23:42
خطاب به آقای داداشی!
تمام حرف مردم این است که آب خلخال به اردبیل نرود . واقعا از جنابعالی که صاحب منصب هم هستید این انتظار نمی رود در مورد حقوق مردم خلخال اینگونه اظهار نظر فرمایید.
نمایندگان اردبیل هم حرف شما را می زنند حتی استدلال آنها در جلسه دولت این بود که آب پشت سد منجیل برای اردبیل است و باید به اردبیل تخصیص یابد.
مسئولان استان برداشت ناصحیح ندارند بلکه می خواهند با این حرف ها به خیال خام خودشان سرمایه های خدادادی منطقه را هم برای خودشان مصادره کنند. لطفا شما هم با آنان هم رای نشوید.
 
 
#29 بختیار کرمی 1393-09-10 08:52
باسلام.جناب آقای داداشی عزیزوبزرگوار :از تاریخ استان شدن اردبیل شما هم خیلی از تظلمات مسئولین محترم استان وضایع کردن حقوق مسلم شهرستان خلخال با بهانه ها وعناوین مختلف را یاد دارید .مثلا در طرح راه ها ی شهرستان -کی بیشترین استفاده را می برد؟ اردبیل یا خلخال؟ نسیب شهرستان خلخال پونل شده با آن خطرات عدیده اش!کدام نماینده اردبیل در این مورد در مرکز طرح داده. واز بودجه اش با تعصب استانی پیگیری کرده است و...!!!
 
 
-1 #30 رضا 1393-09-10 10:15
خب بالاخره اگر عوامل داخلی دست به دست نماینده های استان ندهند که نمی شود. اردبیل بیاید پتروشیمی اش و یک صنایع مادر را بدهد، قسمتی از قزل اوزن را بدهیم.
 
 
#31 آرش 1393-09-12 22:49
باسلام خدمت آقای داداشی اینکه میگین حق آبه مربوط به استان اردبیله کاملا درست ولی کجای اردبیل!؟این حق آبه صددرصد متعلق به شهرستان خلخال وکوثر،مثلا میفرمایید که استان آذربایجان شرقی از حق ابش استفاده میکنه درست ولی اینو نمیگین که به غیر تبریز که شاید در مسیر حق آبه قرار داره یا نداره به کدوم یک از شهرستان های استان آذربایجان شرقی تعلق گرفته،یا استان زنجان شاید خود شهر زنجان در مسیر حق ابه قرار داره یا شهرستان های مثل ابهر وخرمدره و...،ولی در استان اردبیل حق آبه در مسیر شهرستان های خلخال وکوثر قرار داره و کاملا به جا وامری طبیعی که این دو شهرستان باید از این حق آبه استفاده کنن.متاسفانه فقط استان اردبیلو تو خود شهرستان اردبیل میبینن وخلاصه میکنن.واقع بین باشیم //.
 
 
#32 چه باید کرد؟ 1393-09-14 01:25
آقای شیرعلیپور عزیز و دوستان و همشهریان دلسوزو دردمند: آیا بنظر شما گاه و بیگاه یک خبری در این مورد منتشر کرده و این نظرات را مطرح کنیم و دلمان را خوش کنیم که از حقابه قزل اوزن دفاع کردیم کافی است آیا بااین کارها میتوان کاری از پیش برد؟ آقای نصیری که معتقدید دکتر جعفری کار را یکسره و تمام کرده و آقای داداشی که به دکتر توصیه می کنید بگذارید مسیرهای انتقال مشخص بشه و ما هم مطالبه خودمان را داشته باشیم و دوستان دیگر که خواستار دفاع امام جمعه و .. هستید اینها هیچکدام کافی نیست. انتقال آب بین حوضه ای برای احیای دشت اردبیل جزو پروزه های با اولویت اول و زیر ساخت تعریف شده و طبق مطالعات و توجیه های فنی زیادی بنظر خودشان گزینه قزل اوزن و انتقال و پمپاژ اب از یکی از سد های استور و پیرتقی طی کانالها و تونلهایی به سد پورسجین بهترین گزینه می باشد که در صورت عدم تامین این اب بخش عظیمی از سرمایه های کشاورزی ،صنعت و آب شرب مستقر درشهرستانهای اردبیل نیر نمین و سرعین از کار خواهد افتاد. همشهریان ما با این کامنتهای خشک و خالی نمی توانیم جلوی عزم جدی آنها را بگیریم ما هم باید چندین گزارش فنی و تخصصی در مقابل آنها ارایه کنیم آنها به مامیگویند شما بحث تخصصی نمیکنید بلکه فقط جاروجنجال میکنید، شما منافع اقتصادی استان یعنی دشت اردبیل و مخاطرات جدی آنرا در آینده نمی فهمید. ما باید با دست پر و مطالعات فنی تخصصی در مقابلشان بایستیم آقای دکتر جعفری تنها اعتراض کافی نیست طرح شما چیست؟ دلایل فنی و تخصصی می خواهد که آنهم فقط با کمک مسئولین و صاحبنظران دلسوز و خالص بومی که درد سالهای سال تبعیض استان اردبیل را چشیده است امکانپذیر می باشد. حتما حتما بایستی حقابه قزل اوزن خلخال و کوثر و مقابله با زیاده خواهی های استان تبدیل به اولین و واجبترین مطالبات مردمیان در انتخابات مجلس آتی گردد.

پاسخ مدیر : با سلام خدمت شما . آگاهی دادن و اطلاع رسانی وظیفه ماست و اقدام اساسی وظیفه مسئولینی است که در قبال حقوق این مردم مسئولیت دارند و باید نگذارند حقی ضایع شود .
اینکه اردبیل هر طرحی مبنی بر استراتژِیک بودن آنها در دشت اردبیل ارائه کند باز هم به لحاظ قانونی هیچگونه حقی بر قزل اوزن ندارد و اصلا قابل توجیه نیست .
سالهاست که آنها طرحهای ما در خلخال و کوثر را راکد کرده اند ، از توسعه خلخال و کوثر به هر نحوی سرباز زده اند تا به روزی برسند که ادعا کنند نیاز خلخال و کوثر به آب کم است و یا کشاورزی در خلخال رونق ندارد . در حالیکه اگر شما نظر دوستانمان در اتاق فکر کشاورزی جنوب استان را جویا شوید نظری غیر از این دارند و البته همگی تحصیل کرده علوم کشاورزی هستند . به عقیده آنان تمام حقابه این شهرستانها از حوزه قزل اوزن جهت توسعه کشاورزی منطقه و سایر نیازهای آن قابل استفاده بوده و مازادی ندارد .
و صد البته هزاران طرح هم اگر ارائه شود ، اگر مسئولین ما کمکی در عملی شدن آنها انجام ندهند ، به نتیجه نخواهیم رسید .
 
 
#33 حسین نژاد 1393-09-18 18:07
مطالبی که توسط مدیر محترم سایت ارائه شده نشان از دقت کافی ایشان دارد.
اما در جواب کامنت 32 قسمت هایی از اخبار مربوط به قزل اوزن و حق آبه آن را مرور کنیم!
از سایت اطلاع رسانی دولت :
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ،حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در نشست خبری پایان هفتمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید در جمع خبرنگاران، سفرهای استانی را فرصتی برای شنیدن مطالبات و نظرات مردم از نزدیک دانست و گفت: وظیفه دولت برای توسعه کشور، تمهید مقدمات و تسهیل راه برای سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی و فعالیت سازمان‌
های مردم نهاد است، هر چند که دولت در برخی امور زیرساختی، خود مجبور به سرمایه‌گذاری است.
رییس جمهوری از اعلام اجرای 76 پروژه در شورای اداری استان اردبیل هم‌زمان با سفر کاروان تدبیر و امید به این استان خبر داد و گفت: برای اجرای این پروژه‌ها بیش از 300 میلیارد تومان اعتبار لازم است که 67 مورد از این پروژه‌ها تا پایان امسال و بقیه در سال آینده اجرایی و عملیاتی خواهد شد.
دکتر روحانی از تکمیل سد گیوی و انجام اقداماتی برای بخش‌های پایین دستی سد، اجرای طرح تامین آب آشامیدنی اردبیل از سد یامچی، کانال‌کشی و زه‌کشی بیش از 83 هزار هکتار طی سال‌های 93 تا 96 و یک اقدام توسعه‌ای در منطقه آزاد ارس به عنوان برخی طرح‌های مطرح در شورای اداری استان اردبیل نام برد.

اما چند خبر قبل از سفر دولت به اردبیل :
(23 دی 92) به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل با اشاره به اینکه حق‌ آبه 260 میلیون مترمکعبی استان اردبیل از قزل‌ اوزن قطعی شده و تلاش بر این است تا این رقم به استان اردبیل انتقال یابد، خاطرنشان کرد:‌ از این 260 میلیون مترمکعب حق‌آبه استان 60 میلیون مترمکعب برای تأمین آب شرب و 200 میلیون مترمکعب نیز صرف پروژه‌های صنعتی و بخش کشاورزی می‌شود.
مصطفی افضلی‌ فرد، تصریح کرد: در جلسه‌ای که با وزیر نیرو داشتیم، قرار شده سال آینده مقدمات انتقال این حقابه فراهم شود تا یک حرکت رو به جلو را در بهره‌برداری صحیح و درست از منابع آبی ارزشمند شاهد و ناظر باشیم.
......
 
 
#34 حسین نژاد 1393-09-18 18:22
(9 بهمن 92 ) به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ منصور حقیقت پور با اشاره به آخرین وضعیت حق آبه استان اردبیل از قزل اوزن، گفت: به منظور استفاده در بخش شرب و صنعت استان 265 میلیون متر مکعب از این حق آبه تخصیص یافته است. علاوه بر این موفقیت، در تلاشیم 40 میلیون متر مکعب دیگر نیز به این مقدار اضافه کرده و در مرحله بعدی نسبت به انتقال آن اقدامات لازم را انجام دهیم.
وی، با اعلام اینکه تاکنون 5 برابر سد یامچی آب تخصیصی از قزل اوزن گرفته ایم، عنوان کرد: با تحقق این مهم نیازمندی های آب جنوب و مرکز استان تامین و مشکلات در این زمینه به حداقل خواهد رسید.
( 24 اردیبهشت 93 ) به گزارش عرش نیوز،منصور حقیقت‌پور اظهار داشت: تا 30 خرداد وزیر نیرو قول داده است تا مشکل حق‌آبه استان اردبیل را از حوزه آبریز قزل‌اوزن مصوب کرده و عملیات اجرایی آن آغاز شود که تلاش و کوشش بر این است این امر اتفاق بیفتد وگرنه نمایندگان استان اردبیل در مجلس تحصن کرده و وزیر را تا پای استیضاح می‌کشانند تا حق این استان ضایع نشده و پایمال نشود.

با توجه به این اخبار که نهایتا منجر به موضع صریح رییس جمهور در مورد انتقال آب از سد یامچی به اردبیل بوده ، جواب آقایان مشخص است. اما اینکه انتقال آب به اردبیل دارای توجیه فنی است به هیچ وجه چنین طرحی نمی تواند توجیه فنی داشته باشد که برای شهری با جمعیت 500 هزار نفر از 100 کیلومتر دورتر آب انتقال داده شود. این توجیه ها توسط هر کسی یا هر نهادی ارائه شده باشد نشانگر نداشتن سواد کافی برای ارزیابی است. اما بهتر بود به جای واژه توجیه فنی از توجیه سیاسی استفاده می شد که در آن صورت برای خلخال قابل فهم بود که چرا اردبیل چنین قصد و هدفی را در سر داشت؟
 
 
#35 توجیه فنی نه توجیه سیاسی 1393-09-21 14:47
آقای حسین نژاد عزیز،بر خلاف نظر جنابعالی بایستی عرض شود که در اردبیل دقیقا برای طرح انتقال آب از قزل اوزن به دشت اردبیل سالها پیش بودجه ای اختصاص یافته و یک طرح مطالعاتی قوی تا حد فاز یک و دو یعنی مرحله شناخت وبررسی راه حلها و ارایه طرحهای فنی وانتخاب گزینه مناسب و متره وبرآورد گزینه های انتخابی پروژه صورت گرفته و تمام شده است و فقط فاز 3 یا همان مرحله اجرا و واگذاری به پیمانکار این طرح باقی مانده است که شما سرو صدایش را هر چند وقت می شنوید. همانطور که در کامنت شماره 32 آمده این طرح جزو طرحهای اولویت اول و زیر ساخت برای اردبیل تعریف شده چرا که طبق طرح های فنی خودشان همین حالا هم با بحران کمبود اب به میزان 340 میلیون مترمکعب و در افق 1410 به میزان 530 میلیون مترمکعب مواجه اند که صرفا از طریق انتقال بین حوضه ای آنهم نه ارس بلکه قزل اوزن امکان پذیر است. چرا که به گفته خودشان محور توسعه استان دشت اردبیل با 100 هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی وابسته به چاه است که الان عمق انها به پایینتر از 100 متر رسیده و با بحران شوری و نشست زمین و تخریب زیرساختها مواجه شده است. فقط هیچ مدافعی از جنوب استان نداریم که بگوید پس دشت سنجبد فیرزوآباد، لمعه دشت و هشتجین که هزاران هکتار وسعت دارد و در کناردست قزل اوزن بصورت دیم خفته است آیا نیاز آبی نمی خواهد؟؟؟ کدامیک توجیه فنی دارد؟ اراضی نزدیکتر با ارتفاع هم سطح قزل اوزن یا 110 کیلومتر دورتر و با اختلاف ارتفاع نزدیک به قله سبلان(1000 متر اختلاف ارتفاع پمپاژ)... اگر این اتفاق بیافتد پس بدا بحال مسئولان جنوب استان که فقط میخواهند با حفظ پستهای خود ساکت بنشینند و حرف نزنند و از مردمشان دفاع نکنند......
 
 
#36 پیرو کامنت 32 و 35 1393-09-23 11:09
پیشنهاد می شود در مقابل طرح انتقال آب قزل اوزن به دشت اردبیل که بقول اردبیلیها توجیه فنی دارد و یک پروژه اجتناب ناپذیر برای ادامه حیات اقتصادی استان محسوب می شود، پروژه طرح انتقال آب قزل اوزن به دیمزارهای دشت سنجبد فیروزآباد و لمعه دشت و هشتجین و تبدیل اراضی دیم به آبی از طرف مسئولین جنوب استان و نماینده محترم آقای دکتر جعفری تعریف گرددکه این طرح در سه ناحیه مختلف در کنار دست قزل اوزن با اختلاف ارتفاع کمتر از اردبیل قرار گرفته اند که اگر تبدیل به اراضی با آبیاری تحت فشار شوند یک کشت و صنعت دیگر شبیه پروژه بزرگ کانال خدافرین در مغان خواهد شد و تصور کنید چه تحولی را برای جنوب استان و بگیم اقتصاد استان اردبیل ایجاد خواهد کرد که در مقایسه با دشت اردبیل مطمئنا توجیه فنی تر و اقتصادی تری خواهد داشت. حال بنظرتان باز قزل اوزن مازاد آب دارد که به صدها کیلومتر دورتر پمپاژ گردد و یا اینطور بگیم آیا اراضی مجاور قزل اوزن حقابه شان را گرفته اند که بیاییم آنها را زیرپا بگذاریم و بریم اراضی که اصلا در حوضه آبریز قزل اوزن نیستند و در تامین اب این رودخانه نقشی ندارند... کجاست عدالت استان؟ آقایان نمایندگان اردبیل تبعیض و بیعدالتی تاکی؟ مسئولین جنوب استان سکوت شما چه معنی دارد؟ مگر شما تریبون مردمتان نیستید؟!!!!
 
 
#37 حسین نژاد- پاسخ به کامنت 35 1393-09-24 00:10
پاسخ به کامنت توجیه فنی نه توجیه سیاسی
دوست عزیز توجیهی فنی است که مبنای علمی داشته باشد و الا می شود برای آبیاری دشت مغان هم با اب قزل اوزن با منطق آقایان توجیه آورد که در سال های آینده تامین آب از ارس و ... جوابگو نخواهد بود و افت سطح
آب و خشکی و شوری خاک پیش خواهد آمد.
اولا آقایان فکر می کنند تمام آبی که در قزل اوزن جاری است متعلق به خلخال است. بایستی همین مساله برای جنابان نمایندگان اردبیل و
مسئولان آب منطقه ای اردبیل روشن شود که این رودخانه که از کردستان سرچشمه می گیرد در طولی نزدیک به 100 کیلومتر مناطقی از خلخال را طی می کند و در این فاصله آبهای منطقه که به ادعای آقایان 400 میلیون متر مکعب در سال است به این رودخانه می ریزد. با شرایط آبی سالهای اخیر گمان نمی کنم این 400 میلیون تحقق یابد. در ثانی سالانه حدود 100 میلیون
مترمکعب از این آب در سد گیوی ذخیره و استفاده خواهد شد و در کمترین حالت
همین مقدار هم اگر برای خلخال نیاز سالانه در نظر بگیریم با 200 میلیون باقیمانده کمبود آب ساختگی 340 یا 530 میلیونی آقایان جبران
نخواهد شد. این یک پاسخ به دلیل غیر فنی که برای آقایان باید قابل فهم باشد!
اگر این میزان کمبود آب در اردبیل وجود دارد لطفا به جای کشت سیب زمینی به کشت دیم روی بیاورند تا ذخایر زیرزمینی شان تا حدودی بهبود یابد! یاآبیاری قطره ای را ترویج دهند!
آقایان بفرمایند که مصرف آب در اردبیل چند برابر متوسط کشوری است خودشان که می گویند 3 برابر!
اما دوست گرامی ؛ من هم می دانم چنین طرح در زمان احمدی نژاد مصوب شده بود و سالها برای مطالعه آن هزینه شد اما شما باید فعلا به موضع رییس جمهور که از طریق وزارت نیرو اتخاذ شده، بیشتر اهمیت بدهید که گفت آب
اردبیل از سد یامچی تامین می شود و این به مواضع دکتر جعفری بر می گردد که اقدام به موقع ایشان سبب این تصمیات شده.
در پایان بازهم می گویم اگر از حق خود دفاع نکنیم توجیه های زیادی در ذهن آقایان تولید خواهد شد که فنی نیست بلکه سیاست است که می خواهند برای پیشرفت خودشان خلخال و منابع آن را هم به تاراج ببرند. اشاره خوبی هم به
اختلاف ارتفاع کرده اید که باز نشان می دهد توجیه آقایان فنی نیست !
 
 
#38 پیشنهادات و راه حلها 1393-09-26 12:18
1- تنها سد کیوی و بفراجرد و چند تا سد معیشتی دیگه در حوزه قزل اوزن کافی نیست. ما دشتهای دیم بسیاری در اطراف قزل اوزن داریم مثل دشت لمعه دشت، هشتجین و سنجبد فیروزآباد که تنها به دلیل اینکه چند ده متر بالاتر از بستر قزل اوزن واقع شده اند بدلیل عدم پمپاژ آب تبدیل به کشت آبی با آبیاری های مدرن نشده اند در حالیکه مرغوبترین شرایط خاک واقلیم نسبت به دشت اردبیل دارا می باشند
2- در طول بستر قزل اوزن بایستی یک مطالعات جامع و گسترده در زمینه نحوه استفاده بهینه از نقاط مختلف بستر در طرحهای توسعه منابع آب مثل پرورش آبزیان، کانالها و بند های انحرافی و طرح های پمپاژ به اراضی مجاور بستر صورت پذیرد
3- اردبیلیها به قول معروف مارا به مرگ تهدید کرده اند تا به خواب راضی شویم آنها پیش خود اینطور می گویند که ما طرح انتقال آب به دشت کشاورزی اردبیل را بعنوان طرح زیرساخت تعریف کنیم و ببینیم عکس العمل خلخال و کوثر چیست که اگر بیخیال بودند که هیچ کل آب مال ماست!!!و گرنه برای استفاده شرب و صنعتی بالاخره راضی میشوند!!!
آقای شیرعلیپور و دوستان دیگر دردمند خلخال مابه کمک همدیگر انشالله بایستی دفاع همه جانبه و تمام کمال از حقابه قزل اوزن خلخال و کوثر و جلوگیری از طرح انتقال تبعیض آمیز آن به اردبیل را تبدیل به اصلی ترین مطالبه مردم خود از نماینده محترم در حال حاضر و علی الخصوص در انتخابات سال آینده مجلس نماییم تا برای همیشه این طرح توهین آمیز دیگر در محاقل دولتی اجازه مطرح شدن پیدا نکند
 
 
#39 حسین طالب پور 1393-09-29 17:16
پیشنهاد می شود مسئولین خلخال و کوثر بیایند دورهم جمع شوند و پس از تصمیم گیری واحد یک کمیته فنی تخصصی قوی متشکل از متخصصین بومی مرتبط با منابع آب و خاک،هیدرولوژی و سازه های هیدرولیکی و کشاورزی برای حقابه قزل اوزن جنوب استان تشکیل دهند. این کمیته پس از جمع بندی نظرات و مباحث فنی کارشناسان خود می تواند با کارشناسان فنی مدافع طرح انتقال آب به دشت اردبیل وارد مذاکره شده و یا آنها را به خلخال دعوت نماید و وارد بحث فنی گردند تا به یک جمع بندی عاقلانه و به دور از تنشهای سیاسی برسند. مطمئنا هر دو طرف حرفهای فنی بسیار خوبی باهم خواهند کرد و از تصمیم عاقلانه و منطقی تمکین خواهند نمود. بنظرم مسئولین سیاسی جنوب استان اعم از نماینده مجلس، امامان جماعت و فرمانداران بایستی برای حل این مسئله هرچه سریعتر چاره ای بیاندیشند. مطمئنا راه حل منطقی وجود دارد و گفتگوی مسالمت آمیز فنی و منطقی بهتر از جاروجنجالهای عامیانه و سطحی می باشد
 


** برای درج یادداشت و نظر باید وارد سایت شوید **

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید