معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home اخبار سرمقاله خلخال زلزله خیز است؛ کیفیت ساخت و ساز را جدی بگیریم
خلخال زلزله خیز است؛ کیفیت ساخت و ساز را جدی بگیریم فرستادن به ایمیل
شنبه, 25 خرداد 1398 ساعت 07:59

۱۲۴ سال پیش در شب ۱۲ دی ۱۲۷۴ شمسي، پيش‌لرزه ويرانگري در حوالی روستاهای سنگ‌آباد و گزور، پيرآغاج، کرندق، هل‌آباد و ... رخ داد که تقریبا همه را طور كامل ویران کرد.


در سنگ‌آباد، ۳۰۰ تن جان خود را از دست دادند. دامنه آسيب‌ها عمدتاً به سوی شمال سنگ‌آباد گسترده بود. در اردبیل، چند خانه آسیب دید و در ساختمان حکومتی در دژ شهر، ترک‌هایی پدید آمد. این پیش‌لرزه در تبریز، قزوین و لنکران نیز احساس شد.

دو شب پس از آن در ۱۴ دی‌ماه ۱۲۷۴ شمسی زلزله اصلی با بزرگی ۶.۸ ریشتر و مختصات ۳۷.۸ درجه شمالی و ۴۸.۴ درجه شرقی رخ داد.

دامنه آسیب زلزله اصلی علاوه بر روستاهايی كه در اثر پيش‌لرزه آسيب ديده بودند، بیشتر به سمت جنوب منطقه‌ گسترش یافت و بیشتر روستا‌ها را به‌ كلی ويران نمود. كيوی نیز به‌ كلی ويران شد و ۸۰۰ تن جان خود را از دست دادند. بسياري روستاهاي ديگر تا سكرآباد، لنبر، ايلخچي و ... ويران شد و ۱۱۰۰ نفر از مردم جان خود را از دست دادند. به ‌علاوه، شمار زيادي گاو و گوسفند نیز از ميان رفت.

سنگ‌ريزش‌ها و زمين‌لرزه‌ها بر ميزان آسيب‌ها افزود و زمین در دشت‌ها فروريزش كرد. زلزله به‌گونه‌ای گسترده حس شد و دوام طولانی‌ مدت آن مورد توجه قرار گرفت.

جنبش نیرومند زمین آسیب‌های اندکی را در اردبیل، لنکران و تبریز نیز به بار آورد. زلزله اصلی در قزوین، تهران و امتداد کرانه جنوب باختری خزر حس شد.

دنباله پس‌لرزه‌ها، که برخی از آن‌ها آسیب‌رسان بودند، به‌مدت نه ماه ادامه داشت.

10 روز بعد یعنی در 24 دی‌ماه 1274 پس‌لرزه بسیار شدیدی رخ داد و موجب آسیب‌های افزون‌تر، شماری کشته و فروریزش زمین شد.



می‌توان گفت آخرین زلزله مخرب منطقه خلخال همین زلزله سال 1274 بوده است و اینکه آیا قبل از این تاریخ نیز زلزله‌های مخرب دیگری در منطقه رخ داده است یا نه را می‌توان از طریق تحقیقات زمین‌شناسی و همچنین اسناد و کتب تاریخی و ... استخراج کرد.

با جستجویی ساده در سایت مرکز لرزه‌نگاری می‌بینیم که سالیانه تعداد مشخصی زلزله خفیف تا متوسط در منطقه رخ می‌دهد.

در سایت مرکز لرزه‌نگاری از ابتدای سال ۹۶ تا زمان نگارش این مطلب حدود 30 زلزله خفیف و یک مورد زلزله 4.3 ریشتر در منطقه ثبت شده است که نشان‌دهنده فعال بودن گسل‌های منطقه است و هر لحظه ممکن است زلزله شدید و مخرب در منطقه رخ دهد.

نگارنده به جهت بررسی میزان لرزه‌خیزی منطقه خلخال با توجه به منابع محدودی که در حین جستجو به آن‌ها دسترسی پیدا کردم، تلاش کردم به صورت خلاصه و عمومی، گسل‌های منطقه خلخال و شدت زلزله احتمالی را به اطلاع همشهریان عزیز برسانم تا مردم منطقه در ساخت‌ و سازهای خود بیش از پیش دقت نمایند.

در خلاصه مقاله‌ای تحت عنوان «بررسی وتحلیل فعالیت های لرزه زمین ساختی در منطقه خلخال» که به قلم یوسف ستارزاده، پریسا نورباقری و محمدرضا قیطانچی در سیویلیکا منتشر شده است می‌خوانیم:

«منطقه خلخال در بین طولهای شرقی 48.15 تا 49.00 درجه و عرضهای شمالی 37.15 تا 37.45 درجه واقع شده و به استثنای دو بخش بسیار کوچک در گوشه‌های شمال‌شرقی و شمال‌غربی، بقیه قسمت‌های آن کوهستانی و مرتفع است.

این منطقه از نظر لرزه زمین ساختی فعال است و زلزله‌های رخداده در آن نسبت به مناطق همجوار به مراتب بیشتر است. از نتایج حاصل از بررسی‌های مختلف در این منطقه معلوم می‌شود که

اولاً سرچشمه فعالیت‌های لرزه زمین ساختی در منطقه خلخال عمدتا حرکت چرخشی ورقه عربستان به سوی ایران مرکزی است

ثانیا در این منطقه دو پهنه گسلی بزرگ در راستای شمال باختری – جنوب خاوری وجود دارد و اغلب گسلهای موجود در آنها از نوع شیب لغز معکوس و یا شیب‌لغز معکوس با مولفه راستالغز راست‌بر هستند.

ثالثا چون تنشهای فشاری ناشی از حرکت ورقه عربستان در منطقه خلخال دارای جهت گیری مناسبی برای تجدید فعالیت این گسلها است، اغلب آنها فعال و زلزله‌زا هستند.

رابعا وجود فعالیت زلزله‌خیزی شدیدتر در منطقه خلخال به علت وجود تعداد بیشتری از گسل‌های فعال در این منطقه است.

و خامسا چون در گذشته علت رخداد زلزله‌های شدید در این منطقه تجدید فعالیت گسل‌های بزرگ مقیاس شیب لغز معکوس دارای شیب زیاد و مولفه راستالغز بوده است و این گسل‌ها هنوز هم مستعد تجدید فعالیت با تنش‌های موثر بر آنها هستند، خطر رخداد زلزله های شدید با بزرگی های بیشتر از 6 درجه ریشتر در آینده نیز وجود دارد.»

پریسا نورباقری در خلاصه پایان نامه کارشناسی ارشد خود در دانشگاه تبریز تحت عنوان «بررسی های نئوتکتونیکی و سایزموتکنوتیکی منطقه خلخال» که در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران منتشر شده است نتیجه‌گیری کرده است:

«از آنجا که بیشتر گسل های موجود در منطقه مورد بررسی، دارای جهت‌گیری مناسبی نسبت به جهت‌گیری تنش بیشینه موثر هستند، فعال بوده و باعث زلزله‌خیزی نسبتا شدید در منطقه خلخال می‌باشند. مخرب‌ترین حادثه زلزله با بزرگی ‏‎6.94 در آینده از تجدید فعالیت گسل نیکی در 15 کیلومتری شرق شهر خلخال پیش‌بینی می‌شود.»

بنابراین بررسی بخشی از شواهد تاریخی و تحقیقات علمی نشان می‌دهد که منطقه خلخال، منطقه لرزه‌خیزی هست که زلزله‌های شدید نیز در آن رخ داده است.

بنابراین لازم است مردم منطقه در ساخت و سازهای خود بیش از پیش به سازه و استحکامات بنا توجه کنند.

لازم است ارگان‌های مسئول چون شهرداری و نظام مهندسی، آیین‌نامه‌های اجرایی را بسیار جدی بگیرند، طراحی و نقشه سازه‎ها قبل از اجرا صحه‌گذاری گردد، بر نحوه حضور مهندسان ناظر در زمان اجرای سازه، نظارت کافی صورت گیرد تا از کیفیت ساخت و ساز در منطقه اطمینان حاصل شود.

در پایان امیدوار هستیم خدای نکرده در صورت وقوع زلزله شدید، آلام هرچه کمتری متوجه اهالی شریف منطقه شود.


گردآوری: محمد پورعزیزی


این مطلب در شماره 20 نشریه قزل خلخالیم درج شده بود و اکنون در سایت خلخالیم بازنشر می‌گردد.


http://www.khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/yashilweb.gif







 


** برای درج یادداشت و نظر باید وارد سایت شوید **

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید