معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home اجتماعی خلخال شهر فراموش شده ی استان اردبیل
خلخال شهر فراموش شده ی استان اردبیل فرستادن به ایمیل
اجتماعی

وبلاگهای بچه های خلخال پر است از درد دل ها و نکته های عمیقی که انسان را وادار به فکر کردن می کند . بخوانید درد دل و وب نوشت یکی دیگر از فرزندان خلف خلخال را

:

 

 

نامه رسان نامه ی من دیر شد                       کودک ولگرد فلک پیر شد

نامه ی یوسف به زلیخا رسید                        ...        ...            ... .     ..

این ابیات آشنا سروده ی بسیج خلخالی است که در نمایشنامه مشهورش "دختر یخ فروش" فروش تحمیلی این اثر هنری را بمنظور تهیه جهزیه یک دختر بی کس وتنها که یخ می فروشد آورده است..

"مردان بزرگ به قلل رفیعی می مانند که هر چند از باد تازیانه می خورند و در ابرهای قیرگون فرو می روند ولی آدمی بر بلندایشان بهتر وعمیقتر می تواند نفس بکشد"

نه..قرار نیست ازحسرتها ونامهای آشنای این دیارکه از بد روزگار به گمنامی ازمیان ما رفته اند سخن به اطاعه برد..قرار به نوشتن اگر گذاشته ام باید از عبدالرحیم خلخالی نامی بنویسم که دومین نمایشنامه نویس فارسی زبان ادبیات ایران است..باید از هیزم شکن بسیج و از هزار و یک اثر هنری که تاجایزه های ادبی جهان هم پیش رفته اند بنویسم..اصلا اصول براین است که اگر رسالتی درنوشتن باشد باید..باید ریشه درامیدها و شاخه در فراسوهای بارور داشته باشد.

مطمئن باشید برای نوشتن ازسرزمین مادری از هیچ سبک و سیاق خاص نوشتاری بهره نخواهم جست چرا که قاعده درعشق نگنجد..میدانیدکه...این تعلق خاطر به زادگاه مادری است که به جذبه ای عجیب و باوری غریب در معنای واقعی کلمه می شود.

شاید اسم و رسم اساتید مکتب دار خلخالی که هنوز هم رحل بدوش و قرآن بدست عازم روستاهایی دور برای آموزش این کتاب آسمانی بی قید و بندخاصی را اخیرا در مستندهای تلویزیونی به چشم دلتان خورده باشد..توجه داشته باشید این دقیقا یکی ازآن بی شمار فرهنگ قابل ستایش شهرمن خلخال است.

شروع کرده ام به نوشتن اما کلماتی رنگین که رسالت مرا در نوشتن سنگین می کند کلماتی است چون جاجیم که تمام فرهنگنامه های جهانی و ایران آنرا به اسم خلخال ثبت کرده اند ، هنری غیرقابل وصف که هنوزهم هر روزه در بخشهایی ازاین دیار باسابقه ای دیرین بدست زنان فهیم ودخترکان عاشق و روستایی خلق می شود.

مرا ببخشند همشهریانم اگر سر زخمی بازشود..کلماتی مانند پره چیلر همواره روزهایی را در ذهنمان تداعی می کند که پدرانمان از غربت ماهیگیری به آغوش وطن برمی گشتند و ما دورتادور جاجیم های پهن مادران بچه بدوشمان سرگرم بازیهای روزهای بی خبریمان بودیم ، آنروزهایی که هرروز خورشید از لای نخهای رنگی و شسته شده ی دارهای قالی طلوع می کرد و بین رشته های تازه خشک شده وآویزان ازبام همسایه ها غروب می کرد..آنروزهایی که زیاد هم دور نیست به قاعده ی تقویم امروزی ده یا پانزده سال پیش است..اما هنوز هم عید نوروز مردمان این دیار به سبک پیشین بلا استثنا در حاجت بلاغی جمع می شوند وبه سیاق گذشته سبزه در قیرخ بلاغ می اندازند واز آب آن به سر می ریزند و ساده خیال وخوش باور زیر پای دخترکان تازه به دوران رسیده تخم مرغ سفید بخت می شکنند..باور کنید هنوز آن دستمال چهارشنبه شب و دوره گردی پسرکان عاشق پا برجاست..

وقت آن است که از جشن رغائب که هرسال باشکوهتر از پیش برپاست نوشت..رسم براین است که یک روز درسال همه زنان خلخال با لباس کاملا سنتی دراین جشن حاضرشوند..البته با هنرهای دستی شان وتمام توانمندیهای زنانه شان از پخت نان سنتی گرفته تا نوع به نوع آش و..کثرت فرهنگ ها و قومیت ها و زبانها و گویشها و حتی مذهب مختلف در این شهر زبانزد خاص و عام است..خلخال درگوشه ای از دل خود مردم کرد زبان و در گوشه ای دیگر تات زبان و تالشی و ترک و فارس و در گوشه ای از دل بی انتهای خود اهل تسنن را جای داده است..همه ی این واقعیتها که شاید به توصیفی کلامی در ذهن عزیزتان بدل شود تنها گوشه ای از زیبائی های بی بدیل شهر خلخال درجنوب استان اردبیل همجوار با استان زنجان و همسایه با استان گیلان با گرمابه های درمانی وسردابه های طبی و آبشاران بی حد وحصری چون کنگران  وکوههای سربه فلک کشیده عجم و ازناو آغ داق که بعد از سبلان دومین کوه بلند استان است و چشمه ساران زلالی چون میرعادل در دل جنگل و رودهای نامی چون قیزل اوزن ودشتهایی وسیع وغیر قابل وصف وجنگلی سرسبز که این دیار رابه آغوش کشیده واز راهها وگذرهای کوهستانی اش تابلوهای چشم نواز وزیبایی طراحی کرده .. دراین کلام کوتاه ومجال کم نمی گنجد.

بی گمان هرجا ، هرکسی نعمتهای ارزشمند و فرهنگهای مانای خود را قدر شناسد قدم در راه تعالی و کمال انسانی برداشته است..امروزه مردم این دیار بویژه نسل جوان آن بسیار بیشتر از گذشته نیازمند دستیابی به توسعه امکانات و تعالی فرهنگی است..هرچند مردان و زنان فهیم این دیار هیچگاه انتظاری از حاکمیت پیرامون در قبال استعدادهای بحقشان نداشته اند اما معرفی بیش از پیش این ظرفیتهای این شهر فراموش شده پاسداشت ارزشهایی است که حتما استان اردبیل درمسیر رشد و تعالی خود به آن نیاز دارد.

 

کودک کوچک این دیار

عدالت فرزانه

 

.

برگرفته از وبلاگ عدالت فرزانه به آدرس

http://teaterkhalkhal.blogfa.com

 
یادداشت (7)
1 دوشنبه, 01 شهریور 1389 ساعت 16:51
ــ

( میلاد . ش )


با تشکر از آقای فرزانه . واقعا زیبا به قلم کشیده اند و حرفی جز آه و افسوس برای گفتن باقی نذاشتن .

2 دوشنبه, 01 شهریور 1389 ساعت 21:11
ــ

( ع . ف )


سلام / عرض ادب خدمت دوستان
مطمئنا هركدام از ما هنردوستان بخاطر اين كلماتي كه پيش وپس ما مي گذارند به ظاهر هم كه شده رسالتي داريم..ومتعاقبا اگرهريك ازما به هر دليلي از اين رسالت گران با خاموشي وسكوت وبه من چه هاي بچه گانه مان شانه خالي كنيم..چيزي كمتر از خيانت نكرده ايم..
از دوستان هنرمند اما خاموش خود گله مندم كه به نامهرباني يك عده افراد اداري دست از هنرنمائي هاي خود كشيده اند واين رسالت خود را به باد فراموشي سپرده اند..اين رسمش نيست..شما و آن استعدادهايتان هيچكدام براي شخص شما نيست..هركس به وسع توان خود بايد در پويايي اين سرزمين قدم بردارد كه جزاين كار به ولله اين روزهاي كوتاه عمر به شمردني كودكانه بند است .. 31سال 32 سال....61سال و..


پاسخ مدیر : به خدا حرف دل ما رو گفتی , هر کسی اگر به اندازه تواناییهای خودش , فقط و فقط به اندازه توانش قدمی بردارد , به خدا خلخال آباد می شود

3 چهارشنبه, 03 شهریور 1389 ساعت 05:36
ــ

( رادبه پرنده )


با تشكر از ايفاي احساسات دروني همه ما.و واقعيت نيز اينست كه از ماست كه بر ماست...همشهري عزيزم هم وطن غيورم اي خلخالي كي دنبال حقت رفتي و نتوانستي بگيري...آن موقع گله كن...در خانه مان نشسته و انتظار داريم تا كسي بيايد و داخل خانمه مان را جارو كند.. واين شدني نيست...

4 پنجشنبه, 04 شهریور 1389 ساعت 08:47
ــ

( noodeh )


سلام دست مریزاد عالی بود متن شیوا و نظرات انصافاٌ قابل تقدیر (اوزون یاشایش گوزل خلخالیلره آرزومدور)

5 جمعه, 26 شهریور 1389 ساعت 20:29
ــ

( شریفی )


آقاي فرزانه باآثار هنري خود درسطح كشوريكي از مفاخر خلخال هستند..وقتي تقويم چاپ شده وزارت ارشاد بنام سالنامه تئاتر كشور رو ورق مي زنيم تنها نام زنده از خلخال بين هنرمندان نامي كشورمان اين گفته مارو بيشتر قوام مي بخشد..باآرزوي موفقيت بيشتر براي اين عزيز بهروز شريفي/كرج

6 شنبه, 27 شهریور 1389 ساعت 15:42
ــ

( امیر حسین شریفیان )


اگر شهر رشت استان خلخال بود در خلخال دو کارخانه تاسیس میکرد که این همه جوان ها خیابان های خلخال را متر نکنند


پاسخ مدیر : اگه استان گیلان میتونست کاری بکنه یک فکری به حال جوونهای خودش میکرد . مشکل ما ، خود ما هستیم که همه اش انتظار داریم یک کسی بیاد و برای ما کاری بکنه . تا خودمون نخواهیم شهرمان آباد نخواهد شد .

7 دوشنبه, 16 اسفند 1389 ساعت 11:12
ــ

( ناصر از خوزستان )


من با نظر مدیر محترم سایت کاملا موافقم. خطه آذربایجان بدست مردم غیور خود آباد میشود نه رشت! حق گرفتنی است نه...


** برای درج یادداشت و نظر باید وارد سایت شوید **

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید