معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home اخبار سرمقاله پیش‌ شرط ها تأمین نشود هیچ آبی منتقل نخواهد شد
پیش‌ شرط ها تأمین نشود هیچ آبی منتقل نخواهد شد فرستادن به ایمیل
جمعه, 12 دی 1393 ساعت 18:14

رونامه ایران روز 24 آذرماه 1393 ، مصاحیه ای را با هدایت فهمی ، معاون دفتر برنامه‌ریزی آب وزارت نیرو ترتیب داده اند که موارد مطروحه در این مصاحبه در نوع خود برای ما بسیار مهم و قابل تامل است + پانویس مدیر سایت

 

 

 

 

روزنامه ایران / دوشنبه 24 آذر 1393 / صفحه 5 / عطیه لباف / نیم نگاه


امروزه موضوع آب به یکی از چالش‌های فراگیر کشور تبدیل شده که عبور از آن بیش از هر چیز نیازمند مدیریت کارآمد منابع آب موجود در کشور و برنامه‌ریزی اصولی است اما مدیریت منابع آب ایران به سبب قرار گرفتن بیش از 70 درصد مناطق آن در مناطق خشک و نیمه خشک و یکنواختی توزیع مکانی منابع آب در عمل آن قدر ساده نیست چراکه عملاً 15 استان کشور با دربرگیری 35 درصد مساحت کشور در مناطق فرا خشک و خیلی خشک قرار دارند و به این ترتیب می‌بینیم در برخی حوضه‌ها آب کافی هم برای آشامیدن و هم برای کشاورزی و صنعت وجود دارد اما در برخی مناطق با کمبود شدید آب حتی برای شرب مواجه هستیم و باید برای تأمین آب این مناطق فکری اساسی شود.


از این رو دیگر نمی‌توان به مدیریت حوضه‌ای آب بسنده کرد زیرا اگر قرار است در شرایط تغییر اقلیم و خشکسالی کنونی منافع ملی ما حفظ شود و شاهد توسعه پایدار باشیم باید برای آب برنامه‌ریزی‌های کلان داشته باشیم و مدیریت فراحوضه‌ای و یکپارچه منابع آب در اولویت قرار بگیرد. بدین منظور شاید بتوان طرح‌های انتقال بین حوضه‌ای آب را یکی از ابزارهای گران اما کارآمد مدیریت بحران کنونی دانست. در این خصوص هدایت فهمی معاون دفتر برنامه‌ریزی آب و آبفای وزارت نیرو در گفت‌و‌گو با «ایران» به بیان حجم پروژه‌های انتقال بین حوزه‌ای آب کشور و برنامه‌های آینده پرداخت که می‌خوانید:

 

چند طرح انتقال بین حوضه‌ای آب در دست بهره برداری در وجود دارد؟

در حال حاضر 15 پروژه انتقال آب بین حوضه ای در کشور در حال بهره برداری است که این پروژه ها شامل انتقال آب رودخانه کارون و سرشاخه های دز از طریق تونل های کوهرنگ 1 و 2 به زاینده رود، انتقال آب چشمه لنگان از مبدا فریدونشهر به مقصد اصفهان،  انتقال آب از سد کرخه به منطقه دشت عباس ایلام، انتقال آب از حوضه زاینده‌رود  به کاشان، آران و بیدگل، انتقال آب  از استان ایلام به دشت های گرمسیری استان کرمانشاه، انتقال آب از زاینده رود به یزد، انتقال آب از سد کمال صالح به شهر اراک، انتقال آب از سدهای لار و لتیان به تهران و انتقال آب از قمرود( از سرچشمه های دز و رود کارون به استان های مرکزی )، انتقال آب از سد کوثر به حوضه آبریز استان بوشهر، طرح‌های انتقال آب به استان کرمان و طرح‌های انتقال آب به استان سمنان، از سر شاخه‌های هراز می شود.

 

این 15 طرح سالانه چه حجم از آب را منتقل می‌کنند؟

به کمک این طرح‌ها به طور متوسط سالانه 2 میلیارد و 438 میلیون متر مکعب آب از مناطق پر آب کشور به مناطق کم آب و بحرانی منتقل می‌شود.

 

آیا این آب به مصرف بخش کشاورزی و صنایع نیز می‌رسد؟

خیر، این منابع آبی فقط برای تأمین آب شرب و صنایع استراتژیک شهرها و استان‌هایی استفاده می‌شود که دچار بحران هستند و به هیچ وجه مجوز استفاده از آن برای تمامی صنایع و کشاورزی داده نمی‌شود.

 


انتقال بین حوضه‌ای آب یکی از نگرانی‌های بزرگ حوضه‌های آبریز مبدأ است و مردم این مناطق هیچ تمایلی برای انتقال آب حوضه خود به حوضه دیگر ندارند و دغدغه تمام شدن منابع آب حوضه برای آن‌ها تهدید محسوب می‌شود با این وجود همچنان می‌بینیم طرح‌های انتقال متوقف نمی‌شود. چرا؟

انتقال بین حوضه‌ای آب آخرین راهکار استراتژیک موجود است و در اجرای این طرح گران تمامی جوانب بررسی می‌شود. ضمناً باید توجه کرد که انتقال بین حوضه‌ای فقط  حوضه‌های آبریز مبدأ را دچار تنش نمی‌کند بلکه برای حوضه دریافت‌کننده آب نیز یک دغدغه است. اما باید بگویم که در انتقال بین حوزه‌ای آب ما ملزم به  بررسی 6 گزینه هستیم که اگر این 6  پیش‌شرط تأمین نشود هیچ آبی منتقل نخواهد شد.

 

ضمن آنکه هر زمانی که هر کدام از این 6 پیش شرط تهدید شوند انتقال آب متوقف خواهد شد پس با توجه به این موارد جای نگرانی باقی نخواهد ماند.

 

پیش شرط‌های اول ودوم؛ ارزیابی اثرات زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین حقوقی، سیاسی و امنیتی در هر دو حوضه،

سوم؛ مدیریت تقاضا در حوضه مصرف به طوری که تمام راهکارهای مدیریت مصرف در حوضه مصرف باید انجام شده و دیگر امکان صرفه‌جویی وجود نداشته باشد،

چهارم؛ وجود مازاد آب در حوضه آبریز مبدأ و توجه به برنامه‌های توسعه‌ای و نیاز آینده آن،

پنجم؛ منتفع شدن حوضه آبریز مبدأ از منافع انتقال آب

و پیش شرط ششم ایجاد نشدن ناپایداری در هر دو حوضه پیش شرط‌های انتقال بین حوضه‌ای آب است که ما آن‌ها را رعایت می‌کنیم.

 

اگر تمام این موارد رعایت شود جای نگرانی باقی نخواهد ماند به طوری که می‌بینیم در تمام دنیا انتقال بین حوضه‌ای آب یکی از راهکارهای مدیریت منابع آبی است.البته در انتقال آب به تهران که حدود یک ششم آب شرب مصرفی کشور را به خود اختصاص می‌دهد مدیریت مصرف یک اصل شده است چراکه باید از ایجاد هر گونه ناپایداری برای انتقال آب به این حوضه جلوگیری کرد.


چه تعداد طرح در دست اجرا است؟

در حال حاضر 10 طرح بزرگ انتقال بین حوضه‌ای آب در دست اجراست که بر حسب اولویت‌های آبی حوضه مبدأ و مقصد و 6 پیش شرط ذکر شده در خصوص حجم انتقال آب این طرح‌ها امکان بازنگری بر آن وجود دارد البته این طرح‌ها قطعی هستند و فقط احجام قابل بررسی است. اما اکنون تخمین می‌زنیم که حجم آن‌ها حدود 3 میلیارد متر مکعب باشد. این طرح‌ها شامل کوهرنگ 3، انتقال آب به دریاچه ارومیه و کرمان، کردستان، بروجن، فارس و... است.

 

چند طرح مطالعاتی انتقال آب بین حوضه‌ای برای کشور داریم؟
18 طرح، اما این طرح‌ها در دست مطالعه هستند و قطعی نیستند به همین خاطر نمی‌توان در خصوص حجم انتقال سالانه آن‌ها اظهار نظر کرد. فعلاً در حال بررسی جوانب طرح هستیم.

 

طرح های انتقال آب از دریا به فلات مرکزی و دریاچه ارومیه درچه وضعیتی است؟
در حال حاضر انتقال و تصفیه آب خلیج فارس ودریای عمان به سرزمین اصلی توسط بخش خصوصی در حال انجام است اما انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی و استان سمنان در دست بررسی و نیازمند مجوزهای محیط زیستی است. همچنین طرح انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه نیز در مرحله مطالعه است.

 

 

پانویس مدیر سایت : با عرض سلام و ادب خدمت دوستان و همشهریان گرامی


با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی  و از آنجاییکه برخی نمایندگان محترم شهرستان اردبیل وعده انتقال آب قزل اوزن به دشت اردبیل را بعنوان شعار انتخاباتی دوره گذشته خود بیان کرده اند ، شدیدا در تلاش هستند که این موضوع را پر رنگ تر کنند و در محافل مختلف حتی سخن از اجرای قسمتی از این طرح نمایند که در جای خود قابل تامل و بحث است .


دوستان عزیز همانگونه که قبل تر هم در این سایت مطرح شده است ، حقابه رودخانه ای به قسمتهایی تعلق دارد که در حوضه آبریز آن هستند  و لذا حقابه استان اردبیل از قزل اوزن شامل شهرستانهایی از استان اردبیل میشود که در حوضه آبریز هستند و طبق نقشه های شرکت آب منطقه ای اردبیل فقط شامل شهرستانهای خلخال و کوثر میباشد و لا غیر و در این موضوع اصلا نباید کوچکترین تردیدی به خود راه بدهیم .


ولی اگر مسئولین محترم استان و مخصوصا نمایندگان عزیز مرکز استان قصد انتقال آب به اردبیل را دارند ، با توجه به اینکه دشت اردبیل در خارج از حوضه آبریز قزل اوزن قرار دارد ،  این موضوع نباید تحت عنوان "حقابه" که باید با عنوان " انتقال خارج حوضه ای" مطرح شود و بر اساس ضوابط موجود بر سر راه انتقال بین حوضه ای با آن رفتار شود .


لذا از این منظر مصاحبه بالا برای ما بسیار مهم و حائز اهمیت است

مواردی که در مصاحبه بالا عنوان شده در نوع خود بسیار تامل برانگیز ، روشنگر و راهگشاست ، از جمله اینکه انتقال بین حوضه ای آخرین راهکار استراتژیک بوده و به هیچ وجه این آب نمیتواند مصرف کشاورزی و صنعتی داشته باشد !!


با مطالعه بندهای شش گانه بالا اولین سئوالی که به ذهن بنده خطور کرد ، این بود که کدامیک از این بندها توسط مرکز استان رعایت شده است که به این راحتی سخن از انتقال آب به دشت اردبیل به میان می آورند و بدون در نظر داشتن نظرات و منافع شهرستانهای خلخال و کوثر چنین مطالبی را با قاطعیت مطرح می کنند ؟؟؟


آیا طبق پیش شرطهای اول و دوم مطالعات زیست محیطی در این خصوص صورت گرفته است ؟ و یا رضایت اهالی شهرستانهای خلخال و کوثر جلب شده است و یا موارد وفاق و همدلی اهالی استان در این مورد مد نظر قرار گرفته است که این موضوع میتواند برای همیشه بین اهالی استان کدورت و عدم تعادل ایجاد کند . طبق اظهارات صاحب نظران ، آب قزل اوزن در حال کاهش است و تبعات منفی زیست محیطی دست کاریهای بشر روز به روز بیشتر در حال خود نمایی است و ما فاجعه های دریاچه ارومیه و رودخانه زاینده رود را بعلت عدم مدیریت صحیح منابع آب به خوبی مشاهده و درک میکنیم . پس ، از کنار تبعات منفی زیست محیطی این انتقال به راحتی نمیتوان گذشت و باید با جدیت تمام مورد بررسی قرار گیرد .


طبق پیش شرط سوم ، آیا راهکارهای مختلف در جهت الگوهای مصرف و نحوه صرفه جویی آب در دشت اردبیل رعایت شده است ؟ آیا در خصوص چاههای عمیق بی شماری که دشت اردبیل را سوراخ سوراخ کرده تدبیری اندیشیده شده است ؟ آیا تدابیری در جهت تغییر الگوی کاشت کشاورزی صورت گرفته است ؟ مطمئنا اگر این اتفاق می افتاد نباید شاهد کاشت سیب زمینی در این دشت باشیم که هم مصرف آب زیادی دارد و هم نسبت به آب مصرفی بازدهی به مراتب کمتر ! و موارد متعددی که نشان از آن دارد این بند به هیچ وجه در دشت اردبیل رعایت نشده است .


طبق پیش شرط چهارم ، آیا به طرحهای توسعه ای خلخال و کوثر  و نیازهای آینده این منطقه توجه شده است ؟ به نظر این حقیر ، طبق همین پیش شرط و بر اساس واقعیتهای موجود در شهرستانهای خلخال و کوثر ، حتی به نیازهای کنونی شهرها و روستاهای خود حوضه آبریز نیز توجه نشده است چه برسد به نیازهای آینده توسعه ای و اینکه طی سالهای آینده کشورما به سمت خشکسالی میرود و مصرف آب در مناطق پر آب هم باید مدیریت شده و بهینه شود


طبق پیش شرط پنجم به زبان عامیانه میتوان گفت ، هر گونه انتقالی حتی اگر صورت گیرد ، نباید مفت منتقل شود . جالب اینجاست ، ادعای انتقال به دشت اردبیل در حالی مطرح میشود که سالهاست مرکز استان ، حق و حقوق خود شهرستانهای خلخال و کوثر را نیز نادیده میگیرد چه برسد به اینکه در قبال انتقال بخواهد نفع بیشتری به خلخال و کوثر برساند !!!!


پیش شرط ششم در عین ساده بودن عبارات ، مضامین عمیقی را در پی دارد و این ناپایداری را چه در مبدا و چه در مقصد بیان میکند که از جهات مختلف ، چه اجتماعی و چه اقتصادی و چه جغرافیایی را میتواند شامل شود و بنده مطمئن هستم که فکر انتقال آب به دشت اردبیل بدون در نظر گرفتن این پیش شرطها مطرح شده و انتظارات نا بجایی را برای اهالی دشت اردبیل فراهم کرده است ، حال آنکه این آب حق ماست و این حق طبیعی ماست که برای حفظ آن تلاش کنیم و وظیفه ماست که در خصوص این حق خوری آشکار ساکت نباشیم و اطلاع رسانی کنیم و لذا این تلاشهای ما برای احقاق حقوقمان به هیچ وجه تقابل و مقابله با اهالی شریف و بزرگوار شهر اردبیل نبوده و نیست و چه بسا اگر این عزیزان هم جای ما بودند برای دفاع از حقوق خود از هیچ کوششی دریغ نمی کردند و لذا انتظار ما از مردم فهیم اردبیل این است که شرایط ما را درک کنند و لحظه ای خودشان را جای ما بگذارند . 


باید توجه داشته باشیم که هر گاه همه پیش شرطهای شش گانه عنوان شده تایید شوند ، انتقال بین حوضه ای میتواند اتفاق بیافتد و حتی یکی از این پیش شرطها محقق نشود ، هیچ آبی منتقل نخواهد شد

 

و نکته بسیار مهمتری که در این مصاحبه عنوان شده است ، اینکه اگر هم آبی منتقل شود ، هر زمان هر کدام از این پیش شرطها ، تهدید شود و یا بعبارتی شرایطش صدق نکند ، قابل تجدید نظر بوده و انتقال آب متوقف خواهد شد


با در نظر گرفتن شرایط کنونی منطقه و مطالبی که معاونت محترم دفتر برنامه ریز آب وزارت نیرو در این مصاحبه عنوان نموده اند ، به راحتی میتوان به این نکته پی برد که انتقال آب به دشت اردبیل با این پیش شرطها قابل اجرا نیست  و مطمئنا شهرستانهای خلخال و کوثر در زمینه آب نیازهای اساسی و وسیعی دارند که لازم است به آنها پرداخته شود و صرفا با توجه به یکی از پیش شرطهای بالا نمیتوان انتقال آب را توجیه کرد .  و اگر قرار است صنعتی در استان اردبیل راه اندازی شود که نیاز به آب دارد ، لازم است که آن صنعت به کنار آب منتقل شود و نه آب به صنعت که بعلت تبعات سنگینی که دارد ، سالهاست در دنیا منسوخ شده است

 

با تشکر از حوصله شما عزیزان

 

 

 

مطالب مرتبط :


**** تفسیر اشتباه حقابه استان اردبیل از قزل اوزن ! ( برای مطالعه و مطالعه نقشه های مرتبط حتما کلیک نمایید )

 

یادداشت  

 
#1 محمد علی پور 1393-10-12 23:41
فقط میتونم بگم اردبیل حق انجام این کار رانداردو هیچ یک از همشهریان ما هم اجازه اینکار را به اردبیل نخواهند داد !!!
 
 
#2 مدیر سایت 1393-10-12 23:43
توضیحات تکمیلی


دکتر داوود رضا عرب
استاد دانشگاه صنعتی شریف

با شدت گرفتن بحران کمآبی و آسیبهای اجتماعی که از این محل به کشور وارد شده است راهکارهای جدیدی برای برون رفت از این بحران در نظر گرفته شده که یکی از این راهکارها انتقال آب از مناطق پرآب به مناطق کم آب و انتقال آب بین حوضهای است.
با وجود این انتقال آب بین حوضهای مسألهای است که دارای ابعاد زیست محیطی، فنی، اقتصادی و بویژه اجتماعی است به همین دلیل در تمام کشورها توجه ویژهای به آثار اجتماعی انتقال آب معطوف میشود.
بر این اساس برای انتقال آب از منطقه پرآب به منطقه کم آب پیش از هر اقدامی باید مسأله زیست محیطی و اجتماعی مورد بررسی قرار بگیرد و اگر از این نظر مشکلی وجود نداشته باشد با بررسی مسائل اقتصادی و فنی نسبت به انتقال آب اقدام شود.
بررسی مسائل زیست محیطی انتقال آب تا جایی از اهمیت برخوردار است که در بسیاری از کشورهایی که این تجربه را دارند پس از گذشت سالها بهره گیری از این تجربه همچنان با آثار منفی این تصمیم درگیر هستند به عنوان نمونه میتوان به امریکا اشاره کرد که برخی از تالابهای این کشور بعد از انتقال آب خشک شدند.
در راستای انتقال آب باید شرایط مقصد هم همچون مبدأ از نظر مسائل اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار بگیرد چراکه ممکن است منطقه مقصد در ازای حل مشکل کم آبی اش با مشکلات دیگری روبرو شود.
به این منظور یونسکو 5 اصل مهم را در راستای انتقال آب مورد تأکید قرار داده است که مهمترین این اصول به مسائل اجتماعی و زیست محیطی مربوط است به عنوان نمونه مطابق یکی از اصول یونسکو مردم مبدأ باید در منافع انتقال آب به مقصد سهیم شوند.
یکی دیگر از مواردی که در 5 اصل یونسکو مورد تأکید قرار گرفته اصلاح مدیریت مصرف آب در مقصد است چراکه بدون اصلاح روش مصرف آب با انتقال آب بازهم مشکل کم آبی ادامه پیدا خواهد کرد به عنوان نمونه به هر میزان که به پایتخت آب از مناطق پرآب انتقال داده شود مشکل کم آبی به دلیل مدیریت نادرست مصرف آب ادامه پیدا خواهد کرد.
بر این اساس مسأله انتقال آب باید به صورت جدی و دقیق مورد بررسی قرار بگیرد چراکه ممکن است در آینده امنیت ملی را به خطر بیندازد و این به دلیل تنشهایی است که بین حوزه مبدأ و مقصد انتقال آب محتمل است.
ابعاد فنی و اقتصادی هم از آثار انتقال آب است که در فاصله طولانیتری از آثار اجتماعی و زیست محیطی مشخص خواهد شد و در عین حال آثارش به گستردگی آثار اجتماعی و زیست محیطی هم نخواهد بود به عنوان نمونه از آنجایی که در مبدأ به دلیل پرآبی کشاورزی صورت میگیرد ممکن است آثار سوئی بر کشت داشته باشد که در آینده مشخص خواهد شد.
از سوی دیگر مسائل فنی هم با چگونگی انتقال آب در ارتباط است. با تمام این شرایط باید در موضوع انتقال آب مسائل اجتماعی و فنی بیش از مسائل اقتصادی مورد تأکید و اولویت قرار بگیرند.
تجربه سایر کشورها از جمله امریکا همانطور که ذکر شد نشان میدهد این الگو در بسیاری کشورها مورد استفاده قرار گرفته شده اما در اغلب موارد با شکست روبهرو شده و آثار مثبتی به همراه نداشته است چراکه پس از چندی منجر به خشک شدن آب مبدأ شده است.

( روزنامه ایران / 24 آذر 93 / صفحه 5 )
 
 
#3 بهمن 1393-10-13 00:21
این.حق رو هیچ کدام از هیچ نماینده یا شخصیتی نداره که آب قزل اوزن رو به اردبیل انتقال بده
آب قزل اوزن فقط مختص شهرستانهاي کوثر و خلخال میباشد
چون در حوضه ی خلخال و کوثر جریان دارد و با توجه به ماده ها و تبصره ها آبهای جاری فقط به شهرهایی تعلق میگره که جریان آن از اون شهرها باشه
 
 
#4 amir 1393-10-13 03:03
جالبه مطالعه ای روی این طرح نشده یا لااقل بنده در هیچ پایگاه علمی مقاله ای در این مورد نیافتم!!!

مساله اینجاست در زمان های دور انبار آب آذربایجان مغان بوده هست.حال گویا شرایط اردبیل که گویا با بی مبالاتی درامیخته(مطالعه کنید در مورد عواقب کشت محصولاتی مثل سیب زمینی و مطالعه کنید طرح صادرات آب در هلند=محصولات کشاورزی آبخور)
را متوجه میشوید که کشورهای دنیا در مورد مدیریت منابع آبی چه مطالعاتی داشته اند و چه عواقبی را برای طرح های مشابه ما نوشته اند...
حال فرض کنید با این شرایط اقتصادی خلخال آیا صرفه ای در تامین بدون مطالعه آب اردبیل برای ما وجود دارد؟؟؟

به روشنی میتوانم بگویم چنین طرحی در قامت خیانت به نسل های آینده آذربایجان هست بحث بر سر این است که شاید به صورت مقطعی مشکل اردبیل حل شود ولی با تغیرات شرایط در آینده این بحران دامن جنوب استان اردبیل را هم خواهد گرفت و مشکل دو چندان خواهد شد...

شاید ما چون سن و سال بالایی نداریم به چنین سخنانی از ما میخندند و از کنارش رد میشوند اما از بزرگان و عزیزان و ریش سفیدان درایت در این امر رو مطالبه میکنم.
 
 
#5 حسن صدیقی 1393-10-13 05:25
با سلام و تشکر از مدیر محترم سایت
آب مهمترین و استراتژیکترین محصول،دارایی و نیاز یک منطقه و ملت است.بنابرین هیچ کس نمی تواند واصلا حق این را ندارد که حق مسلم مردمی را مورد معامله و یا وجه المصالحه بده و بستانهای سیاسی قرار دهد.
هنوز مردم خلخال طعم شیرین آب قزل اوزن را نچشیده اند که صحبت از انتقال آن به دشت اردبیل به گوش می رسد.نماینده محترم خلخال نیز در این مورد قبلا موضعگیری مناسبی داشته اند که امیدواریم تداوم داشته باشد.از دیگر مقامات محلی نیز انتظاراست که موضعگیری روشنی داشته باشند که تا حال سکوت اختیار کرده اند.بحث آب قزل اوزن اکنون به مهمترین بحث در بین اهالی و خانواده های خلخالی شده است که امیدواریم با انتقال
آب به سرزمینهای دیم خودمان پایان خوشی داشته باشد.
 
 
#6 بچه بلوار 17 شهریور 1393-10-13 07:10
این دوره اقای ح نماینده اردبیل انتخاب نمیشن و این طرح مثل مابقی طرح های استان بلاتکلیف میماند

پاسخ مدیر : سلام دوست عزیز . اتفاقاً ما دوست داریم بلا تکلیف نماند و تکلیفش کاملا مشخص شود و اینکه هیچ آبی از قزل اوزن نمیتواند به اردبیل برود
 
 
#7 ربیعی 1393-10-13 10:11
به نکته خوبی به درستی اشاره کرده اید که چون آقای حقیقت پور در زمان استانداری این طرح را تا مرحله مطالعات پیش برده بود در زمان انتخابات قولهایی به مردم و به ویژه کشاورزان دادند که همین اخیرا در مصاحبه ایشان مشخص شد که جواب مناسبی هم دریافت کرده، که دکتر جعفری به ایشان گفته است که برای انتقال آب قزل اوزن باید از روی جنازه ما بگذرید. این حرف حرف تمام مردم است و نه یک شعار بلکه یک اعتقاد است که اگر آب را که مایه حیات یک ملت است بخواهند از ما بگیرند پس ما باید مرده باشیم!
همانطور که توسط جناب دکتر عرب هم بیان شده انتقال آب بین حوزه ای در شرایط خاص و آنهم فقط برای شرب انتقال داده می شود چون کشاورزی را باید در کنار آب انجام داد تا صرفه اقتصادی داشته باشد یا همین طور صنعت را. در مورد آب آشامیدنی هم اگر به تهران یا اصفهان آب انتقال می یابد به دلیل آن است که نیاز جمعیت به آب برآورده شود حال آنکه سد یامچی اردبیل با ظرفیت 100 میلیون متر مکعب پاسخگوی مصرف شرب خواهد بود!
 
 
#8 سید سعید 1393-10-13 10:25
با عرض سلام
با این اتحاد نمایندگان و مردم اردبیل میترسم کاری که نباید می شد بشه و حق ما مردم خلخال و کوثر مثل دهه های گذشته بخورند و هیچ کدام از اهالی و مسولین خلخال و کوثر صدایشان در نیاد

پاسخ مدیر : با سلام خدمت شما . در خصوص این مورد خاص ، بعلت تبعات سنگین زیست محیطی و اجتماعی و ... که دارد ، نیاز است که سازمانهای مربوطه وارد شوند و مطالعات کاملی صورت گیرد و الا شرایطی فراهم می شود که پس فردا خود دشت اردبیل هم متضرر میشود .
بنده کاملا به یاد دارم در برنامه تلویزیونی و زنده "مناظره" که در خصوص دریاچه ارومیه بود ، جناب حقیقت پور بعنوان مخالف طرح انتقال آب ارس به ارومیه ، آنرا بعلت انتقال خارج حوضه ای ، بسیار گران و هزینه بر خواندند و این انتقال را به صرفه ندانستند . مطمئنا انتقال آب قزل اوزن به دشت اردبیل هم که خارج حوضه ای است اصلا به صرفا نیست و تولید محصولات کشاورزی با این هزینه هم صرفی ندارد و استفاده در صنعت هم که کلا قابل طرح کردن نیست ، لذا نیاز است در خصوص مدیریت منابع آب و نحوه صحیح مصرف آب در دشت اردبیل چاره ای اندیشیده شود .
 
 
#9 رادبه پرنده 1393-10-13 11:06
مطمئناً با پیش شرطهایی که هست این انتقال صورت نخواهد پذیرفت و مسئولان استانی باید بجای این گونه افکار به مدیریت آب حوضه خود فکر کنند. با تشکر از مدیریت سایت و همچنین مخالفت های دکتر جعفری
 
 
#10 محمد نورپاش 1393-10-13 17:51
با سلام وتشکر ازاطلاع رسانی
نمایندگان استان اردبیل اگر منابع آب کم دارند به راهکارهایی دیگری فکر کنند؛اگر می توانند آب دریای خزر را به اردبیل منتقل کنند وما به هیچ وجه اجازه نمی دهیم این فکر شوم عملی شود و این مسئله گوشزدی باشد برای مسئولین شهرستان که از منابع آب شهرستان به نحو احسن استفاده کنند برای مثال چرا باید روستای مزرعه کنار رودخانه قزل اوزن بی آب باشد و آقایان به جای شعار عمل کنند
 
 
#11 محمد پورعزیزی 1393-10-14 10:00
با سلام، ضمن سپاسگزاری از آقای شیرعلیپور به سبب انتشار این مقاله وزین و همچنین پانویس بسیار دقیق،
تایماز نظمی در مقاله پربار خود در باره رودخانه قزل اوزن می بنویسد: منطقه خلخال (شامل شهرستان های خلخال و کوثر) دارای اراضی کشاورزی به وسعت بیش از 81 هزارهکتار میباشد . با توجه به قابليت‌هاي باغي و دامي منطقه، بزرگترين مشكل كشاورزان ، دامداران و باغداران كمبود آب است که طبق مطالعات علمی بعمل آمده نیاز آنها حدود 810 میلیون مترمکعب می باشد. درحالیکه آب برداشتی توسط انهار سنتی برای اراضی آبی آن حدود 110 میلیون مترمکعب در سال می باشد درنتیجه به 700 میلیون متر مکعب آب بیشتر برای آبیاری بهینه وتبدیل اراضی دیم منطقه به آبی نیاز می باشد.
khalkhalim.com/.../
متاسفانه شنیده ها حاکی از آن است که 90٪ مردم خلخال از این بحث کمترین اطلاعی ندارند، متاسفانه بعضی از دوستان و مسئولان نیز در این باره بسیار ساده انگارانه فکر می کنند طوری که حتی بعضی ها گاهی می گویند چه اشکالی دارد آب به اردبیل برود! تغییر ذهنیت مردم و مسئولان بزرگترین چالشی است که در پیش روی ماست.
 
 
#12 جواد جعفری 1393-10-14 11:18
قبول کنین که مردم و مسئولین این شهر به سمت بی تفاوتی و بی خیالی در حرکتند!!!
هیچکس به اتفاقاتی که در این شهر می اقتد احساس مسئولیت نمی کند، رفته رفته سوسیال بی خیال میشیم...
 
 
#13 فرید 1393-10-14 23:16
طرحی که نمایندگان اردبیل به دنبال آن بوده اند فراز و نشیب های زیادی داشت. در زمان دولت قبل آن ها به موفقیت هایی هم رسیده بودند. اما در برهه مختلف نماینده خلخال به صورت بسیار علمی پاسخ مناسبی به آنها داد که اگر می خواهند برای ایجاد صنایع در اردبیل آب قزل اوزن را ببرند ، بهتر است به جای آن صنایع را به حاشیه قزل اوزن منتقل کنند. در نطق مجلس هم ایشان گفتند که اردبیل در حوزه قزل اوزن قرار ندارد و مردم خلخال اجازه نخواهند داد قطره ای از آب قزل اوزن به اردبیل برود و این آتش فتنه و اختلاف در استان را شعله ور خواهد کرد یعنی تبعات سیاسی در پی این انتقال خواهد بود. پس باید نتیجه بگیریم که هرگاه ما بتوانیم از حقوق خودمان دفاع کنیم کسی جرئت طمع به خود نخواهد داد
 
 
#14 همشهری 1393-10-15 20:14
با سلام باید عرض بکنم و چندین بار هم این را گفته ام که اردبیل از قزل اوزن حق ابه ای ندارد و اگر حقی هم داشته یاشد باید از ارس بردارد نه قزل اوزن در سالهای گذشته برخی از مسئولان استانی که خود را خادم مردم میدانند و مینامند با انکه میدانند که مردم جنوب استان نسبت به این صحبت یعنی انتقال اب قزل اوزن حساس هستند و عکس العمل نشان می دهند باز بر طبل نفاق و تفرقه می زنند آقایان مسئولان سوالی دارم
اگر شما دلتان برای مردم استان می سوزد و دم از خدمت میزنید و به فکر اعتلای استان می باشید مگر جنوب استان جزو استان اردبیل نمی باشد تا بحال این را فکر کرده اید که اگر اب قزل اوزن به خود شهر هشجین و یا بخش خورش رستم اختصاص داده شود با این اب میتوان دشت مغان دیگری در جنوب استان با توجه به ظرفیت های کشاورزی این منطقه ایجاد کرد که با این کار میتوان اقتصاد استان را متحول کرد اقایان نمایندگان محترم تا بحال این را فکر کرده اید که قسمت های مختلف استان را بر اساس ظرفیت های که دارند سر مایه گذاری کنید تا پیشرفت بکنند خوب اکر به ظرفیت باشد خود شهر هشجین بخش خرش رستم بهترین مکان برای سرمایه گذاری در زمینه کشاورزی می باشد پس چرا میخواهید عملا با انتقال آب به دشت اردبیل جایی را ویران و جای دیگر را آباد کنید کجایی این عمل را میتوان عدالت نامید.
در ثانی مگر کدامین آب دشت اردبیل به قزل اوزن می ریزد که شما از آن حق ابه میخواهید گیریم که حرف شما حق ابه استان ازآب کشور باشد اگر این حرف هم درست باشد نمیتوان آب را به دشت اردبیل انتقال داد باید در خود شهرستانهای خلخال و کوقر استفاده گردد. حال کاری ندارم که این شعار انتخاباتی بعضی از نمایندگان حال حاضر استان بوده یا نه حرف بنده سر حق آبه است که مسلما حق شهر من خلخال است ولاغیر
 
 
#15 مدیر سایت 1393-10-16 23:38
سلام دوستان ، لطفا مطلب زیر را هم که در آرشیو سایت موجود است به دقت مطالعه فرمائید

www.khalkhalim.com/.../
 
 
#16 حسین طالب پور 1393-10-19 11:49
بنظر بنده تنها راهکار دفاع از حقابه مان در مقابل اردبیل تشکیل کمیته فنی متخصصین هیدرولوژی و آب و خاک کشاورزی در جنوب استان با حمایت مسئولین سیاسی خلخال و کوثر اعم از امامان محترم جمعه، فرمانداران و نماینده مجلس می باشد که انتظار داریم هر چه سریعتر نسبت به حل منطقی و علمی و غیر سیاسی و قطعی این مساله با مسئولین استانی چاره ای بیندیشند و از کش دادن این مساله و بهم ریختن آسایش روانی مردم و بدبینی مان به مرکز استان بپرهیزند
 
 
#17 علی 1393-10-28 01:12
نمایندگان شهرستانهای میانه گیلان زنجان ونماینده قهرمان وشجاع ما باپشتیبانی مردم اجازه این کار را نخواهند داد
 


** برای درج یادداشت و نظر باید وارد سایت شوید **

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید