معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home اخبار سرمقاله نقش «حاج معلم» در تاسیس مدرسه ناصری خلخال
نقش «حاج معلم» در تاسیس مدرسه ناصری خلخال فرستادن به ایمیل
دوشنبه, 10 اردیبهشت 1397 ساعت 14:37

110 سال از شروع به کار دبستان ناصری خلخال می‌گذرد و فرزندان خلخال زر 110 سال است که آغاز سال تحصیلی جدید را در یک مدرسه به معنای امروزین جشن می‌گیرند و تاریخ به روشنی گواهی می‌دهد که همه اینها مدیون تلاش و فداکاری انسان‌های فرهیخته‌ای است که از زمانه خود جلوتر بودند، انسان‌هایی که قهر زمانه، مخالفت‌ها و بدگویی‌های طائنان نیز آنها را در رسیدن به هدفشان مایوس نکرد و باعث فخر و اعتبار فرهنگی خلخال و خلخالی‌ها گشته‌اند.
به بهانه روز معلم فرصت را مغتنم شمرده و یادی می‌کنیم از مرحوم "حاج معلم" اولین مدیر و معلم دبستان ناصری خلخال

 

گردآوری: محمد پورعزیزی

 

«حاج میرزا محمد تقی خوجینی» معروف به «حاج معلم» اولین مدیر و معلم «مدرسه ناصری خلخال» می‌باشد که در زمان تاسیس آن، همکاری تنگاتنگی را با مرحوم «ناصر دفتر روایی»، موسس آن مدرسه داشته است.

 

از راست: میرزا محمد حسن صالحی، میرزا محمد صادق (برادر حاج معلم)، حاج معلم (میرزا محمد تقی)

عکس از کتاب خلخال و مشاهیر تالیف سید مسعود نقیب

 

قبل از تاسیس مدرسه ناصری خلخال در سال 1287 هجری شمسی که در واقع دومین مدرسه آذربایجان بعد از مدرسه رشدیه تبریز می‌باشد، مکتبخانه‌های زیادی در منطقه خلخال دائر بود و چندین مکتب‌دار مشغول فعالیت بودند. حوزه فعالیت بعضی از این مکتب‌داران از منطقه خلخال نیز فراتر بود تا جایی که حاج میرزا محمد تقی، مکتبخانه‌ای با اصول قدیم در «باکو» تاسیس کرده بود.

مرحوم ناصر دفتر روایی موسس مدرسه ناصری خلخال در خاطرات خویش می‌نویسد:

«قضا را حاج میرزا محمد تقی خوجینی که سابقا در بادکوبه مکتبخانه‌ای با اصول قدیمه داشت و اخیرا حاج زین‌العابدین تقی‌اوف که از متمولین و معارف‌خواهان عالم اسلامی قفقازیه بود یک نفر معلم از اسلامبول به بادکوبه جلب کرد و جمعی از معلمان قدیمی را تحت تعلیم و تربیت او گرد آورده و دارالتعلیمی افتتاح کرد و اصول جدیده تعلیم و تدریس را به آنها یاد داده بود که از جمله آنها حاج میرزا محمدتقی بود که مدتی نیز در بادکوبه به تدریس داشته و این اوقات برای دیدار خانواده خود به خلخال آمده بود».

و در ادامه می‌نویسد:

«با اینکه در خلخال افکار عمومی بکلی از اینگونه تاسیسات بیگانه و اقدام بدان مستلزم انواع مخاطره و فداکاریها بود نگارنده از روی یک احساسات درونی خود را برای مقابله با هرگونه مرارت و مخاطره حاضر کردم و با استفاده از وجود حاج میرزا محمد تقی مرحوم بدین اراده افتادم که مدرسه ای در قصبه خلخال افتتاح و خدمات وطنی خود را از این راه تعقیب نمایم و چون خودم چنین قدرت مالی نداشتم که همه مصارف مقدماتی و بودجه آتیه این مدرسه را از عهده برآیم اراده خود را با بعضی از خواص قصبه خلخال که احساساتی در این کارها داشتند به میان گذاردم و استمداد کردم که از مساعدت مادی و معنوی دریغ ننمایند. ولی از هیچ یک مساعدت مادی و مالی به عمل نیامد و بلکه بعضی ها نظر به عدم استعداد محل و فقدان وسایل و دوری افکار عمومی از آن و بدتر از همه بدبینی دولتیان مستبد نسبت بدین گونه مؤسسات که بوی دیگری از آن بر میآمد بدین اقدام ملامتم کردند و ظاهراً هم گفتارشان همه منطقی و بجا بود. ولی من نظر به عشق مفرطی که بدان داشتم خود را بدین کار مصمم دیدم و اقل فایده را آشنا کردن افکار عمومی بدین تأسیسات و تخم پاشی می‌دانستم که لامحاله ثمره ‌ش وقتی به دست آید».

ناصر دفتر در ادامه خاطرات خود توضیح می‌دهد که برحسب دستور حاج میرزا محمدتقی، اثاث مدرسه را با هزینه شخصی خود فراهم کرده و بهترین عمارت قصبه (خانه حاج سلیم مرحوم) را با ماهی 10 تومان وجه اجاره می‌کند و در اول مهرماه سال 1326 قمری (1287 شمسی)، مدرسه را با مدیریت و معلمی حاج میرزا محمد تقی و یک نفر دیگر از کسان او (میرزا رفیع) و نظامت آقا سید کریم و یک نفر مستخدم، با شصت نفر شاگرد در دو کلاس افتتاح می‌کند و جشن افتتاحیه را در عمارت مدرسه برپا می‌کند.

موسس مدرسه ناصری در بخش دیگری از خاطرات خود می‌نویسد:

«بعضی از شاگردان بزرگتر که کم و بیش سواد داشتند در کلاس مخصوصی تدریس می‌شدند و برای هر یک از شاگردان از سه الی پنج قران ماهیانه مقرر گردید. در عین حال که من سرگرم ترتیبات مدرسه بودم مخالفین انواع اعتراضات و بدگوئیها داشتند و به تیر تهمتهای گوناگونم هدف می ساختند، و این رویه مدت‌ها ادامه داشت. ولی من بدون اینکه اعتنائی بدان کنم به کار خود مشغول بودم و معدودی نیز به حکم احساسات شخصی و یا به ملاحظه موافقت من، مساعدت و همراهی می کردند».

ناصر دفتر در مورد مهارت حاج میرزا محمد تقی می‌نویسد:

«پیشرفت‌هایی که در ظرف دو سه ماه در شاگردان مشهود گردید که بخوبی از عهده ترکیب کلمات و خواندن و نوشتن برآمدند، در نظر همه حیرت‌آور بود و رفته رفته انظار عمومی را به طرف مدرسه جلب کرد و زبان طاعنان را کوتاه ساخت و این حال در اثر مهارت تام و تمامی بود که حاج میرزا تقی مرحوم در تدریس مقدماتی و جلب توجه اطفال داشت».

طبق نوشته‌های ناصر دفتر، حاج میرزا محمد تقی این مهارت خود را به زبان ترکی و از روی اصول عثمانی تحصیل کرده بود و از قضا این حال به مذاق شاگردان ابتدایی مدرسه ناصری که ترک زبان بودند، مفید می افتد و بهتر و سهلتر می توانستند مطالب را درک نمایند.

ناصر دفتر در انتهای خاطرات خود در مورد وجدان کاری حاج معلم و سایر همکاران وی می‌نویسد:

«بالجمله ماهیانه شاگردان مدرسه در ماه اول دوازده و در ماه دوم شش تومان وصول گردید. چون این وجه مختصر در مقابل شصت هفتاد تومان بودجه مدرسه بسیار ناچیز بود، برای ترغیب اولیاء اطفال، از ماه سوم ماهیانه را موقوف کردم و همه شاگردان به طور مجانی پذیرفته شده و تهیه بودجه را از ممر اعانه در نظر گرفتم و به هر وسیله بود مصارف را الی ماه هشتم از خود و اعانه دیگران که با زحمات تمام وصول می شد فراهم آوردم. ولی پس از آن در اثر اشتداد غارتگری و آشوب و گرفتاریهای اهالی ولایت که روز به روز در تزاید بود کار مدرسه به مضیقه منتهی شد و مدیر و سایر کارکنان مدرسه بدون اینکه چیز قابلی برای آنها عاید شود چهارده ماه تمام وجدانا ادای وظیفه و مدرسه را از سقوط نگهداری می کردند».

 

تصویری از مدرسه ناصری خلخال از کتاب اسناد و خاطرات ناصر دفتر روایی

 

 

مطالب برگرفته از کتاب اسناد و خاطرات ناصر دفتر روایی به کوشش ایرج افشار/بهزاد رزاقی

 

مطلب مرتبط:

یادی از مرحوم ناصر دفتر روایی در هفتادمین سالگرد

 

http://www.khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/yashilweb.gif






 

یادداشت  

 
#1 همشهری 1397-02-11 09:55
با سلام متاسفانه مشخص نیست با چه نیتی و تفکری مدارس قدیمی مثل دبستان خا قانی و یا ناصری و...را به بهانه نوسازی و...تخریب کردند چه می شد یکی از اینها به مانند سایر شهرهای با روش سنتی بازسازی و به موزه فرهنگی و با نصب تندیسهای معلمان فداکار و وطن دوست خلخال یاد ونام آنها را زنده نگه می داشتند در آن زمان خدمت به شهر ودیار خودرا به رفاه و تجارت و...ترجیح دادند متاسفانه یکی یکی دارند نماد ها را از شهر برمی چینند انشالله که هدفشان خیر است
 
 
#2 علی م 1397-02-11 11:07
مطلبی بسیار به جا و مطلوب و مناسب این ایام بود . از جناب پورعزیزی بابت زحمت نگارش این مطلب درخور ، متشکرم .

در لفافه عرض می کنم شاید آنانکه به جای پنبه ، چوب پنبه در گوش فرو کرده اند به خود آیند انشاالله .
جفا در حق مرحوم ناصردفتر روائی با اینکه به پایان نرسیده و نخواهد رسید و همیشه خادمان و ایثارگران جامعه به تیر حسادت و غرض آماج حملات هستند اما ، یقین بدانید نه نام ناصر دفتر پاک شدنی است و نه مرامش که مرام خدمت و اعتلای خلخال ارجمند بوده . یک میدان یا یک معبر و خیابان به نام ناصر دفتر باشد یا نباشد ؛ برای او هیچ تمایزی نخواهد داشت و "اما قطار ها ی پر از زاد آخرت " در پی ناصر دفتر روائی روانند و ما اسیران عالم خاکی غافل و البته ، حسودان گرفتار دور باطل .

روز معلم را ابتدا به ارواح پرفتوح میرزا ابراهیم ناصردفتر روائی و اول معلم خلخال ، مرحوم حاج معلم تبریک گفته و برای همه ی درگذشتگان عرصه ی علم و ادب شهرستان خلخال ، علو درجات و برای بازماندگان و حاضران این عرصه ، صحت و سلامت آرزو میکنم .
 
 
#3 علی م 1397-02-11 11:25
توصیه میکنم خوانندگان مطلب فوق ، حتما مراجعه ای به لینک پایین صفحه و مطلب مندرج در سال 1391 و نظرات ارسال شده برای سایت ، داشته باشند. خالی از لطف نیست.
 
 
#4 رشید 1397-02-27 19:38
کاش آقای علی م در کامنت 3 می گفتند که کدام لینک پایین صفحه، مد نظرشان است؟ چون چنین لینکی دیده نمی شود
 
 
#5 علی م 1397-02-30 11:21
#4 رشید

مطلب مرتبط:

یادی از مرحوم ناصر دفتر روایی در هفتادمین سالگرد


www.khalkhalim.com/.../



روی جمله لینک آبی رنگ کلیک کنید
 
 
#6 رشید 1397-03-01 15:41
با تشکر از آقای علی م. مراجعه به لینک زیر هم خالی از لطف نیست مخصوصا نظرات ارسالی برای این مطلب:

www.khalkhalim.ir/.../
 
 
#7 یک شهروند 1397-03-17 00:31
مگردبستان خاقانی تخریب شده است یادش بخیرکلاس سوم دبستان سعدی درسال52 بودم که مارابه خاقانی دادند مدیردبستان خاقانی اقای شهنوازی بودند ومدیرسعدی اقای پورنقی بودند
 


** برای درج یادداشت و نظر باید وارد سایت شوید **

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید