معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home اخبار سرمقاله در کنار حفظ زبان ملی زبان مادری هم حفظ شود
در کنار حفظ زبان ملی زبان مادری هم حفظ شود فرستادن به ایمیل
شنبه, 17 شهریور 1397 ساعت 14:06

 

بشیرخالقی فردی آرام و متفاوت است. او نماینده مردم شهرستان های خلخال و کوثر در دوره هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان است. این پزشک متخصص کودکان، اصل 15 قانون اساسی را کاملا قبول دارد و معتقد است زبان وحدت کشور، زبان فارسی است در کنار زبان ملی باید زبان مادری هم حفظ شود.

به گزارش خلخالیم به نقل از روزنامه قانون: لهجه و گویش نباید عامل تحقیر افراد در جامعه باشد. این نماینده مردمی به خوبی با مشکلات و مسائل حوزه انتخابیه آشناست. شهرستان های خلخال و کوثر با توجه به نعمت های فراوان و خدادادی که دارد دارای مشکلات فراوانی است. برای بررسی بیشتر وکارهای صورت گرفته با بشیرخالقی، در تحریریه روزنامه «قانون» به گفت وگو نشستم که مشروح آن را درادامه می خوانید:

 

چقدر به اهداف و شعارهایی که هنگام کاندیدا شدن دادید، رسیده اید؟

بنده در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم خلخال وکوثر بودم، از آن دوره تاکنون در جریان مشکلات شهرستان بوده ام ومی دانم چه قدم‌هایی باید در جهت توسعه منطقه برداشته شود. بنابراین زمانی که برای نمایندگی اعلام آمادگی کردم، در جریان بسیاری از ممنوعیت های قانونی بودم؛ به همین دلیل هیچ قولی به مردم مبنی بر اینکه چه کارهای انجام می دهم، ندادم. هدفم را روی اجرای برنامه‌های از پیش تعیین شده شهرستان گذاشتم. شهرستان خلخال از نظر قدمت فرهنگی سابقه طولانی در تاریخ دارد، به طور مثال در سال 1315 شهرستان خلخال فرماندار داشته است.

متاسفانه در چند سال اخیر در حوزه های انتخابیه از نظر زیربنایی و توسعه پیشرفت قابل توجهی وجود نداشته است. در کشور شاخص پیشرفت در شهرستان‌ها را با توجه به رشد جمعیت و اشتغال نشان می دهند. اگر شاخص توسعه را برحسب افزایش جمعیت بسنجیم، شهرستان خلخال با کاهش جمعیت و مهاجرت روبه‌رو است که باید در 20 سال گذشته جمعیت آن دوبرابر می شد و بیش از 200 هزار نفر به جمعیت آن اضافه می شد اما به دلیل مشکلات موجود در شهرستان با کاهش جمعیت و مهاجرت روبه‌رو هستیم که این امر یکی از مشکلات اصلی حوزه انتخابیه است.

 

چه مشکلاتی در منطقه وجود دارد که عامل اصلی مهاجرت مردم شده است؟

از اول انقلاب تاکنون جمعیت شهرستان نصف شده است. امکاناتی که در منطقه وجود دارد، بیشتر نعمت های الهی هستند. وجود رودخانه های پرآب در شهرستان ها باعث شده هیچ وقت با بحران و کمبود آب نداشته باشیم. بیش از 500 میلیون متر معکب آب، سالانه از رودخانه‌های فصلی و دایمی به رودخانه قزل‌اوزن می ریزد و در ادامه این رودخانه به سد سفید رود وصل می شود. شهرستان خلخال یکی از قطب های معدن در کشور است اما به دلیل پوشش گیاهی و بکربودن منطقه 37 درصد زمین های منطقه زیر نظر سازمان محیط زیست است؛ درنتیجه امکان بهره برداری از آن‌ها وجود ندارد. برای اینکه بتوانیم از معادن در جهت اشتغال زایی استفاده کنیم با رییس سازمان محیط زیست، وزیر صعنت، معدن و تجارت جلساتی را برگزار کردیم؛ پیگیری و نامه نگاری زیادی هم داشتیم. متاسفانه فقط از چند معدن استفاده می شود که مدیریت و بهره برداری و حتی نیروی کار آن از خارج شهرستان آورده شده است. بیشتر معادن موجود در شهرستان سنگ های تزیینی هستند که متاسفانه هیچ گونه اشتغال زایی برای مردم بومی وجود ندارد. افراد تحصیلکرده و نیروی انسانی در شهرستان وجود دارد اما مشکل عمده حوزه انتخابیه مهاجرت افراد است.

مشکل دیگر که در منطقه وجود دارد این است که قوانین حاکم برمنابع طبیعی به زمان اصلاحات ارضی برمی گردد. وقتی منابع طبیعی ملی باشد، قسمت عمده این زمین‌ها زیر نظر جهادکشاورزی و منابع طبیعی می رود. شغل اکثر افراد دامداری، باغداری وکشاورزی است. برخی از دامداران در استفاده از منابع تخلفاتی انجام می دادند که برای حل این مشکل مشاوران منطقه آمدند زمین ها را ارزیابی کردند و در 25 هزار هکتار از زمین های خلخال و20هزار هکتار از زمین های شهرستان کوثر، مراتع را از مزارع تفکیک کردند. این مسائل بیشتر به نفع کشاورزان تمام شد. از طرف دیگر تفکیک مراتع باعث شد راه خوبی برای دامداران باز شود تا از مراتع استفاده بهینه ای داشته باشند.

از دیگر مشکلات منطقه این است که 98هزار هکتار از زمین ها تحت مدیریت سازمان محیط زیست کشور است همین امر برای افرادی که می خواهند در منطقه سرمایه‌گذاری کنند، مشکلاتی به‌وجود آورده است. حدود هفت هزار هکتار زمین آزاد است که عمدتا در اختیار روستاییان است. شهرستان های خلخال وکوثر در منطقه کوهستانی واقع شده که دارای طبیعت بکر وحیات وحش است. باتوجه به وجود حیوانات نادر در منطقه می توانیم جذب توریست بالایی در منطقه داشته باشیم.

 

اوضاع راه های ارتباطی درحوزه انتخابیه شما چگونه است؟

ایجاد راه های ارتباطی در شهرستان خلخال به دلیل کوهستانی بودن بسیارسخت و هزینه ای بالایی دارد. درسال 1387، وزارت راه وشهرسازی آماری اعلام کرد مبنی بر اینکه 50 درصد راه های روستایی کشور آسفالت شده اند. درصورتی که در شهرستان خلخال 25درصد و درشهرستان کوثر 32 درصد راه ها آسفالت شده است. این آمار نشان می دهد حوزه انتخابیه ما از سطح متوسط کشوری بسیار پایین تر است. از طرف دیگر برای راه های بین شهری، در شهرستان خلخال ردیف بودجه ملی در نظر گرفته نشده است. وقتی در دوره هشتم نماینده مردم بودم، توانستم برای چند راه ارتباطی ردیف اعتباری بگیریم، بارزترین آن جاده فیروزه به خلخال و خلخال به طارم است که این جاده علاوه بر امتیازاتی که برای منطقه دارد، ویژگی های خاصی نیز دارد. مهم‌ترین ویژگی آن این است که فاقد گردنه است. در راه های ارتباطی به‌خصوص در فصل زمستان وجود گردنه مانع بزرگی زمستان به‌شمار می رود. ویژگی بعد این است که این جاده برفگیر وکولاک گیر نیست. علاوه براین‌ها ازسمت اردبیل به تهران 80 کیلومترجاده عایق کارشده است. امیدوارم باتوجه به بودجه درنظرگرفته شده راه مشترک بین استان‌های زنجان و اردبیل زودتر به سرانجام برسد. جاده اسالم به خلخال یکی از زیباترین جاده های کشور محسوب می‌شود؛ 20کیلومتر این جاده در اختیار شهرستان خلخال و ما بقی جزو استان گیلان است. این جاده برای خلخال به دلیل اینکه راه اصلی بوده، بسیار حایز اهمیت است. دراین جاده تونل خلخال نیز وجود دارد که بسیار خطرناک وکولاک‌گیر است و در زمستان راه با کمترین برف بسته می شود. طبق برنامه‌ریزهای انجام شده قرارشده گردنه حذف شود.

در مورد راه های ارتباطی منطقه کوثر به علت احداث سد در شهرستان گیوی، راه اصلی بین خلخال و کوثر به زیر آب و از بین رفته است. با پیگیرهای صورت گرفته قرار شده جاده از مسیر دیگری کشیده شود.

از جمله مشکلات موجود در شهرستان های حوزه انتخابیه، احداث تعداد زیادی سد است درصورتی ما هنوز نتوانستیم در منطقه آب دایمی را مهار کنیم؛ فقط پنج سد به نام های سد خاکی (هسته رسی)، سد خاکی گنجگاه، قره‌قشلاق، سیرابیل پردستلو، لیکوان، سد خاکی سکرآباد در شهرستان کوثر ساخته شده است. ظرفیت سد یبلی 74‌میلیون متر معکب آب است که قرار شده سه میلیون متر معکب آب برای کشاورزی و مابقی برای آب شرب درنظر گرفته شود. متاسفانه درسال 93 طی نامه محرمانه ای از طرف معاون وزیر نیرو به استان اردبیل اعلام شد اعتباری برای پایان سدگیوی داده نمی شود.

جلساتی با وزیر نیرو وفرماندار استان اردبیل برگزارکردیم که قرارشد بودجه ای برای پایان کارسد در نظرگرفته شود. اگر سدگیوی به پایان برسد، مشکل آب منطقه حل خواهد شد. استان اردبیل برای تامین آب کشاورزی از طریق آب های زیر زمینی با مشکل مواجه است، برای حل این مشکل درخواست بودجه دادیم که به جز بخش اصلی شهرستان کوثر تخصیص اعتبار برای روستاها حذف شده است.

 

مثل اینکه قرار است گردنه حیران از اردبیل جدا شود، دراین مورد توضیح می دهید؟

گردنه حیران تنها راه ارتباطی اردبیل با مرکز کشور است. بعضی راه ها مثل جاده اسالم به خلخال و تونل آن برای خلخال بسیار حایز اهمیت است؛ قرار شد جاده اردبیل به آستارا در اختیار استان اردبیل قرار گیرد تا هماهنگی بیشتری در جهت توسعه جاده ای صورت گیرد.

 

در زمینه بهداشت ودرمان در منطقه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

درحوزه بهداشت ودرمان، توانستیم اعتبار جداگانه برای استان اردبیل وخلخال بگیریم. شهر اردبیل به دلیل مرکز استان بودن بیشترین مراجعه کننده بیمار را دارد. از سال گذشته تصمیم براین شده که خلخال از لحاظ اداری مجزا کار کند که این امر برای آینده و پیشرفت خلخال بسیار مفید است.

 

در حوزه گردشگری و جذب توریست درمنطقه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

درحوزه گردشگری به دنبال سرمایه گذار در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری هستیم. شهرستان خلخال از هوای بسیار عالی و مطبوعی برخوردار است. در واقع می‌تواند یکی از قطب های گردشگری به حساب آید. فاصله بین ماسوله وخلخال حدود 50 کیلومتر است. سالانه تعداد زیادی توریست به ماسوله می آیند. اگر جاده ماسوله به خلخال افتتاح شود، در منطقه خلخال نیز جذب توریست بالایی خواهیم داشت. متاسفانه در خلخال زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی خیلی کم است. مسافران از پارک ها و مدارس برای اسکان استفاده می کنند که پیگیر این مسائل نیز هستیم.

 

شما عضو کمیسیون بهداشت مجلس هستید با توجه به قیمت دلار برای تامین داروی بیماران خاص چه اقداماتی صورت گرفته است ؟

بنده عضو کمیسیون های بهداشت و درمان و غذا ودارو هستم. دی سال گذشته، زمانی که تحریم‌ها دوباره شروع شد، برای پیشگیری جلسات متعددی را با انجمن های دارویی برگزارکردیم وتدابیرلازم اندیشیده شد. خوشبختانه 95 درصد داروها در ایران ساخته می شود. مشکل اصلی تهیه مواد اولیه است که در این زمینه فکر و تدابیر اندیشیده شده است. تهیه دارو برای درمان در اولویت کشور است. نمی توانیم بیماران را در تنگنا قرار دهیم امیدوارم مسئولان به هر قیمتی که شده، داروهای وارداتی تهیه و در اختیار بیماران قرار دهند. باید به این نکته اشاره کنم که متاسفانه در کشور مصرف دارو وتجهیزات، مثل نوشتن نسخه، آزمایشات، سی تی اسکن، ام آر آی افراط و تفریط می شود. در برنامه ششم توسعه سه بند آمده است که جلوی خیلی از این اسراف‌ها گرفته می شود. اولین بند راهنمای بالینی است؛ راهنمایی بالینی بدین صورت است که انجمن‌های پزشکی و دارویی تشکیل می‌شود و نسخه پزشکان درآن انجمن ها کنترل می شود که اگر تخلفی صورت بگیرد، این انجمن ها می توانندازطریق قانونی وارد عمل شوند. بنددوم، دفترچه الکترونیکی است که در کمیسیون بهداشت درمان روی این موضوع بسیار کار شده است. با اجرای این طرح تمام دفترچه های بیمه جمع می شود. بعضی افراد چندین دفترچه بیمه دارند که همه آن‌ها تبدیل به یک دفتر بیمه الکترونیکی می شود. متاسفانه مصرف دارو در کشور بسیار زیاد است در هرخانه ایرانی داور های زیادی وجود دارد که قابل استفاده نیست. وقتی پرونده الکترونیکی تشکیل شود جلوی خیلی از این اسراف ها گرفته می شود. بندسوم: پزشک خانواده است. وظیفه نمایندگان مجلس این است که نقاط ضعف را پیدا و نقاط قوت را تقویت کنند.

 

چرا طرح حمایت از کودکان در مجلس این‌قدربه تعویق افتاده است ؟

برای تصویب هر قانونی باید کمیسیون های مربوطه علاوه بر نظر مسئولان، راهکارهای کارشناسان را در نظر بگیرد تا طرح در بهترین شکل ممکن به تصویب برسد. لایحه مربوط به بهزیستی از طرف دولت آمد که روی آن باید کار بیشتری صورت بگیرد تا همه موارد به نفع مردم به تصویب برسد.

 

عملکرد فراکسیون های مجلس را چگونه ازریابی می کنید ؟

هر نماینده بر حسب تخصصی که دارد موظف است در یک کمیسیون عضو باشد اما فعالیت در فراکسیون ها جزو وظایف اصلی مجلس نیست؛ هر نماینده می تواند به طور اختیاری در چند فراکسیون فعالیت کند.

 

عملکرد نوبخت را در کمیسیون بهداشت چگونه ارزیابی می کنید، چرا عوض شد؟

طی انتخاباتی که درکمیسیون بهداشت ودرمان صورت گرفت، آقای نوبخت رای نیاوردند. خوشبختانه همه افراد در کمیسیون بهداشت ودرمان، متخصص و به کارآشنایی کامل دارند.

 

عملکرد مجلس دهم را چگونه ازریابی می‌کنید؟

کار اصلی ما در مجلس قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون اساسی کشور است. به نظرم الان در مجلس وقت بیشتری برای کارهای اجرایی گذاشته می شود که وظیفه آن برعهده مسئولان اجرایی کشور است. مساله بعدی این است که شرایط نمایندگانی که از شهرها بزرگ به مجلس می‌آیند با نمایندگانی که از شهرستان‌ها وحوزه های انتخابیه کوچک می آیند، بسیار فرق می کند. کارد ر شهرستان‌ها بسیار بالاست. اعتبار مجلس در بین مردم براساس وقتی است که نماینده برای مردم می گذارد. ازطرف دیگر اعتباری که دولت برای اشتغال واجرای طرح های عمرانی درنظر می گیرد، بسیار مهم است. در مجلس نزدیک 60 هزار طرح عمرانی وجود دارد که بیش از پنج هزار آن طرح ملی است. اگر بخواهیم این طرح‌ها را اجرا کنیم، اعتباری بالغ بر 680میلیارد تومان پول لازم است؛ درصورتی وقتی اعتباری که برای هرطرح در نظر گرفته می شود، بسیار کم است. مردم هم انتظاردارند طرح های عمرانی وتوسعه ای درمنطقه هرچه زودتر اجراشود واز نماینده حوزه انتخابیه این انتظار دارند تا مطالبات آن‌ها در این زمینه پیگیری شود. در کلانشهرهایی مثل تهران نمایندگان بیشتر روی مسائل سیاسی مانور می دهند و رای جمع می کنند اما انتظار نمایندگان شهرستان‌ها فرق می کند. وقتی انتظارات برآورده نشود، مردم نماینده را مقصر می دانند.

 

در روزنامه قانون گزارشی درمورد اصل 15 قانون اساسی نوشته شده است؛ برخی از نمایندگان مجلس نسبت به گزارش اعتراض داشتند و نامه ای راعلیه روزنامه نوشتند ودرمجلس امضا جمع ‌کردند آیا شما این نامه را امضا کردید و مفاد نامه را مطالعه کردید؟ رویکرد شما در مورد اصل 15 قانون اساسی چیست ؟

اصل15 قانون اساسی کاملا مشخص است؛ هر شهر و روستایی گویش و لهجه خاصی دارد. وقتی بنده شروع به صحبت می کنم، با اولین کلمه ای که به کار می برم شما متوجه لهجه من می شوید؛ این لهجه و زبان را مادرم به من یاد داده است. شهرستان خلخال با اینکه کوچک است اما چندین گویش مثل تاتی، ترکی و کردی دارد؛ منتها در کنار زبان مادر که بسیار مهم است، عامل وحدت ملی زبان فارسی است.

 

دیدگاه شما بسیارقابل ستایش است؛ اصل 15 قانون اساسی می گوید دروس به زبان فارسی تدریس شود و در کنار آن زبان مادری هم حفظ شود بعضی افراد خواهان این هستند که تدریس دروس در مدارس به زمان مادری باشد؛ در صورتی که قانون می گوید باید به زبان فارسی و در کنار آن‌ها ادبیات زبان محلی باید هم تدریس شود؛ شما قائل به کدام یک از این موارد هستید ؟

زبان فارسی زبان وحدت است. نباید لهجه عامل تحقیر باشد باید زبان مادری و لهجه حفظ شود. ما دارای دین، مذهب و سرزمین مشترکی هستیم از طرف دیگر قوم های و گویش های مختلف داریم؛ وقتی بنده فارسی صحبت می کنم نباید به‌خاطر داشتن لهجه احساس حقارت کنم. باید در کنار حفظ زبان ملی، زبان مادری هم حفظ شود.

 

آقای قاضی‌پور نامه را علیه روزنامه قانون نوشتد و در مجلس امضا جمع کردند؛ به نظر می‌رسید نسبت به متن گزارش شفاف سازی در مجلس صورت نگرفته بود، شما متن گفت‌و گویی آقای یونسی با روزنامه را مطالعه کرده اید؟ نظر شما در این مورد چیست؟

در آن نامه آقای قاضی پور نظر خودشان را بیان کردند. به نظرم عامل وحدت در کشور زبان مشترک است که این موضوع در قانون آمده است. درباره این موضوع با وزیر آموزش‌وپرورش، هیات رییس مجلس و کمیسیون مربوطه به بحث وگفت‌وگو نشستیم و قرارشده کارهای کارشناسی بیشتری انجام گیرد. نمی شود منکر زبان مادری شد؛ متاسفانه امروزه شاهدیم در روستایی که همه ترک زبان هستند، مردم به زبان فارسی صحبت می کنند. همه ما زیر پرچم واحد جمهوری اسلامی هستیم اما در کنار وحدت زبان مادری باید حفظ شود.

 

وضعیت کشور در حالت بحرانی است، چرا رییس جمهور در این زمینه با مردم صحبت نمی کند؟

به نظرم الان در شرایط جنگ به سر می بریم، به رییس‌جمهور بارها تذکر دادیم و پیگیر مسائل بودیم. موسسات مالی و اعتباری بدترین ضربه را به کشور زدند و مشکلات زیادی ایجاد کردند. طرح سوال از رییس جمهور در دستور کارقرار گرفته است که البته این موارد جزو وظایف نمایندگان است.

 

عملکرد دولت را چگونه ارزیابی می کنید؟

در زمان جنگ همه دنیا علیه ما بودند. این یک واقعیت انکار ناپذیر است که ما باید راهنمای خودمان باشیم. در این شرایط همه باید به هم کمک کنند تا از بحران عبور کنیم. عاملان و مقصران اوضاع اقتصادی باید شناخته شوند و به جزای اعمالشان برسند.

 

مرم چاردولی/ عکس : گل‌آرا سجادیان / قانون

 

 


** برای درج یادداشت و نظر باید وارد سایت شوید **

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید