معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home اخبار سرمقاله معجزه‌ای به نام پایاب سد کیوی
معجزه‌ای به نام پایاب سد کیوی فرستادن به ایمیل
یکشنبه, 05 فروردین 1397 ساعت 09:46

این روزها جمعیت جنوب استان به خصوص شهرستان کوثر با سرعت زیادی رو به کاهش است، تنها یک معجزه به نام تکمیل پایاب سد کیوی -که احداث چند هزار هکتار باغ را می‌تواند تسهیل کند- می‌تواند علاوه بر توقف مهاجرت، موجب مهاجرت معکوس شده و حتی شهرستان‌های همجوار را هم برای پیدا کردن شغل راهی این منطقه نماید.

 

سید محمدرضا عصری *

 

اگر نگاهی به اعتبارات عمرانی در چند سال اخیر داشته باشیم، روند نزولی کاهش اعتبارات عمرانی و روند صعودی اعتبارات جاری، یک مساله نگران کننده را به همراه خواهد داشت؛ حال اگر ردیف ملی پایاب سد کوثر در آخرین سال دوره نهم مجلس و دو سال اخیر دوره دهم را مشاهده نماییم نگرانی ما دو چندان می‌شود؛ عدد یک میلیون ریال فقط یک نشانه برای جلوگیری از حذف ردیف ملی آن و تبدیل نشدن این پروژه به سرنوشت فاضلاب شهر خلخال است که ردیف ملی آن علی‌رغم نیاز به یکصد میلیارد ریال در سال 93 حذف گردید.

عکس: یوسف یعقوبی

 

حتی اگر به طور خوش‌بینانه، برای پروژه پایاب سد کیوی، سالی ده میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی و تخصیص پیدا کند و درتمام سال‌هایی که ساخت این پروژه طول می‌کشد تورم را صفر در نظر بگیریم 24 سال طول می‌کشد تا این پروژه به بهره‌برداری کامل برسد!

از آنجا که تکمیل چنین پروژه‌هایی همچون پروژه‌های راه‌سازی نیست که با تخصیص چند میلیارد در هر سال، اهالی منطقه، مسیر را راحت‌تر از سال گذشته طی نمایند و تفاوت را احساس نمایند این پروژه تا زمان نصب «قطره‌چکان» و «سنتر پیوت» غیر قابل بهره‌برداری خواهد بود؛ فلذا این یک هشدار است که راهکارهای عملی و شدنی را انجام دهیم که برای اهالی مزایایی را داشته باشد و قابل اجرا باشد.

پیشنهاد اینجانب که با مشورت با تعدادی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به آن ایمان دارم و این کار نیاز به همکاری همه جانبه نماینده محترم، استاندار، امام جمعه محترم و ساعی کوثر، فرماندار، بخشدار، شورا و دهیاران محترم روستاهای هدف پایاب و به طور کلی ریش سفیدان و اهالی تحصیلکرده و صاحب قلم و دلسوز آن خطه دارد:

1-تشکیل تعاونی فراگیر و واحد و مشارکت تمامی اهالی آن منطقه که قرار است از پایاب سد گیوی ذینفع باشند با رعایت کلیه مسایل حقوقی و انتخاب هیئت مدیره با تجربه، تحصیلکرده، دلسوز و امین به عنوان نماینده صاحبان اراضی که قرار است از پایاب استفاده نمایند (این بخش از کار نیازمند ورود تمامی کسانی است که دغدغه تکمیل این پروژه را دارند، می‌باشد که در فوق به این عزیزان اشاره شد).

2-درخواست تسهیلات از صندوق توسعه ملی و صندوق‌های مشابه ملی به مبلغ حدود 240 میلیارد تومان که در این بخش، استفاده از ظرفیت نماینده محترم، استاندار، مجمع نمایندگان استان که خوشبختانه در این دوره به همدلی ویژه‌ای رسیده اند، اعضای کمیسیون کشاورزی و ... لازم و ضروری می‌باشد.

این کار تنها راه شدنی و سریع‌ برای تکمیل و اجرایی شدن کل پروژه است که پیش‌بینی می‌شود با طی مراحل اخذ تسهیلات و سپردن به چند شرکت رتبه یک و قدرتمند که با رایزنی هیئت مدیره شرکت تعاونی و یا سهامی عام و نظارت دستگاه‌های ذیربط به شرکت هایی که پایین‌ترین قیمت اجرا و خرید لوله و اتصالات را می‌دهند در طول یک تا دو سال قابل بهره‌برداری خواهد بود.

مزایای این طرح علاوه بر عملیات اجرایی سریع، سهیم شدن صاحبان زمین (شرکت) در سد و طبیعتا عدم پرداخت آب بها و یا پرداخت حداقلی که خود می‌تواند دریک پروسه زمانی به اندازه بخش اعظم این سرمایه‌گذاری باشد.

تقسیط اقساط تسهیلات اخذ شده بر اساس مقدار سهم هر عضو که بر اساس مساحت ملک زارعین خواهد بود.

با توجه به استعداد آن منطقه و تحقیقات جهاد کشاورزی استان و شهرستان، توجه به کشت‌های جایگزین، هم پربازده‌تر خواهد بود و هم نقش مهمی را در افزایش درآمد زارعین ایفا خواهد نمود.

نکته!

با توجه به اینکه بخشی از عملیات کشاورزی خارج از ید زارعین بوده و تحت تاثیر عوامل طبیعی خواهد بود اگر شرایط اقلیمی، سال زراعی بدی را ایجاد نماید چون این تسهیلات از صندوق‌های ملی اخذ می‌شود دولت ناگزیر به کنار آمدن با زارعین زیان‌دیده در آن سال زراعی خواهد بود و طبیعتا هرکس درآن مقطع، نماینده، استاندار، فرماندار و ... باشد مجبور به حمایت از زیان‌دیدگان خواهد شد و پرداخت اقساط را به تعویق خواهد انداخت.

با توجه به این که اوضاع مالی دولت نامناسب می‌باشد و همین امر امکان اجرای یک‌باره این پروژه را غیرممکن ساخته است، دولت‌ها از چنین طرح‌هایی که با مشارکت خود ذینفعان اجرا می‌شود استقبال می‌نماید.

با اجرای این پروژه و تکمیل آن، چون اعتبار آن از خزانه بیت‌المال خارج شده و از طرفی مشکل عمده یک شهرستان حل خواهد شد و در کنار آن با این میزان اعتبار چند هزار شغل مستقیم ایجاد خواهد شد که طبیعتا کارخانجات فرآوری و بسته‌بندی این محصولات در آینده پس از تکمیل این پروژه به خودی خود شکل خواهند گرفت و شغل‌های غیرمستقیم دیگری هم ایجاد خواهد شد؛ بنابراین می‌توان از آن به عنوان معجزه تکمیل پایاب سد گیوی، در شرایطی که بیکاری یک بحران سراسری در کل کشور است، یاد کرد.

و در آخر این که در بدترین شرایط سال زراعی امکان ایجاد مشکل و ... برای زارعین بابت عدم پرداخت اقساط آن هم توسط صندوق‌های ملی وجود ندارد و همچنین امکان گرفتن تخفیف در پرداخت اقساط با توجه به وجود طرح‌ها و ایده‌های حمایتی در ادوار مختلف وجود دارد؛ بنابراین لازم است صاحبان ایده و فعالان دلسوز اجتماعی به این ایده نگاهی موشکافانه بیاندازند تا معجزه اجرای پایاب سد گیوی شکل گیرد که این کار با توجه به نزدیک بودن استان با مرزهای بین‌المللی در شمال استان و وجود بازار مصرف ایده‌آل و ویژه در کمتر از چند سال، درآمدی چند برابر سرمایه‌گذاری اولیه عاید بهره‌برداران پایاب می‌نماید و سبب اشتغال‌زایی غیرمستقیم برای عوامل صادرات این محصولات می‌شود.

 

* کارشناس کشاورزی و مشاور نماینده مردم شریف خلخال و کوثر




 

یادداشت  

 
#1 فرزاد صادقی گیوی 1397-01-06 11:46
ضمن سلام خدمت اقای عصری مشاور و سخنگو و کارشناس کشاورزی
جهت اطلاع بیشتراقای عصری لازم شددر خصوص نحوه احداث سد و شبکه مواردی را ذکر نمایم:
1- اینکه در دوره هشتم و نهم اعتبار شبکه وجود داشته و به ساختمان سد تزریق شده تا سد تکمیل گرددو می بایست احداث سد و شبکه همزمان به جلو برده می شدو در وضعیت کنونی و عدم بهره برداری سد ، سرمایه گذاری انجام یافته بلااستفاده مانده واز طرفی رسوب گذاری سیلاب های حوزه عجم داغ و مستهلک شدن سد را بدنبال خواهد داشت و مسئولین عالی شهرستان و در راس ان نماینده محترم باید پاسخگوباشد.
2 - اینکه در دوسال اخیر فقط یک میلیون ریال اعتبار برای شبکه سد گیوی جهت جلوگیری از حذف ردیف اعتبار ملی مصوب شده باید از نماینده محترم سوال نمود و اصلا جنابعالی که مشاور نماینده هستیددر این خصوص چه عملکردی داشته اید.
3 - تشکیل تعاونی و مشارکت کشاوزان مربوط به شبکه داخل مزرعه است نه کانال های اصلی درجه 1 و 2 که مربوط به وزارت نیرو است و انشالله بعد از احداث کانال های اصلی کشاورزان را دعوت به مشارکت نمایید.
4 - تکمیل شبکه نیازمند اعتبار ملی است و انطور که نماینده محترم در تخصیص اعتبارات ملی راه اهن اردبیل با نمایندگان استان همراهی نمودنددر این فقره هم نمایندگان استان با نماینده خلخال همکاری نمایند.
5- مابقی در کامنت بعدی
 
 
#2 فرزاد صادقی 1397-01-06 11:48
5- اینکه کشاورزان ندار منطقه برای احداث شبکه تعاونی تشکیل دهند و 24 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی وام بگیرند کاری نشدنی بوده و بیشتر به معجزه شباهت دارد.قانونا" احداث شبکه اصلی بعهده وزرات نیرو است نه مشارکت مردمی .
6 - نمونه های مشارکت بخش خصوصی در قالب قرارداد B.O .T برای احداث تاسیسات اب شرب قابل توجیه است ولی در بخش کشاورزی به جهت پایین بودن اب بهابخش کشاورزی فاقد توجیه بوده بطوریکه هیچ گونه سابقه ای در سطح کشور از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای احداث سد و شبکه وجود ندارد .
7- با توجه به محرومیت شهرستانهای کوثر و خلخال ، کشاورزان منطقه در بحث تامین سهم 15 درصد ابیاری تحت فشار داخل مزرعه حتی با ارایه تسهیلات بانکی استقبال نمی کنند و شما تئوری مشارکت کشاورزان در احداث شبکه با اخذ 24 میلیارد تومان را میدهید. جالب است یا جنابعالی شناختی به منطقه ندارید و یا مشاور خوبی نیستید .
8- در کل کشورصدها سد وشبکه توسط وزارت نیرو احداث شده که باعث رونق کشاورزی ، صنعت و گردشگری مناطق مختلف شده و حالا که نوبت به خلخال و کوثر رسیده با مشارکت کشاورزان به معجزه تبدیل خواهد شد .انشالله منبعد نسخه خوبی برای منطقه بپیچید و مشاوره خوبی برای نماینده باشیدو توصیهمی کنم به قوانین و بخشنامه ها و دستورالعمل هادقت نمایید

پاسخ مدیر :‌با سلام و احترام. در مورد بند 4 لازم به توضیح است طی مصاحبه ای که با دکتر خالقی انجام دادید ایشان اختصاص مبلغ بابت راه آهن را تکذیب کردند و حتی بخش اعظمی از این مبلغ را به سد کیوی اختصاص داده اند.
 
 
#3 ایلدار 1397-01-07 09:57
بسیار روشنگرانه و مفید بود آقای عصری ممنون از شما
 


** برای درج یادداشت و نظر باید وارد سایت شوید **

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید